In deze editie van “wat kunnen we leren van” is het Nederlandse Boldking aan de beurt. Zelf ben ik een fan van deze aanbieder van voordelige scheermesjes. Dat komt niet door het product zelf, maar juist door de manier van communiceren en in het bijzonder de storytelling. In deze blog behandel ik vijf interessante online-marketingpunten waar we wat van kunnen leren.

De uitleg

Zoals ik al in de introductie aanhaalde, is de storytelling volgens mij een van de meest sterke aspecten van Boldking. Op de website van Boldking vind ik hier dan ook enkele bijzonder goed gevonden en creatieve weergaves van terug. In een zeer leuk gemaakte animatie wordt de bezoeker meegenomen op reis langs het proces van Boldking. Dit allemaal in de herkenbare look-and-feel van de website. Boldking-1

Goedkoper

De grootste USP van Boldking lijkt toch wel de prijsstelling te zijn. Tenminste, dat is het voornaamste wat overkomt op de bezoeker van de website. Wat ik erg sterk vind, is hoe deze USP visueel is weergegeven. In een oogopslag ziet de potentiële klant niet alleen dat Boldking goedkoper is, maar ook waarom het bedrijf de prijs lager kan houden dan gevestigde merken. Boldking-2

Less is more

Tijdens het bestelproces verandert het topmenu van de website. Zo worden bepaalde elementen en keuzes uit het menu weggehaald zodra je begint met bestellen. Voor eventuele vragen of twijfels is er ruimte gemaakt voor een telefoonnummer. Wel heb ik zo mijn bedenkingen bij de toevoeging van de “Koop nu”-optie in het menu, die namelijk direct weer verwijst naar de pagina waar je al op zit (/buy-now). Ook zou het weghalen van “Giftcard” en “Login” een overweging kunnen zijn voor een A/B-test ten behoeve van conversieoptimalisatie. Boldking-3

Overzicht creëren

Een opsomming van wat je krijgt als bestelling wordt wel vaker als “bonnetje” weergegeven op een website. Toch vind ik de weergave op Boldking wel erg sterk: de inhoud van de aankoop wordt niet alleen tekstueel weergegeven, maar ook op bijzonder mooie manier visueel. Eigenlijk heb je na het zien van dit overzicht geen enkele vraag meer over de inhoud van de verpakking. Super goed voor de conversie natuurlijk. Boldking-4

Conversieflow

Wat ik zelf een stuk minder goed vind aan de website is de daadwerkelijke aankoopfunnel. Voornamelijk de vierde stap in het proces vind ik verwarrend. In deze stap moet je je aanmelden met een e-mailadres of via Facebook. Maar wat als je nog geen account hebt en je je niet wilt aanmelden via Facebook? Dit lijkt me een behoorlijk afhaakpercentage opleveren. Het zou ten minste een conversietest kunnen worden. Boldking-5 Oh, en dan nog een laatste puntje: wanneer je hier probeert een account aan te maken door gegevens in te voeren, krijg je een alarmerende melding. Hier zou ten minste wat meer uitleg mogen staan over wat de volgende stappen zijn voor een nieuwe klant zonder account.

Boldking-6

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *