Op een mooie maandagochtend besluit je, puur uit nieuwsgierigheid, eens op je bedrijfsnaam te Googlen. Tot je grote schrik zie je dat na de vermelding van jouw website opeens een negatief bericht op een lokale nieuwssite tevoorschijn komt. Uit een lezersonderzoek is naar voren gekomen dat jouw dienstverlening niet optimaal is. Dat is flink schrikken. Als je potentiële klanten dit nu maar niet lezen. Wat kun je hieraan doen?

OK, er is dus wat mis met je dienstverlening, dus is het essentieel hier eens snel dieper onderzoek naar te doen. Hierop actie ondernemen is vrij logisch en helpt je als bedrijf vooruit. Maar ja, dat resultaat in Google wanneer je op je bedrijfsnaam zoekt, tja dat is wel een doorn in het oog. Hoe ga je voorkomen, of de kans verminderen, dat je doelgroep dit ook ziet? Hieronder geef ik je vier tips om dit negatieve bericht naar beneden te drukken in de rankings.

1. Adverteren

Ten eerste, de nieuwssite heeft waarschijnlijk een behoorlijke online autoriteit, het is daarom niet aannemelijk dat je op hele korte termijn dit resultaat naar beneden drukt. Maar adverteren in Google Ads is natuurlijk wel zichtbaar. Stel je campagnes zo in dat je op je merknaam zichtbaar bent. Denk hierbij ook aan de sitelinks, call-out extensies en locatie extensies. Doel is zo veel mogelijk pixels op het scherm te vullen met resultaten van jouw website. Google-AdWords-advertentie

2. Video en afbeeldingen

Ons doel is mensen zoveel mogelijk afleiden van dat ene negatieve resultaat. Door het optimaliseren van de afbeeldingen en video’s kunnen we voor deze afleiding zorgen. Door de optimalisatie kunnen afbeeldingen en video worden weergegeven in de resultaten tijdens de zoektocht naar jouw bedrijfsnaam. Afbeeldingen optimaliseren Google - Tesla

3. Positieve publicaties

Je kunt het gevaar ook met z’n eigen krachten bestoken: een persoffensief! Google toont dit resultaat om een simpele reden: het is relevant voor de zoekopdracht. We moeten er dus voor zorgen dat er, bij voorkeur meerdere, positieve berichten over jouw bedrijf worden gepubliceerd door nieuwssites en kranten. Denk eens goed na over mogelijke invalshoeken en zet alle kanonnen in om geplaatst te worden. Openluchtmuseum-Persbericht

4. Social media kanalen

Kanalen als Youtube, Facebook en Twitter zijn enorm populair en daarom erg krachtig als het gaat om online autoriteit. Heb jij je bedrijfspagina’s al goed ingericht en relevant gemaakt voor een zoekopdracht op jouw merknaam? Met een paar kleine handelingen en het juist inrichten van deze kanalen is de kans al groot dat deze ten minste op de eerste pagina van Google komen te staan.

Telfort-social-media