Remarketing valt in eerste instantie het beste te omschrijven met een voorbeeld waar iedereen zich in kan vinden. Stel, je vriendin is lekker aan het shoppen op internet, ze ziet een (veel te duur) paar pumps die ze (natuurlijk) wil hebben. Ze drukt op de knop en ‘hopla’ de pumps zitten in het winkelmandje van de desbetreffende webshop. Helaas voor haar, kijk jij mee en geeft direct commentaar op de prijs van de glanzende hakjes. Je vriendin besluit ze daarom niet te kopen. RemarketingDe volgende dag start ze haar computer op en begint over het internet te surfen. ‘Warempel!’, denkt ze. Op haar beeldscherm verschijnt een banner met dezelfde pumps die ze gisteren niet gekocht heeft. Nog steeds is ze erg geïnteresseerd en kijkt achterom, jij bent niet in de buurt en (jawel) er wordt tot aankoop overgegaan.

1. Maar hoe werkt remarketing nu eigenlijk?

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat remarketing te maken heeft met het opnieuw bereiken van je doelgroep. Remarketing zorgt ervoor dat bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bekeken, opnieuw worden bereikt. Dit gebeurt door middel van een gerichte tekst- of beeldadvertentie. Er zijn twee manieren om remarketing te gebruiken. A. Adwords Voeg een remarketingtag (klein stukje code dat je uit Adwords ontvangt) toe aan elke pagina op de website. Dit kan door deze tag neer te zetten voor de van je website. Vervolgens kun je remarketinglijsten gaan maken voor elke gewenste pagina. In deze lijsten staan de bezoekers die door jouw getarget zijn om opnieuw te worden benaderd. Door vervolgens een specifieke campagne aan te maken kun je de segmentatie vormgeven. B. Analytics Naast Adwords is het ook mogelijk via Google Analytics remarketing in te zetten. Voordeel hiervan is de mogelijkheid om dieper op bezoekers in te zoomen. Dat wil zeggen, het segmenteren op browser, besturingssysteem, regio en op bepaalde doelen. Door de trackingcode aan te passen kun je Google Analytics gaan gebruiken voor remarketing.

2. Is remarketing wel geschikt voor mij?

In veel gevallen is het antwoord: ja! Mensen beslissen niet allemaal in één keer. Oftewel soms moet je mensen nog eens herinneren dat ze voor jouw product of dienst moeten kiezen. Dit kan middels remarketing. Daarnaast houdt je de controle door zelf biedingen en dagbudgetten in te stellen. De data zal vervolgens uitwijzen of remarketing voor jouw doelgroep geschikt is.

3. Wanneer zet ik remarketing in?

Als je ziet dat er veel bezoekers naar jouw website komen, maar de conversie achterblijft. Dit betekent dat jij je doelgroep moet helpen bij het doen van de aankoop. Uit het introducerende voorbeeld blijkt dat het plaatsen van een product in de winkelwagen (zonder aankoop), suggereert dat er twijfel is. Met remarketing is het mogelijk in te spelen op deze twijfel en te laten zien dat je product echt de juiste keuze is voor de bezoeker.

4. Waar moet ik op letten bij remarketing?

Er zijn een aantal zaken waar rekening mee gehouden dient te worden wanneer je remarketing gaat gebruiken. Hieronder drie belangrijke punten. A. Frequentie cap Een gevaar van remarketing is een ‘overkill’ aan vertoningen. Door een banner te vaak te laten zien, neemt de irritatie toe en het rendement af. Het is dan ook zaak de juiste frequentie cap in te stellen. Met deze frequentie cap kun jij zelf bepalen hoe vaak een banner wordt vertoond. Wil je weten hoe je de frequentie cap instelt? Kijk dan hier. B. Negatives Naast de frequentie cap is het toevoegen van negatives aan de campagne erg belangrijk. Je wilt bijvoorbeeld niet dat er een advertentie voor vliegtickets geplaatst wordt naast een filmpje van een vliegtuigcrash. Er zijn dan ook genoeg voorbeelden van bedrijven die hier geen rekening mee houden. Gevolg hiervan is imagoschade, terwijl het simpel te voorkomen is. C. Koopmodus Tot slot is het zaak de bezoeker te ‘triggeren’ die in een ‘koopmodus’ zit. Dat wil zeggen, inspelen op de behoefte van de bezoeker in relatie tot het tijdstip en de gemoedstoestand. Verwijzend naar het introducerende voorbeeld, betekent dit dat de advertentie (gericht op je vriendin) waarschijnlijk is vertoond op een ‘vrijetijds’ website. Mocht ze aan het werk zijn geweest en de advertentie werd getoond op bijvoorbeeld een zakelijk blog, dan is de kans minder groot dat ze de banner daadwerkelijk gezien heeft. De gemoedstoestand was namelijk anders. Zorg er dus altijd voor dat je erachter komt wanneer jouw doelgroep in ‘koopmodus’ is. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag op welk tijdstip van de dag de kans tot aankoop het grootst is. Op deze manier kunnen advertenties veel gerichter worden ingezet, waardoor het rendement hoger zal zijn.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *