Outreach is een methode om te werken aan je online autoriteit. In onderstaande video ga ik je laten zien wat Outreach is en hoe je begint met Outreach. Outreach is een methode waar je actief op zoek gaat naar website waar je mogelijk een artikel kunt plaatsen, in dit artikel plaats je vervolgens een link naar je eigen website. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Wat is Outreach en hoe begin je met Outreach? – #1 – Een Pure Keukensessie

 

 

Timestamps:
00:00 Intro
00:26 Waarom outreach?
01:34 Stap 1: Onderwerpen en haakjes
03:06 Stap 2: Een basisartikel maken
03:53 Stap 3: Websites zoeken
05:12 Conclusie

Transcriptie video:

Autoriteit is een van de belangrijkste factoren voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. In deze video wil ik het graag met je hebben over outreach, een methode om te werken aan de autoriteit van je website. Hoi ik ben Ewoud in deze 2-delige video wil ik het graag met je hebben over outreach, een effectieve manier om links voor je website op te bouwen.

Waarom outreach? Vaak wordt de good old fashioned linkbuilding gebruikt om linkjes te verzamelen naar je website. Dit gebeurt in veel gevallen op websites die al heel veel links hebben staan, zogenoemde link portalen of bepaalde pagina’s die heel veel links verzamelen. Deze pagina’s die hebben dus ook al heel veel links naar je concurrenten en andere websites waardoor eigenlijk jouw backlink niet zo heel veel effect meer heeft. Bovendien kan het zelfs nadelig uitpakken omdat er tussen deze websites ook wel eens websites met een slechte of domeinen met een slechte reputatie zitten. Zoek je naar laaghangend fruit dan heb ik nog wel een goede tip voor je. Ga kijken bij de partners met wie je samenwerkt, je zakelijk leveranciers of zakelijke afnemers en probeer met hun in gesprek te gaan om te kijken of je daar een backlink kunt krijgen. Dit is een heel veel voorkomende methode en helemaal niet zo gek om te doen en het is vaak snel te realiseren. In deze video wil ik in verschillende stappen je bekend maken met de methode outreach. Outreach is een methode waarbij je actief op zoek gaat naar interessante websites waar je mogelijk een artikel kunt plaatsen over jouw bedrijf, je product of dienst. In het artikel verwerk natuurlijk een link naar je eigen website en je zoekt daarbij naar zo relevant mogelijke aansluiting met jouw eigen bedrijf.

We beginnen met stap 1, het zoeken naar onderwerpen en haakjes. Het idee van outreach is dus dat je op zoek gaat naar interessante websites waar je mogelijk een artikel en of een link kunt plaatsen. Er zijn tal van websites waar je misschien niet meteen denkt van ‘hey dat heeft te maken met mijn bedrijf’ maar waar toch een koppeling of een haakje je te vinden is met het onderwerp waarmee jij je dagelijks bezig houdt. Probeer goed ‘out of the box’ te denken en probeer het misschien met een brainstorm te gaan kijken welke onderwerpen je allemaal zou kunnen bedenken. Onderwerpen die in dit geval kunt bedenken zijn natuurlijk voor iedere branche verschillend maar ik heb misschien wel een paar voorbeelden die op weg zouden kunnen helpen om voor je zelf onderwerpen te gaan zoeken. Om zo even wat voorbeelden te noemen, denk bijvoorbeeld aan een artikel geschreven door financieel adviseur die advies geeft over wat je al moeten regelen bij de geboorte van je kind op een blog voor jonge ouders. Of een artikel op een reisblog geschreven door een kledingmerk met de laatste mode tips voor het komende jaar. Op die manier heb je misschien niet directe koppeling die op het eerste gezicht duidelijk lijkt maar er is zeker een verband, het haakje. Samengevat, kijk gewoon vooral naar je doelgroep. In welke levensfase zitten zij? Welke interesses hebben zij? Waar zoeken zij naar? En probeer je daar in te verplaatsen en probeer ook dat weer natuurlijk te relateren aan hetgeen wat jij doet. Ga steeds een stapje daarbuiten denken en probeer zo allemaal onderwerpen op te schrijven die mogelijk interessant kunnen zijn voor het artikel dat je kunt gaan schrijven. Op die manier zit er vast een onderwerp tussen waarop jij effectief een outreach campagne kunt gaan starten.

Dan gaan we door met stap 2, verwerk je idee in een basis artikel. Als je een onderwerp heb gevonden waarop je graag de outreach wilt gaan doen dan is het goed om je idee uit te schrijven in het artikel. Dit basis artikel kun je heel goed gebruiken in natuurlijk je verdere contact met mogelijke websites waar je je artikel wilt gaan plaatsen zodat je het artikel, het idee voor het artikel, goed in je hoofd hebt. Ten tweede kun je het basis artikel later gebruiken om helemaal op maat te maken op het moment dat een andere website graag jouw artikel wilt ontvangen, zo heb je in ieder geval al een start natuurlijk. Denk er natuurlijk verder aan om ook je link erin te verwerken, dit is natuurlijk heel belangrijk want dat is de basis van de outreach. Daarnaast als je andere leuke content hebt, bijvoorbeeld een infographic of een afbeelding. Zou je die bijvoorbeeld op je site kunnen hosten en daar ook een link naartoe kunnen leggen.

Als je je basis artikel hebt geschreven gaan we verder met stap 3, het zoeken naar websites en het maken van lijsten. Nu ga je een lijst maken met websites die je zou kunnen benaderen voor je artikel. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld perfect Google gebruiken, gewoon zoeken op de type websites die jij voor ogen hebt voor je artikel en kijken wat er uitkomt. Maar je kan niet zoekopdracht natuurlijk ook wat verder verfijnen omdat het artikel wat je schrijf waarschijnlijk op het nieuws of blogpagina wordt geplaatst van die website, tenminste dat is misschien wat je voor ogen hebt. Zou je in je zoekopdracht de toevoeging ‘intitle:’ blog of nieuws kunnen gebruiken. In plaats van ‘intitle:’ kun je ook ‘inurl:’ gebruiken en dan dezelfde zoektermen erachter. Om dit proces wat te versnellen kun je natuurlijk ook op zoek gaan naar overkoepelende sites binnen een specifieke branche of categorie. Misschien heeft de brancheorganisatie van het type website of bedrijf wat je zoekt wel een overzicht van alle bedrijven in Nederland. Dat is natuurlijk een handige startpunt om te zoeken naar potentiĆ«le partners. Leg alle website vast die je hebt gevonden in de spreadsheet. En belangrijk daarbij is dat je elke website goed kwalificeert op kansen, mogelijk aanwezigheid van een blog en of die helemaal voldoet aan de eisen die je stelt binnen je outreach campagne. Daarbij moet je ook op zoek gaan natuurlijk naar mogelijke contactpersonen, mensen die je kunt benaderen met je voorstel voor een artikel.

Al het voorgaande wat ik je heb verteld is natuurlijk een flinke voorbereiding, het kost veel tijd maar een goede voorbereiding is natuurlijk het halve werk. In de volgende video vertel ik je alles over daadwerkelijk outreachen, dus het versturen van de verzoeken naar de websites die je op oog hebt: “En als je het artikel dan vervolgens aanlevert is het goed om daarbij ook even te vragen dat ze je een seintje geven wanneer ze het willen gaan plaatsen op hun website. Dat helpt jou natuurlijk bij het monitoren of het artikel daadwerkelijk online komt.” Ik hoop in ieder geval dat alles duidelijk was. Heb je misschien nog vragen, was er iets onduidelijk, laat het me gerust weten. Zet je opmerking hieronder in de video, like deze video natuurlijk en abonneer op ons kanaal.

Tot de volgende keer.