Wanneer je iets zoekt in Google komen er duizenden resultaten naar voren. Maar hoe bepaald Google wie bovenaan komt te staan en wie op pagina duizend komt? Een van de belangrijkste factoren is de online autoriteit. In onderstaand video leg ik uit wat online autoriteit is, waarom het belangrijk is voor Google en hoe Google deze bepaald. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video uitgeschreven.

Wat is online autoriteit en hoe bepaald Google deze? – Deel 1 – Een Pure Keukensessie



Timestamps:
00:00 Intro
00:36 Wat is online autoriteit?
01:17 Hoe bepaald Google wie autoriteit heeft?
02:49 Google Webmaster guidelines

Transcriptie video

Wat is online autoriteit en waarom is dat belangrijk voor Google? In deze video ga ik je wat meer uitleggen over online autoriteit. Wat het is, waarom het belangrijk is voor Google en in het tweede deel ga ik je vertellen hoe je dat gaat doen. Mijn naam is Ralph en welkom bij deze nieuwe Pure video.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe auto en op Google ga je oriĆ«nteren dus je zoekt ‘nieuwe auto kopen’, dan zie je al snel duizenden resultaten terug komen met allemaal auto websites, websites die je tips geven et cetera. Maar hoe bepaalt Google nou welke van deze websites in de top komt te staan en welke op pagina duizend komen te staan? Een van de belangrijkste aspecten is online autoriteit. Je kunt eigenlijk zo zien dat als ik jou wat vertel over een nieuwe auto en je een tip geef over welke auto je moet kopen dat voor jou veel minder van waarde is dan wanneer bijvoorbeeld Max Verstappen zegt dat jij auto A moet kopen in plaats van auto B. Dat is omdat Max Verstappen een autoriteit is en ik totaal niet. Voor Google is het dus heel belangrijk om te bepalen van welke websites zijn nou een belangrijke autoriteit op een bepaald vlak. Want er zit natuurlijk ook verschil tussen Max Verstappen die wat weet over auto’s of Max Verstappen die jou wat gaat vertellen over welke supermarkt je moet gaan bezoeken.

Hoe doet Google dat nou, bepalen wie er een autoriteit is en wie niet? Google kijkt naar welke links er naar bepaalde website toe zijn verwezen. Eigenlijk wordt een link gezien als een soort van stem voor een andere site. Jij verwijst immers op jouw website van jouw blog naar een andere bron en daarmee geef je eigenlijk aan dat je die andere bron belangrijk vindt als verwijzing voor jouw bezoekers. Eigenlijk kun je het zo zien, hoe meer links je krijgt hoe grotere autoriteit je bent. Maar natuurlijk zit daar wel een bepaalde nuance in, want onder andere wat belangrijk is is van wie komt de link? Of de link van een webblog of een blogje komt waar echt helemaal niemand opkomt is nogal een verschil met een link vanaf een website waar echt duizenden, vele tienduizenden bezoekers op af komen. Die link is vele malen meer waard dan de voorgaande link. Maar ook de context is belangrijk, in voor wat context staat de link en zien mensen deze link? Als een link is weggestopt dan is die ergens onderaan de pagina of op een pagina waar nooit iemand komt dan betekent dat eigenlijk dat de auteur van die link, dus de webmaster bijvoorbeeld, jouw website niet belangrijk genoeg vindt om in het gezichtsveld van zijn bezoekers te plaatsen. Dus is die link wat minder waard. Maar ik zei al de context, ook waar in welke context wat voor type content de link wordt verwezen naar jou is van belang. Als een belangrijke website als Autoweek bijvoorbeeld naar jouw webblog over een bepaalde auto verwijst is dat een logischere link dan wanneer een website over koelkasten naar jouw auto website verwijst. Dat zijn allemaal aspecten wat Google gebruikt om uiteindelijk te bepalen welke links een bepaalde autoriteit meegegeven krijgt.

Nou hoor ik je denken, als links dan zo belangrijk zijn? Waarom zou ik dan niet gewoon heel veel links kopen, allemaal websites oprichten, allemaal naar elkaar toe verwijzen of gewoon simpelweg advertorials inkopen? Dat is natuurlijk omdat je dan tegen de richtlijnen van Google in werkt. Dit is een belangrijk onderdeel van Google, belangrijk in het algoritme en hiermee kun je eigenlijk dus de resultaten manipuleren. Dat wil Google natuurlijk niet dus hebben ze een webmaster guidelines opgericht waarin onder andere dit soort praktijken worden bestraft. Nou we weten nu dat links heel erg belangrijk zijn om je online autoriteit te verkrijgen, hoe je deze links kunt gaan krijgen op een natuurlijke manier binnen de richtlijnen van hoe ga je vertellen in de volgende video: “Eigenlijk wat je wil gaan doen is kijken met welke partners werk je samen? Met welke leveranciers werk je samen? Kun je daar cases op publiceren?”

Mocht je deze video interessant vinden abonneer je dan even op ons kanaal dan krijg je gelijk een berichtje wanneer de volgende live staat.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *