Marketing automation – wat is het en wat zijn de voordelen?
Marketing automation: je hebt er vast al eens over gehoord of misschien maak je er al gebruik van. Het is al een aantal jaren ‘hot topic’ in het marketinglandschap en dit is niet voor niets! In dit blog leg ik uit wat marketing automation is en wat de voordelen ervan zijn. Benieuwd? Lees dan snel verder!
Wat is marketing automation?
De definitie van marketing automation is als volgt: “Marketing automation verwijst naar software platforms en technologieën die zijn ontworpen voor marketingafdelingen en organisaties om online effectiever op meerdere kanalen te marketen en repetitieve taken te automatiseren”.
Bij de term ‘marketing automation’ denk je al snel aan het gebruik van e-mail en misschien wel automatische e-mail flows. Als je gebruik maakt van marketing automation kan e-mail een onderdeel van je strategie zijn, samen met bijvoorbeeld aangepaste content en/of een WhatsApp bericht op het juiste moment. Waar je met alleen e-mailmarketing vooral aan het zenden bent, ligt bij marketing automation de focus op de volledige customer journey. Dus ook het proces nadat iemand klant is geworden, want hoe maak je van een bestaande klant een ambassadeur? Je wilt immers dat klanten tevreden zijn en blijven, ook bij een herhaalaankoop. Door middel van marketing automation bouw je een uitgebreid profiel van een bezoeker op, waardoor je – door gerichte content op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen – op maat kunt communiceren. Hierdoor zorg je ervoor dat je relevant bent en blijft. Je helpt een lead door de customer journey heen middels marketing automation.
Tasks en Triggers
Door middel van triggers weten we wat iemand op de website doet. Wordt er bijvoorbeeld een whitepaper op de website gedownload, dan is dat een trigger. Vervolgens kunnen we hier een actie aan koppelen, bijvoorbeeld het automatisch versturen van de whitepaper. Ook het bezoeken van een bepaalde pagina of het delen van een post zijn vormen van triggers. Als er in dit voorbeeld een whitepaper gedownload wordt en er dus een e-mailadres verzameld wordt, kom je in een ‘bakje’ terecht. Vervolgens kunnen hier automatische actie(s) aan worden gekoppeld, dit noemen we een ‘task’. Tasks zijn processen die worden uitgevoerd naar aanleiding van een bepaalde actie. Als de lead uiteindelijk zover ‘opgewarmd’ is, krijgt de betreffende afdeling een melding en kan de lead worden opgevolgd.
Wat zijn de voordelen van Marketing automation?
- Relevante marketing: omdat je de juiste boodschap op het juiste moment ontvangt, ben je veel relevanter voor de prospects en klanten. Zo vermijd je irrelevante content die totaal niet aansluit bij jouw behoefte. Een goed voorbeeld hiervan is het retargetten van een bezoeker die een bepaald product al gekocht heeft. Deze bezoeker wil je niet nogmaals benaderen met hetzelfde product. Het is natuurlijk relevanter om te vragen om een review te plaatsen over het aangeschafte product (bv. een fiets) of om een advertentie te tonen die aansluit bij het aangeschafte product (bv. een fietspomp). Door relevante content te tonen verhoog je je omzet, de klanttevredenheid en is de (klant)retentie een stuk hoger.
- Marketing en sales beter op elkaar afgestemd: marketing levert leads aan en sales volgt leads op. De leads die sales krijgt aangeleverd worden niet altijd goed beoordeeld terwijl marketing deze leads maar lastig kan classificeren. Want wat is nu een goede lead en wat is een minder goede lead? Met marketing automation zorg je voor een betere samenwerking tussen marketing en sales. Zo kunnen beide afdelingen een score geven aan bepaalde leads (lead scoring) en kunnen er door middel van een lead nurturing plan betere leads worden aangeleverd. Zo werken beide afdelingen weer samen! Ook is het real-time inzicht voor sales erg relevant, zo kan bijvoorbeeld een accountmanager automatisch een berichtje ontvangen als iemand een offerte heeft aangevraagd of een afspraak wil inplannen.
- Efficiënter werken: door middel van het automatiseren van taken kun je personeelskosten verminderen en meer tijd vrijmaken om aan je strategie te werken. Zo kun je o.a. het plaatsen van social media posts automatiseren, het versturen van e-mails optimaliseren en nog veel meer. Je stelt dit eenmalig in en vervolgens wordt deze taak uitgevoerd als er een actie getriggerd wordt. Deze taken en flows kun je uiteraard zelf ook optimaliseren als je meer data hebt verzameld over de bestaande flows.
- Je ROI neemt toe: de Return on Investment (ROI) neemt toe! In een marketing automation pakket kan je precies zien vanuit welk kanaal, bron, medium en webpagina de kwalitatieve leads komen en hierop je strategie aanpassen.
- Minder tooling: waar je voor het plaatsen en plannen van je social media berichten misschien wel ‘Hootsuite’ gebruikt, je e-mails verstuurd met ‘Mailchimp’ en je website A/B test met Google Optimize is het met de meeste marketing automation tools mogelijk om je marketing kanalen te beheren.
Heb je vragen of wil je meer weten over marketing automation? Neem dan contact met ons op!