Met meer dan 5 miljoen nederlandse gebruikers is Instagram een van de bekendste social media platformen in Nederland. Het platform is populair onder jongeren maar steeds meer mensen maken gebruik van de populaire app. Vandaag vertel ik jou alles over het populaire medium, welke foto deel jij binnenkort op Instagram.

The basics van Instagram

Wanneer je een account aanmaakt op Instagram begin je direct met het instellen van je profiel, de basis van jouw account. Jouw profiel is dé pagina waar al jouw gedeelde berichten zichtbaar zijn en waar men de mogelijkheid heeft om jou te volgen en jouw berichten te liken.

Naast jouw profiel bekijken kun je rechtsboven op de pagina ook navigeren naar de instellingen van jouw profiel, hier kun je jouw profiel bijvoorbeeld privé maken zodat deze niet openbaar voor iedereen is. Tevens zijn hier andere instellingen te vinden en kun je hier ook navigeren door jouw archief of jouw opgeslagen berichten bekijken.

Verder navigeren door Instagram doe je onderaan de app. Met het home-icoontje navigeer je naar jouw persoonlijke feed, met het vergrootglas navigeer je naar de verkennen pagina, door middel van het plusje kun je een bericht plaatsen, met het hartje navigeer je naar jouw activiteiten pagina waar je notificaties krijgt zodra iemand engaged met jou en helemaal aan de rechterkant navigeer je naar jouw eigen profiel.

Een bericht plaatsen

Het plaatsen van een bericht op Instagram kan door onderaan de app op het plusje te klikken. Gelijk krijg je een scherm te zien waar je live een foto kunt maken of door middel van de bibliotheek een foto/video kunt uitzoeken die je graag op je profiel wilt plaatsen. Daarna krijg je de mogelijkheid om je foto te bewerken, naast alle filter opties geeft Instagram jou ook de mogelijkheid om enkele dingen als helderheid en contrast aan te passen. Wanneer je jouw foto bewerkt hebt is het tijd om de foto te plaatsen. Je kunt een omschrijving aan je bericht toevoegen, een locatie toevoegen of je hebt de mogelijkheid om een persoon in je bericht te taggen. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer je een foto met iemand anders plaatst. Wanneer jij in een bericht getagd bent kun je dit ook op je profiel terugzien, dit door op jouw profiel naast de rasterweergave te klikken.

 

Nadat je jouw bericht gedeeld hebt staat deze live op Instagram. Mensen die jou volgen krijgen jouw bericht vervolgens in hun persoonlijke feed te zien en kunnen engagen met jouw content door middel van een like, een comment, het bericht te delen of het bericht op te slaan.

Het liken van een bericht kan door middel van het hartje in te drukken, een comment achterlaten kan door middel van het tekst icoon, een bericht delen kan door middel van de pijl en een bericht opslaan kan helemaal rechts. Wanneer je een bericht op slaat kun je deze opgeslagen berichten in een overzicht terugkijken op jouw profiel. Dit overzicht is niet openbaar en is alleen voor jou te bekijken.

Een bericht delen gebeurt door middel van de direct message functie van Instagram. Rechtsboven op de homepagina navigeer je naar deze direct messages. Door middel van direct message kun je andere personen een persoonlijk bericht sturen of kun je een groep met vrienden aanmaken waar je allen in kunt chatten en berichten kunt delen.

Hoe werkt de Instagram feed?

Toen Instagram net bestond kreeg je jouw feed, de plek waar alle berichten van de mensen die je volgt te zien zijn, op chronologische volgorde te zien. Iemand die 1 minuut geleden wat op Instagram had geplaatst kwam dan bovenaan jouw feed. In 2017 besloot Instagram afscheid te nemen van de chronologische feed, volgens Instagram miste jij als gebruiker met de chronologische feed 70% van de posts waar jij interesse in hebt. Tegenwoordig krijg je posts dan ook niet meer op chronologische maar op persoonlijke volgorde, op basis van algoritmes en machine learning voorspelt Instagram wat jij leuk vindt en gebruikt dit voor jouw persoonlijke feed.

Wanneer je gebruik maakt van Instagram komen berichten en stories van je vrienden vrijwel altijd bovenaan jouw feed te staan. Dit komt omdat Instagram denkt dat jij veel waarde aan deze personen hecht. Jij liked de berichten van deze personen, comment onder hun berichten, bekijkt de story van deze personen, stuurt ‘direct messages’ naar deze personen en wellicht ben je door een van deze personen in een foto getagd. Jij engaged met je vrienden en familie wat ervoor zorgt dat Instagram deze personen in een ‘familie en vrienden’ categorie stopt. Deze categorie met de personen waar jij de meeste waarde aan hecht zijn belangrijk voor je waardoor de berichten van deze personen vrijwel altijd bovenaan jouw feed komen te staan.

Niet alleen de engagement met degene die je volgt maar ook de frequentie en duur van jouw gebruik spelen mee. Iemand die elke dag 20 keer de app opent en gemiddeld 2 uur besteed op Instagram krijgt andere berichten bovenaan haar feed als iemand die elke dag 2 keer de app opent en gemiddeld 30 minuten besteed op Instagram.

Op basis van algoritmes en machine learning voorspelt Instagram dus wat een gebruiker wel of niet leuk vindt. Dit is voor jou als gebruiker hartstikke fijn, zo zie je immers meer berichten die jij leuk vindt. Voor een creator is dit een uitdaging, hoe zorg je ervoor dat volgers jouw berichten bekijken? Hoe zorg je ervoor dat volgers jouw berichten telkens liken? Hoe zorg je ervoor dat volgers commenten onder jouw berichten en hoe zorg je ervoor dat volgers je bericht delen met anderen? Ik noem bewust deze vier dingen, dit zijn namelijk volgens Instagram zelf de vier belangrijkste ‘engagements’ wanneer het gaat om het ranken van jouw bericht. Engagen al jouw volgers op deze vier manieren dan laat Instagram jouw berichten bovenaan de feed van deze personen zien. Hoe minder engagement hoe minder erg de interesse vanuit de gebruiker en dus ook hoe lager je in iemands feed komt.

instagram engagment

De ontdekken pagina

De ontdekken pagina is naast de Instagram feed een pagina waar je als gebruiker nieuwe content kunt ontdekken. Aan de hand van jouw interesses verzameld Instagram allemaal nieuwe berichten op de verkennen pagina, zo ontdek jij nieuwe content en nieuwe pagina’s waarmee je kunt engagen.

Voor creators is de ontdekken pagina ook een hele goede manier om nieuwe volgers te genereren. Wanneer jouw volgers engagen met jouw content kan Instagram besluiten jouw bericht te gebruiken als aanbevolen content voor andere gebruikers met dezelfde interesse waardoor je op de verkennen pagina van deze pagina komt. Onbekende gebruikers zien jouw content, vind het mogelijk leuk en gaan je wellicht wel direct volgen.

Instagram stories

Een ander populair onderdeel van Instagram zijn Instagram stories. Bovenaan je feed kun je zelf een story maken of de stories van anderen bekijken. Net als je feed en de ontdekken pagina komen de stories waar jij mee engaged en interesse in hebt vooraan te staan. Op de Instagram story kun je foto’s delen, video’s delen maar ook vragen stellen, een poll toevoegen, een quiz maken, gifjes toevoegen of zelfs een livestream starten.

 

IGTV

Een vrij nieuw onderdeel van Instagram is Instagram TV, waar je lange video’s met je volgers kunt delen. Op Instagram kun je via de berichten en stories een video van ‘slechts’ een minuut delen, via IGTV heb je de mogelijkheid om video’s van een uur te delen. Via dit kanaal zou je dus praktisch gezien video’s die je normaal op YouTube plaatst kunnen delen via Instagram. Op de ontdekken pagina kun je bovenaan op het IGTV icoon klikken, hier kun je jouw video delen of de video’s van anderen bekijken.

Als bedrijf op Instagram

Ook als bedrijf heb je de mogelijkheid om een Instagram pagina aan te maken. Waar we tot nu toe alle onderdelen van een persoonlijk account hebben besproken geeft Instagram jou ook de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken. Om een zakelijk account te krijgen zul je eerst een Facebook bedrijfspagina aan moeten maken en deze vervolgens moeten koppelen aan jouw Instagram account.

Na het koppelen van je pagina krijg je toegang tot de ‘analytics van Instagram’, kun je CTA’s aan je profiel toevoegen en kun je verschillende statistieken per bericht bekijken. Zo kun je zien hoe vaak je bericht opgeslagen is, hoe vaak het bericht via direct message is gedeeld, hoeveel interacties er met je bericht zijn geweest en hoeveel weergaven je bericht heeft. Dit geeft weer hoe goed jouw bericht gescoord heeft en waar jouw bericht allemaal bekeken wordt.

Een ander voordeel van een zakelijk account is het maken van ‘swipe up’ stories. Wanneer jouw account meer dan 10K volgers heeft kun je een link aan jouw story toevoegen waarmee je jouw volgers naar een bepaalde website kunt sturen.

Ik hoop dat je een goed beeld hebt gekregen over Instagram en inmiddels weet hoe de app werkt. Al met al kunnen we stellen dat Instagram een uitgebreide app is met genoeg features om leuke content te delen. Verder lezen? Bekijk ook eens deze 10 tips voor Instagram. Ook Pure heeft een Instagram account, vergeet zeker niet een kijkje te nemen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *