Google Shopping; ongetwijfeld heb je deze naam weleens horen vallen, maar waarschijnlijk heb je nog geen exact beeld bij de functie en mogelijkheden. In dit artikel daarom een uitleg over wat Google Shopping precies is en hoe het werkt. Vervolgens geven we een aantal redenen waarom je Google Shopping wilt gebruiken om ook jouw product(en) te promoten. Zo kan je nog meer en beter gebruik gaan maken van de functionaliteiten die Google biedt. 

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is eigenlijk de tab ‘Shopping’ in Google (zie afbeelding 1 hieronder). Daarnaast herken je in de afbeeldingen 2 en 3 ook direct de resultaten die als Google Shopping worden weergegeven in de zoekresultaten. Vaak staan Shopping-resultaten in de zoekresultaten bovenaan, maar in de nieuwe opzet van Google worden ze ook steeds vaker rechts weergegeven (zie derde afbeelding). Google Shopping beheer je overigens ook vanuit Google AdWords. Google-Shopping-5 Afbeelding 1: Google Shopping tab   Google-Shopping-2 Afbeelding 2: Google Shopping in zoekresultaten bovenaan   Google-Shopping-3 Afbeelding 3: Google Shopping in zoekresultaten rechterzijde Maar wat is Google Shopping nu eigenlijk precies? Google ziet het als de perfecte mogelijkheid voor (potentiële) klanten om direct een vergelijking te maken tussen bepaalde producten op basis van prijs. Daarnaast is het mogelijk rechtstreeks een aankoop te doen op een website of lokale winkel. Bovendien worden Google Shopping-resultaten weergegeven op verschillende apparaten en tablets. Anders dan in ‘normale’ zoekresultaten laat Google ook de afbeelding van het product zien, inclusief de prijs. Zo wordt vergelijken nog eenvoudiger en is er meer het ‘winkelgevoel’. Ook hier betaal je overigens pas na een interactie (klik). Belangrijk om te weten is dat per 16 mei 2016 het verplicht is een uniek product-ID aan je product toe te voegen (bijvoorbeeld EAN). Doe je dit niet, dan zet Google je Shopping-campagne uit.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping werkt met een zogenaamde product feed, waarmee je via het Google Merchant Center en Google AdWords kan adverteren in de zoekresultaten. Om een Shopping-campagne te beginnen, moet je een aantal stappen zetten:

  1. Een product feed maken. Hierin bied je Google op een gestructureerde manier je assortiment aan. Hierdoor kan Google eenvoudig een zoekresultaat aan je product koppelen.
  2. Een account in het Google Merchant Center Dit programma is de schakel tussen je product feed en Google AdWords. Hier kan je de product feed uploaden en de koppeling maken met Google AdWords.
  3. Een Shopping-campagne aanmaken in AdWords. Wanneer de koppeling tussen het Google Merchant Center en Google AdWords is gemaakt en de feed geüpload is, kunnen er campagnes worden aangemaakt. Tevens stel je hier onder andere de maximale CPC’s en het dagbudget in.

Bovenstaande stappen zijn een relatief korte beschrijving van de te nemen stappen. In het proces is het namelijk zaak ook goed na te denken over de product feed. Denk hierbij onder andere aan de structuur en compleetheid van deze feed. Maar ook in AdWords dien je passende instellingen en structuur aan te brengen.

Waarom Google Shopping inzetten?

Dan over naar het belangrijkste: de redenen waarom je Google Shopping wilt inzetten. Via Google Shopping is het mogelijk heel mooi direct met je producten te adverteren. Hierbij is het dus ook uitermate makkelijk een vergelijking te maken en gebruik je een afbeelding om het product meer ‘body’ te geven. Google Shopping-resultaten worden tevens vaak prominent weergegeven in de zoekresultaten. Nadelen zijn er overigens ook. Zo heb je bijvoorbeeld minder vrijheid bij het optimaliseren dan bij de ‘normale’ tekstadvertenties. Ook wordt er vooral op prijs geconcurreerd. Is jouw bedrijf juist sterk in service en minder concurrerend in prijs, dan is het wellicht lastig Google Shopping rendabel te maken. Google-Shopping-4 Afbeelding 4: Google Shopping Remarketing functie Dan weer over naar een beetje positivisme. Inmiddels zijn er namelijk ook relatief geavanceerde mogelijkheden wat betreft adverteren in Shopping. Bijvoorbeeld het gebruik van remarketing for search (RLSA). Deze relatief nieuwe innovatie is een goede mogelijkheid om Shopping-campagnes (nog) rendabeler te maken. Net als bij het inzetten van RLSA in de ‘normale’ zoekresultaten, is het mogelijk strategische biedingen toe te passen op remarketinglijsten. Zo kan je bijvoorbeeld specifieke bezoekers die het winkelwagentje op jouw website verlaten opnieuw benaderen in de zoekresultaten. Maar dan bijvoorbeeld wel met een betere positie, door een verbeterde CPC die je hebt ingesteld voor deze groep. Kortom, je kan nog strategischer (en rendabeler) geïnteresseerde bezoekers bereiken.

In praktijk

Uit onze ervaring blijkt dat er vaak wisselende resultaten voortkomen uit Google Shopping-campagnes. Zoals ook eerder benoemd, hangt het resultaat sterk samen met de prijsstelling van je product. Prijsvechters laten dan ook duidelijk betere resultaten zien. Zeker wat betreft Cost Per Acquisition, die vaak lager is dan de gemiddelde CPA. Concluderend is het dus goed ook te analyseren hoe je product zich verhoudt tot de concurrentie alvorens een doel te stellen.

Beginnen dus

Google Shopping biedt dus zeker interessante mogelijkheden, helemaal als je een mooie webshop hebt met concurrerende producten. Twijfel je echter nog steeds of Google Shopping rendabel kan zijn voor je? Probeer het dan eens of zoek hulp bij het implementeren en optimaliseren van dit kansrijke product. Begin dus met het opzetten van een goede product feed, maak een Google Merchant Center-account aan en koppel deze aan AdWords. Vervolgens kan ook jij je eerste Google Shopping-campagne aanmaken op weg naar nog meer rendabele conversies.  

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *