Wat is affiliate marketing? En hoe werkt het?
Affiliate marketing. Wat is dat nu weer? Dat krijgen we nog regelmatig te horen, vandaar dat ik daarom dit blog schrijf. Affiliate marketing kan namelijk voor veel bedrijven een erg interessante aanvulling zijn op de overige online marketing kanalen. In dit blog leg ik uit wat affiliate marketing is en hoe je dit als adverteerder kunt inzetten.
Affiliate marketing?
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, affiliate marketing is in de basis het belonen van andere partijen voor het doorverwijzen van een klant of lead. Als bedrijf betaal je dus alleen wanneer er een prestatie is geleverd. Deze prestatie en de daarbij horende vergoeding bepaal je als adverteerder zijnde zelf. In veel gevallen is er in deze samenwerking nog een derde partij aanwezig, namelijk diegene die voor de faciliteiten zorgt. Hierbij kun je denken aan het platform om sales, traffic of leads door te meten, maar ook het programma om partijen bij elkaar te brengen. Bekende affiliate netwerken in Nederland zijn: Tradetracker, Zanox, Tradedoubler en Daisycon. Zodra je als adverteerder hebt besloten wat je doelen zijn, je advertentiemateriaal hebt en de vergoedingen hebt vastgesteld, dan is het zaak om geschikte publishers (ook wel affiliates genoemd) te vinden. Zodra deze ook geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, kan de campagne gaan draaien.
Hoe werkt het?
OK, de campagne draait, maar hoe werkt zo’n affiliate campagne dan? Een publisher kan gebruik maken van het promotie materiaal dat beschikbaar is gesteld door de adverteerder. De publisher kan dit vinden in het betreffende affiliate netwerk. Dergelijk materiaal kan bestaan uit banners, productfeeds, deeplinks of ander beeldmateriaal. In principe kiest de publisher wat het beste past en werkt bij zijn websites of concepten. Zodra potentiële klanten op de website van de publisher via het advertentiemateriaal naar de website van de adverteerder gaan, dan wordt er een cookie geplaatst. Deze wordt gekoppeld aan een behaalde conversie en door het affiliate netwerk toegekend aan de publisher.
De vergoeding wordt bepaald op basis van de afgesproken commissies. Simpel toch? Om toch even een concreet voorbeeld te geven: Bezoeker A is op zoek naar een koffer voor de zomervakantie. Hij start een zoektocht in Google en gaat opzoek naar een geschikte koffer. Na wat speurwerk komt de bezoeker terecht op WelkeKoffer.nl, waarop hij informatie vindt over Samsonite koffers. Super handig denkt A, dit is de koffer die ik zoek, waarna hij via de button in de webshop van de adverteerder terecht komt (de cookie is geplaatst). Hier koopt A zijn koffer en door de tracking wordt de commissie over de verkoopprijs toegewezen aan WelkeKoffer.nl.
Welke vergoedingen zijn er?
Afhankelijk van je doelstellingen zijn er verschillende vergoedingen te bedenken. Als je bijvoorbeeld een traffic doelstelling hebt, dan is een CPC (kosten per klik) model wellicht het interessantst. Maar als je artikelen verkoopt, dan wil je waarschijnlijk enkel betalen wanneer er een sale heeft plaatsgevonden. In dit geval is een CPA/CPS (kosten per sale) model de toegepaste vergoeding. Maar je kunt ook breder denken, bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanmelding is het doel, dus wil je betalen voor een nieuwe inschrijving, ofwel een CPL model (kosten per lead). Aangezien je enkel betaalt voor een prestatie, is affiliate marketing voor veel bedrijven een erg nuttig kanaal.
Vaak is het aandeel van affiliate marketing in de totale mix dan ook behoorlijk groot. In dat geval is het belangrijk dat je de top publishers, diegene die voor veel sales zorgen, behoudt en zelfs weghoudt van de concurrentie. Daarom stellen veel adverteerders segmenten in voor publishers. Vaak houdt dit in de praktijk in dat wanneer een publisher boven een x-aantal sales per maand komt, dat deze in een hoger segment met bijbehorende commissie stijging komt. Een voorbeeld: Standaard segment -> 10 sales per maand: 5% commissie Brons segment -> 25 sales per maand: 6% commissie Zilver segment -> 50 sales per maand: 7% commissie Goud segment -> 75 sales per maand: 8% commissie
Wanneer is affiliate marketing interessant voor een adverteerder?
Deze afweging is natuurlijk voor iedere adverteerder anders, maar wat onderzoek schetst wellicht al een beeld over de haalbaarheid. Zo zou je jezelf de volgende twee vragen kunnen stellen: Zijn er überhaupt publishers? Kijk eens goed naar jouw product of dienst en de doelstelling die je hebt. Kun je hiervoor publishers bedenken die jouw campagne zouden willen draaien? Voor een publisher geldt een ding: een goede omzet draaien. Kun jij wat bieden waardoor deze omzet behaald kan worden?
Stel je verkoopt kofferriemen van € 5,- per stuk, dan zou een commissie in bovenstaand voorbeeld € 0,25 per verkoop zijn. Je zou kunnen denken, kofferriemen, koffer, vakantie, reizen: deze campagne kan geplaatst worden op reissites. Waarschijnlijk is dit een verkeerde aanname, want een reis site kan immers veel meer verdienen aan een verkochte reis dan aan jouw kofferriem. Maar de commissie op een verkochte koffer licht wellicht dichter in de buurt, dus een website over koffers behoort wellicht wel tot de mogelijkheden. Wat zijn de commissies? Kijk ook eens rond bij de verschillende netwerken, wat de concurrenten voor commissies betalen. Is dit iets waarmee je wilt of kunt concurreren? Wanneer je onder de overige commissies gaat zitten, dan bestaat de kans dat je minder of helemaal geen exposure krijgt.
Regels en randvoorwaarden
Om een succesvolle affiliate marketing campagne te kunnen draaien is het essentieel om goede regels en randvoorwaarden te schetsen. Doe je dit niet, dan kan je of teveel betalen of jezelf op een ander online marketing vlak flink in de vingers snijden. Wij hebben hier onlangs een ander blog aan gewijd: affiliate voorwaarden voor merchants.
Conclusie
Affiliate marketing kan een zeer interessant extra kanaal zijn voor je online marketing mix. Het is echter wel aan te raden hierover goed na te denken en indien nodig een expert te raadplegen. Een goede affiliate marketing strategie kan immers echt het verschil maken.