Landingspagina’s zijn pagina’s op een website waarop je komt vanuit Google of een andere verwijzende bron. In het geval van Google Ads is het de pagina die je inzet bij je advertentieteksten. Men zoekt iets, jij geeft antwoord en toont een pagina aan die persoon. Uiteraard moet dit een zo goed mogelijke pagina zijn. Een goede pagina zorgt namelijk voor meer sales en minder kosten. Hoe? Dat leg ik uit in deze blog.

Een beknopte klantreis

Iemand zoekt in Google naar een dienst die jij aanbiedt; bijvoorbeeld CV ketel onderhoud. Wanneer iemand uit Arnhem zoekt op “CV ketel onderhoud” dan is die persoon zeer waarschijnlijk naar een loodgieter die zijn of haar ketel van onderhoud kan voorzien. advertentie naar landingspagina De advertentietekst die bij de zoekopdracht hoort moet uiteraard relevant zijn. De meeste loodgieters zullen relevante advertenties inzetten waarin terug komt dat ze CV ketel onderhoud voor je kunnen uitvoeren. Sommigen zullen de prijs erbij zetten, maar een volledig beeld kan de consument nooit krijgen uit de beperkte advertentietekst. Klikt iemand op de advertentie dan kost dat geld en ziet iemand je landingspagina. De landingspagina is idealiter het einde van de klantreis, want de klant voltooid bij jou zijn of haar doel. In dit geval een afspraak voor CV ketel onderhoud.

Inhoud van een landingspagina

Op het moment dat iemand op je landingspagina komt moet je die persoon vasthouden, informeren, twijfel en eventuele onzekerheid wegnemen en aanzetten tot actie. Dat is veel, maar zeker wanneer je betaald voor bezoekers wil je een zo hoog mogelijk rendement. Een landingspagina heeft één voornaam doel: antwoord geven op de vraag/wens van een bezoeker. Lastig? Misschien. Onmogelijk? Zeker niet! Je weet immers met welke vraag/wens mensen op je website komen (de zoekopdracht) en welke tekst ze naar jouw website heeft geleid (de advertentietekst). Gebruik die informatie in je voordeel! In het geval een de loodgieter die mensen aantrekt op CV ketel onderhoud kan ik mij voorstellen dat tenminste de volgende vragen kunnen of zullen spelen:

  • Wat is het geografische gebied waarin de loodgieter opereert
  • Ervaring en expertise mbt CV ketel onderhoud
  • Wat valt onder het onderhoud
  • Wat valt niet onder het onderhoud
  • Welke dagen en tijden zijn mogelijk voor een afspraak
  • Referenties van tevreden klanten met gelijke vraag.
  • Reguliere prijs van het onderhoud
  • Wat als… (hoe zit het met kosten als onderhoud nodig is)
  • Voorrijkosten
  • Andere verborgen kosten (zorg voor eerlijkheid en transparantie)

Bovenstaande vragen kunnen onmogelijk allemaal in een Ads advertentie of in een pagina titel en pagina beschrijving beantwoord worden, maar zullen wel spelen bij bezoekers. Beantwoord je de vragen niet dan is er een grotere kans dat mensen verder zoeken naar bedrijven die hun vragen wél kunnen beantwoorden. Antwoorden op vragen niet geven en ‘oplossen’ met een “neem contact op voor meer informatie” is een matige oplossing. Mensen willen zonder omwegen en contact snel antwoord. Daarbij mag je er vanuit gaan dat mensen online zeer kritisch, zeer ongeduldig en zeer lui zijn. Je wilt dus volledig, correct en transparant zijn in alle informatie die je kan bieden.

Wat levert een goede landingspagina op

1. Hogere conversie

Wanneer je volledig en transparant bent is er minder onzekerheid bij bezoekers over wat ze kunnen verwachten. Daarnaast kan er een bewuste keuze gemaakt worden voor de aanbieder op basis van diensten, ervaring, service en meningen van andere consumenten die in een gelijke situatie zaten als jij zit. Concreet levert dat een hogere conversie (meer klanten uit je bezoekers) op, want doelen (afspraken, offertes, contactmomenten) zullen eerder behaald worden als je klanten echt helpt op je landingspagina. Dit is uiteraard verder aan te scherpen door conversies te optimaliseren en uitingen te testen.

2. Minder Google Ads kosten (en) betere posities

Google Ads is een adverteer programma in de Google zoekmachine gebaseerd op een veilingmodel. Wil je een betere positie, dan biedt je meer geld per klik. Dat is echter slechts de helft van het verhaal. De andere helft van het verhaal is de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore zorgt dat je minder hoeft te betalen per klik en/of betere posities krijgt. Meer daarover vind je in dit blog over Ads kwaliteitsscore.

3. Meer Google Organic zichtbaarheid

Daarnaast kan een goede landingspagina beloont met betere zichtbaarheid in Google organic. Een bezoeker die op jouw website (landingpagina) komt, de site snel weer verlaat en verder zoekt op gelijke dienst geeft het signaal dat jouw antwoord niet goed (genoeg) was. Als dat veel voorkomt dan is dat voor Google een signaal dat andere pagina’s (concurrenten) wellicht relevanter zijn. Zij moeten dus meer zichtbaarheid krijgen in Google organic ten koste van jou. Andersom kan een goede landingspagina dus ook zorgen voor betere posities in Google!

Moeite met je landingspagina inrichten of valt conversie tegen?

Neem gerust eens contact op! We denken graag -geheel vrijblijvend- met je mee over hoe zaken verbeterd kunnen worden en meten door hoe die verbetering in omzetwinst terug te zien is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *