Waarom is optimalisatie van een Google AdWords account belangrijk?
Het adverteren in zoekmachines is voor veel bedrijven een belangrijk kanaal om omzet te genereren. Hierbij hoort vanzelfsprekend het beheren van het Google Ads account. Het optimaliseren hiervan is essentieel om vooruitgang te kunnen boeken. Maar waarom is dit eigenlijk belangrijk? In dit artikel een aantal redenen waarom optimaliseren belangrijk is, zodat je kan bepalen of de kennis hiervoor benodigd in je bedrijf te vinden is of dat het wellicht raadzaam is dit extern te zoeken. Het genereren van meer rendabele omzet is meestal het uitgangspunt bij het beheren van een Google Ads account. Hierbij kun je bijvoorbeeld sturen op cost per action (CPA). Door te optimaliseren op CPA is het doel zoveel mogelijk conversies te behalen binnen de gestelde CPA. Er zijn echter een aantal redenen waarom je de doelstelling niet gaat halen wanneer je niet of te weinig optimaliseert.
Concurrentie
Allereerst is er de concurrentie. Je concurrenten zitten namelijk ongetwijfeld niet stil. Bedrijven die in dezelfde markt actief zijn kunnen meer gaan inzetten op zoekmachine adverteren. Of wellicht zijn er nieuwe toetreders waardoor de markt concurrerender gaat worden. Belangrijk dus dit goed in de gaten te houden. Google Ads biedt hier overigens een interessante mogelijkheid voor. Het rapport veilinggegevens laat namelijk de prestatie zien van andere adverteerders die deelnemen aan dezelfde veilingen. Handig om vervolgens met dit inzicht strategische beslissingen te maken in je optimalisaties.
Markt en trends
Daarnaast zijn er in iedere markt trends en ontwikkelingen waar je op in wilt spelen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde producten die in populariteit aan het winnen zijn waarop je wilt inspelen? Dan moet je de trend wel in de gaten houden. Een handige manier om dit te doen is gebruik te maken van Google Trends of de trend van het zoekgedrag te bestuderen in de Google Keyword Planner.
Roulatie assortiment
Zoals bij veel bedrijven rouleert het assortiment. In andere woorden, er komen nieuwe producten bij en er gaan natuurlijk ook producten uit het assortiment. Hierop wil je vanzelfsprekend inspelen met de Google Ads campagnes. Maar ook vooral op optimalisatie gebied, goed presenterende producten (afhankelijk van je doelstelling) wil je dan stimuleren en minder presenterende producten wellicht minimaliseren.
Kwaliteitsscore
Een belangrijke factor wanneer je gaat optimaliseren is de kwaliteitsscore. Het optimaliseren van deze score zorgt ervoor dat je enerzijds hoger wordt vertoond op een bepaalde positie en anderzijds dat er minder kosten voor nodig zijn. Zonder te optimaliseren gaat je kwaliteitsscore waarschijnlijk niet significant stijgen. Wanneer je de kwaliteitsscore wilt verbeteren moet je in ieder geval letten op de Click Through Rate (CTR) van het zoekwoord, relevantie zoekwoord met advertentie, relevantie advertentie met landingspagina, de accountgeschiedenis en de benchmark met de concurrentie. Een behoorlijk aantal factoren die naar alle waarschijnlijkheid niet vooruit gaan als je niet optimaliseert.
Brede opzet
Wanneer je begint met adverteren zet je een account vaak breed op. Met breed wordt bedoeld, brede zoekwoorden als bijvoorbeeld ‘horloge’ of misschien zelfs wel ‘horloge kopen’ in het geval van je horloge webshop. Nadat er vervolgens data binnenstroomt, bekijk je hoe je daadwerkelijk wordt gematcht op deze zoekwoorden. Met deze analyse kun je vervolgens het account veel specifieker maken passend bij jouw producten. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je wordt gematcht op ‘blauw lederen horloge kopen’ en dat deze zoekopdracht goed converteert. Dan wil je dit in het Ads account stimuleren, terwijl je brede zoekwoorden als het genoemde ‘horloge kopen’ wellicht wilt terugschroeven in relatie tot wellicht een mindere CPA. Alles om zodoende meer rendabele conversies te genereren.
Testen
Zoals je wellicht wel eens hebt ervaren is je gevoel niet altijd juist op online gebied. Een goede reden dus om te testen. Test bijvoorbeeld eens met verschillende landingspagina’s of advertentieteksten. Zo kom je er namelijk achter wat de best presterende versie is en kan je hier learnings uithalen die wellicht elders in het account ook gebruikt kunnen worden. Testen is ook een vorm van optimaliseren en perfect om te trachten meer uit je account te halen. Dat waren een aantal redenen waarom het optimaliseren van een Google Ads account belangrijk is. Zoals je ziet zijn veel zaken gebaseerd op analyses.
Naast de genoemde analyses zijn er nog veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren op basis van dagen in de week of zelfs uren op de dag. Concluderend is het dus zeker van belang een Google Ads account goed bij te houden en te optimaliseren. De vraag die je hierbij kunt stellen is of de benodigde resources hiervoor in het bedrijf aanwezig zijn of dat je wellicht moet kijken naar een externe kennispartij. Dagelijks beheert Pure IM veel verschillende Google Ads accounts voor klanten. Mocht je ook hulp zoeken bij het beheren, of wellicht vragen hebben over optimalisaties, neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.