Bovenaan in Google komen is voor velen een van de redenen waarom ze SEO inzetten. Op de eerste pagina of zelfs bovenaan komen zorgt er namelijk voor dat jouw website meer organisch bezoek krijgt. Maar wat nou als je op nummer één komt en er nauwelijks op gezocht wordt? Ik leg in onderstaande video uit waarom je je niet dood moet staren op de nummer 1 positie in Google. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Waarom bovenaan in Google komen niet altijd de juiste strategie is – Een Pure Handleiding


Timestamps:
00:00 Intro
00:23 Het doel van SEO
00:51 Zoekwoorden onderzoek doen
02:27 Potentieel volume berekenen
05:07 Conclusie

Transcriptie

Hallo, ik ben Sjoerd en vandaag ga ik je vertellen waarom je zelf niet moet dood staren op nummer één ranken in Google.

Het doel van SEO

Op nummer één ranken op Google is namelijk helemaal geen doel op zich, want het zegt vrij weinig. Ik kan je garanderen dat ik op een zoekwoord op nummer één kan staan binnen de  kortste tijd. De vraag is alleen heeft dat zoekwoord überhaupt volume of wordt er überhaupt wel naar gezocht door andere mensen of is het gewoon een term die jij denkt dat belangrijk is en het toevallig schrijf je daar dus een artikel over en daardoor sta je op nummer 1. Dat is niet het doel. Het doel is organisch meer verkeer krijgen en ik ga je uitleggen hoe wij dat bij Pure doen.

Één keyword zal nooit voor al het verkeer op jouw website zorgen. Zou ook heel onverstandig zijn om al je effort naar één keyword te laten gaan, want dadelijk verlies je die positie en daarmee verlies je dus ook direct al je organisch verkeer. Het is belangrijk om naar een heleboel keywords te kijken die van belang zijn voor jouw bedrijf, zodat jouw website op al die termen beter gevonden gaat worden. Hoe krijg je zo’n hele poel keywords in kaart? Dat doe je natuurlijk door goed zoekwoord onderzoek te doen.

Zoekwoorden onderzoek doen

Mijn collega Ralph heeft ook een video daarover opgenomen, die kun je hier vinden. Daarin zie je hoe je gedegen zoekwoord onderzoek doet en dat kan op heel veel manieren maar het gaat erom dat je een totaalplaatje krijgt van de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en de volumes daarbij om zo te kijken van waar mis ik dingen, waar zijn er nog kansen, waar  kan ik op inspelen? Nou zo’n zoekwoordonderzoek kun je met heel verschillende tools doen. Google heeft er zelf één. Ubersuggest, MOZ, Ahrefs, er zijn er heel veel om mijn verhaal te verduidelijken. Heb ik hier een voorbeeld genomen van een zoekwoordonderzoek wat ik onlangs gedaan heb voor een website over pure chocola.

Ik heb mijn zoekwoordonderzoek gedaan een van de tools die ik net noemde. Ik heb daarbij de volumes gevonden. Ik heb alle woordennetjes bij elkaar gezet, de volumes erachter en ik zie hier dat totaal aan potentieel zoekvolume voor deze zoekwoorden rondom pure chocola 7.410 is. Mocht je dus op nummer 1 staan en iedereen klikt jouw link, bij deze gebruikt zoekwoorden, dan heb je dus de potentie om per maand 7.410 keer bezocht te worden organisch.

Potentieel volume berekenen

Nou is natuurlijk onmogelijk om zo goed te scoren dus is het zaak om dit ook te nuanceren en hoe doe je dat? Dan kijk je eerst naar je huidige situatie. Die vergelijk je met je potentiële volume wat je kunt bereiken en dan ga je optimaliseren en dan doe je het ook gericht. Kijken we naar mijn situatie dan stel ik me even voor dat ik alleen rank voor de volgende vier zoekwoorden die u hier ziet met een totaal zoekvolume per maand van 100. Dus op dit moment bereik ik maar 100 mensen maximaal.

Dan hebben we nog niet eens gekeken naar iedereen die ook daadwerkelijk doorklikt naar onze website. Je ziet dus dat je ook op heel veel zoekwoorden die je nu gevonden hebt niet rankt. Dat zijn in totaal, met een volume van 7.310. Dus dit is nog de potentie die je hebt om te behalen met je zoekwoorden zonder überhaupt na te denken of dat je op nummer één staat in Google. Want nu zie je dat je nog potentieel meer dan 7.000 mensen kunt bereiken met deze lijst en dan maakt het ook niet uit of je op nummer 1 staat. Je kunt steeds meer bereiken door ook positie 8 te halen of positie 5. Elke positie zorgt namelijk voor een stijging in jouw organische verkeer en op die manier focussen op de groei van je website is veel belangrijker dan alleen maar jezelf dood staren op die nummer 1 in Google. Dat gaat niet werken dat is ook geen strategie die houvast heeft.

Je moet veel breder kijken en dat doen we met zo’n zoekwoordonderzoek wat we hier doen. Deze getallen moet je vervolgens nog wel nuanceren want inderdaad, de positie binnen Google maakt wel degelijk uit. Een positie 1 zorgt voor meer klikken naar jouw website dat is zeker zo. Maar nu hebben we in ieder geval de woorden waarbij dat ook interessant is om te behalen. Kijken we naar de posities in Google en de de CTR die daarmee hoort, dus de click through rate, op die posities. Dan zijn er een aantal gemiddeldes die je kunt pakken om een afweging te maken van ja wat wat is mijn mijn maximale bereik op dit zoekwoord. Nou kijk je op pagina één, dus de top 10 positie in Google en heb je een gemiddelde click through rate van 2,6%. En dat bouwt steeds iets verder op. De top 3 zit eigenlijk die zit al op 11,4% en alles op positie 1 heeft een gemiddelde van 32,5% doorklik. Met deze cijfers kun je een mooie berekening maken. Leg je het percentage CTR op een bepaalde positie naast de totaalvolume wat je nog mist, dan zie je dat je door de keywords die je nog niet op je website gebruikt überhaupt alle pagina 1 te krijgen is positie 10. Dan kun je die 7.310 keywords keer 2,6 doen en dat heb je al per maand aan meer bezoek door überhaupt te gaan ranken voor keywords zonder inderdaad na te denken over die positie 1.

Vanuit daar kun je dus ook ons plan uit gaan denken om wel steeds verder te komen en uiteindelijk misschien die eerste positie te behalen maar gaandeweg heb je dus heel veel checkpoints waarop je jouw groei al kunt meten. En dat is dus waar het om draait, organische groei van jouw website, meer organisch verkeer doordat je het hele plaatje bekijkt en niet alleen dood staart op die nummer 1. Want nu staan we toevallig op nummer 1 voor echte chocolade maar dat heeft me als ik volume van 30 en als we voor  alles waar we nog niet op ranken pagina 1behalen dan stijgen we per maand meer dan 300 bezoeken. Dus vanuit daar is de keuze makkelijk te maken. Zorg dat je organisch groeit en zorg  dat je de focus pas op nummer 1 ranken legt wanneer je ook daadwerkelijk al niks anders  beter meer kan doen.

Dat was hem weer voor vandaag bedankt voor het kijken deze video. Vergeet niet te liken, abonneren en subscriben. Daar doe je ons een heel groot plezier mee en mocht je vragen hebben over zoekwoordonderzoek doen? Je weet ons te bereiken hier in de comments of stuur ons een berichtje privé.