Waarom content creatie belangrijk is
In het online marketing wereldje hoor je vaak de leus: content is king. In dit artikel wil ik middels zes redenen toelichten waarom content zo belangrijk is en hoe jouw onderneming hier voordeel uit kan halen.
Kennis delen
Voor heel veel bedrijven is het bijzonder belangrijk om te laten zien dat je ergens verstand van hebt. Dit geldt voor een slagerij, een reisbureau, maar ook voor een online marketingbureau als Pure IM. Je kunt het houden bij een product omschrijving, maar goede content creatie kan zoveel beter laten zien hoeveel kennis jouw bedrijf heeft. Om het even bij bovenstaande voorbeelden te houden: de slager kan schrijven over waar hij het vlees vandaan haalt, het reisbureau kan prachtige reisverslagen delen en een online marketingbureau kan schrijven over waarom content creatie zo belangrijk is ;).
Autoriteit opbouwen voor Google
Online autoriteit opbouwen is zo ongelofelijk belangrijk om te slagen in de organische zoekresultaten. Door het creëren van waardevolle en behulpzame content biedt je iets nuttigs waar andere bloggers of journalisten naar kunnen verwijzen. Een paar voorbeelden uit eigen stal; op een van onze oude projecten WelkeKoffer.nl hebben we geschreven over afmetingen van handbagage. Dit lijstje samenstellen was even wat werk, maar het levert een overzicht op waarnaar verwezen wordt door Tros Radar, RTL Nieuws en op diverse fora.
Laten zien dat je leeft
Een website waar jarenlang niks aan verandert kan voor een consument weleens overkomen als een overleden project. Door content creatie kun je ook laten zien dat je wel degelijk actief bent met je bedrijf. Laat zien dat je bestaat en actueel bent en blijft.
Helpt bij conversie
Content kan ook bijzonder goed helpen bij een uiteindelijke conversie van een bezoeker. Door het creëren van goede content kun je vragen van potentiële klanten wegnemen of hen juist overtuigen van de keuze voor jouw bedrijf of product. Wat ik hier een fantastisch voorbeeld van vind is de website van Bellroy, waarop content in de vorm van tekst, video en afbeeldingen de consument helpt bij het kiezen van de juiste portemonnee.
Bron van inspiratie
Rondom een thema kun je tal van enorm gave content ideeën voor inspiratie bedenken. Voor de eerder genoemde slager zijn recepten voor verschillende vleeswaren erg nuttig. Het reisbureau daarentegen heeft met de reisverslagen al een bron van inspiratie voor de reiziger. Een bouwmarkt kan beschrijven hoe je zelf een badkamer in elkaar kunt knutselen, en een fabrikant van snoepgoed kan de leukste kindertraktaties beschrijven.
Nieuwe bezoekers aantrekken
Maar zeker niet de minste reden voor content creatie is het feit dat je er simpelweg bezoekers mee kunt aantrekken. Als je schrijft over onderwerpen waar jij kennis van hebt of juist zeer inspirerende afbeeldingen publiceert, is dat iets waar Google bezoekers naar toestuurt, maar ook wordt dit gedeeld door mensen op social media of aanbevolen op een verjaardag. Je merkt het wellicht al, ik ben een voorstander van content creatie! Hopelijk heb ik je met deze zes punten enigszins kunnen overtuigen van het nut van content creatie. Mocht je eens willen sparren over mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op; vinden we leuk!