Niemand zal ontkennen dat de enorm snel ontwikkelende technologie bijna elk aspect van onze samenleving beïnvloed. De komst van het internet en de smartphone hebben onze manier van media consumptie drastisch doen veranderen. Dit heeft ook een groots effect gehad op de marketing industrie. Veel bedrijven draaien nu bijvoorbeeld doorlopende Google Ads campagnes om op een effectieve manier hun consumenten te bereiken. Ook Facebook advertenties zijn de afgelopen jaren erg populair geworden als een doelmatige methode om relaties te ontwikkelen met potentiële klanten. Dit omdat Facebook effectief is in het bereiken van de juiste consument.

Echter, Facebook is niet altijd de juiste oplossing voor bijvoorbeeld b2b-bedrijven. Dit is waar LinkedIn adverteerders een goede oplossing kan bieden. De meesten van ons gebruiken LinkedIn persoonlijk. Maar heb je er ooit aan gedacht om LinkedIn Marketing Solutions toe te voegen aan jouw marketing mix? In dit artikel zal ik een introductie geven omtrent de mogelijkheden van LinkedIn marketing en laten zien hoe (b2b-)bedrijven succesvol LinkedIn in kunnen zetten om hun naamsbekendheid te vergroten en goede leads te genereren.

De bereik opties van LinkedIn zijn fantastisch

LinkedIn is de grootste plek voor sociale zakelijke interacties. In Nederland hebben bijna acht miljoen mensen een LinkedIn account, waarvan er 771.000 er dagelijks actief zijn. Een behoorlijk gedeelte van het LinkedIn publiek heeft op senior-niveau invloed binnen hun organisatie of zijn zelf beslissing-makers. Daarnaast zijn leden vaak actief bezig met het updaten van hun LinkedIn profiel, zoals de titel van hun baan, de namen van de bedrijven voor wie ze werken, of recente promoties en prestaties die ze hebben behaald. Dit geeft LinkedIn de mogelijkheid om de meest ‘hyper-targeted’ oplossingen te bieden aan b2b-adverteerders. Er is dus een grote kans dat je de juiste zakelijke personen bereikt met je LinkedIn advertenties.

Doelgroepen op LinkedIn

Naast de standaard demografie- en interesse-doelgroep is het mogelijk om personen te bereiken gebaseerd op hun professionele profiel dat vaak goed up-to-date wordt gehouden door de zakelijke professional. Stel dat jouw bedrijf personen wilt bereiken die werken in de financiële industrie. Dan kan je met LinkedIn niet alleen mensen bereiken gebaseerd op de bedrijven waar ze voor werken, maar wat het echt interessant maakt, is dat je je publiek nog verder kan definiëren door een combinatie van meerdere filters toe te passen, zoals bijvoorbeeld:

  • Personen die een eerste-graad connectie hebben met een specifiek bedrijf.
  • De primaire industrie dat is genoteerd op het bedrijfsprofiel van het bedrijf waar de persoon werkt.
  • De naam van het bedrijf waar de persoon voor werkt.
  • De grootte van het aantal medewerkers van het bedrijf waar de persoon voor werkt.
  • Personen die ook volgers zijn van jouw bedrijfspagina.

Vervolgens is het ook mogelijk om mensen te bereiken gebaseerd op hun diploma’s, opleidingsveld (zoals marketing of engineer) en de school waar ze de opleiding hebben gevolgd. Daarnaast kan je een publiek bouwen gebaseerd op de taken, positie, of vaardigheden die binnen een persoon’s werk vallen of gebaseerd op een bepaalde werk titel of senioriteit.

Voor campagnes met een interactie-doelstelling biedt LinkedIn targeting opties die vergelijkbaar zijn met Google Ads, zoals:

  • Het inzetten van de ‘Insight Tag’ biedt de mogelijkheid voor retargeting. En mocht je niet voldoende website bezoekers hebben voor een groot genoeg bereik dan kan je gebruik maken van een optie om de doelgroep uit te breiden om je bereik op een veilige manier te vergroten.
  • De Insight Tag kan ook gebruikt worden om een lookalike doelgroep op te bouwen.
  • Tot slot kan je ook mensen bereiken waarvan je de CRM-gegevens hebt om bestaande klanten opnieuw te betrekken of om vergelijkbare doelgroepen op basis van gegevens zoals e-mailadressen te bouwen.

Hogere CPC kosten in LinkedIn

Dit maakt het hebben van de juiste strategie, bereik en goede uitvoering wel cruciaal voor het inzetten van LinkedIn Ads

Het premium LinkedIn publiek van senior beslissing-makers en c-level professionals gecombineerd met LinkedIn’s ‘hyper-targeting’-mogelijkheden komt wel met een hogere CPC vergeleken met andere social media kanalen. De gemiddelde globale CPC is $5,58 ($6,40 voor senior beslissing-makers en $4,40 voor junior medewerkers) (bron). Dit is vele malen hoger dan Google Ads’ globale CPC die tussen de $1 – $2 ligt. Dat is niet persé een probleem, maar dit maakt het hebben van de juiste strategie, bereik en goede uitvoering wel cruciaal voor het inzetten van LinkedIn Ads.

Daarnaast komt LinkedIn adverteren met een aantal minimumbedragen dat adverteerders moeten uitgeven om de campagnes draaiende te houden. Zo moet een LinkedIn campagne een minimaal dagelijks budget hebben van €10. En CPC of CPM-biedingen op tekstadvertenties moeten minimaal €2 zijn.

LinkedIn advertentie-indelingen

LinkedIn biedt verschillende advertentie-indelingen afhankelijk van welke actie jij wilt genereren, zoals:

  • Naamsbekendheid merk
  • Website bezoekers
  • Interactie
  • Videoweergaven
  • Lead generatie
  • Website conversies
  • Baan applicaties

LinkedIn sponsored content advertenties

Deze advertenties lijken op een ‘boosted’ organisch bericht,  alsof de advertentie een bericht is op de feed van het bedrijf zelf. Het bestaat dus uit een typische bericht-indeling met een headline, afbeelding en een link naar bijvoorbeeld de website. Net zoals in de organische versie kan je hier kiezen uit een carrousel advertentie, videoadvertentie en lead generatie advertentie.

LinkedIn tekst advertenties

Deze advertentie indeling is vergelijkbaar met je standaard CPC-tekstadvertentie en werken ook op dezelfde manier.

LinkedIn Sponsored InMail advertenties

De LinkedIn Sponsored InMail advertenties komen bij de gebruiker binnen als persoonlijke ‘LinkedIn berichten’. De adverteerder kan een lijst van contacten gebruiken om gepersonaliseerde berichten te sturen en heeft de volledige controle over de content hiervan.

LinkedIn Conversational Advertenties

Met Conversation advertenties benut je de mogelijkheden van de hierboven genoemde InMail advertenties, maar dan met een door de adverteerder zelf ontwikkelde chatbot. Vervolgens kan je mensen naar een externe URL of een Lead Form sturen.

LinkedIn programmatic display advertenties

Met deze display advertenties kan je mensen bereiken gebaseerd op hun intentie of persona. Deze advertenties zien eruit als standaard display advertenties.

LinkedIn dynamische advertenties

Dynamische advertenties zijn gepersonaliseerde advertenties waarin bijvoorbeeld de naam en werktitel van de gebruiker dynamisch in de advertentie geplaatst wordt. De adverteerder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een baan applicatie te promoten, een downloads te stimuleren, hun eigen bedrijfspagina te promoten, of verkeer naar een website te sturen.

Tot slot

Adverteren via LinkedIn biedt de unieke mogelijkheid om een zakelijke doelgroep op een hyper-targeted manier te bereiken. Het komt wel met een iets duurder prijskaartje dan vergelijkbare social media kanalen maar wanneer goed gemanaged geeft het onder andere b2b-adverteerders zeker de mogelijkheid om een zakelijk publiek via een sociaal netwerk te bereiken wat met andere sociale platformen zoals Facebook niet mogelijk is.

Mocht jij interesse hebben om LinkedIn toe te voegen aan jou marketingmix dan helpen wij jou graag. Neem dan snel contact met ons op.

 

Door: Noam Mimon