Waar zijn onze vertrouwde Universal Analytics rapporten gebleven?
Het kan je inmiddels niet meer ontgaan zijn, vanaf 1 juli 2023 worden er geen gegevens meer verzameld in onze geliefde Universal Analytics-rapporten. Vanaf die tijd zijn de gegevens nog minimaal 6 maanden te zien (afhankelijk van je regio), maar er wordt geen nieuwe data meer verzameld. Alle gebeurtenissen worden vanaf dat moment alleen nog maar naar Google Analytics 4 gestuurd.
Dit is ook gelijk de grootste verandering. Waar UA nog gebaseerd was op sessies, maakt GA4 volledig gebruik van gebeurtenissen. Zo is er een hele lijst van standaard gebeurtenissen, deze worden direct vanaf het begin gemeten. Ook is er een functie voor verbeterde meting, in de interface kan deze gemakkelijk aangezet worden. Dit zorgt ervoor dat er nog meer gebeurtenissen verstuurd gaan worden.
GA4 verbeterde meting vind je onder: Beheer > Gegevensstreams > Gebeurtenissen.
Naast deze standaard en verbeterde gebeurtenissen, zijn er qua gebeurtenissen nog twee andere mogelijkheden: aanbevolen en aangepaste gebeurtenissen. Aanbevolen gebeurtenissen hebben al wel gedefinieerde namen en parameters, maar moeten zelf geïmplementeerd worden. Voorbeelden hiervan zijn de events ‘login’, ‘add_to_wishlist’ en ‘begin_checkout’.
Aangepaste gebeurtenissen – de naam zegt het eigenlijk al – zijn gebeurtenissen die je zelf kan definiëren. Voordat je een aangepaste gebeurtenis maakt, moet je altijd goed kijken of deze niet al gemeten wordt door een standaard gebeurtenis. Google heeft hier geen check voor dus let hier goed op, anders vervuilt jouw aangepaste gebeurtenis de data van Google.
Tot zover een korte uitleg van de verschillende gebeurtenissen in GA4. Mijn collega schreef al eerder een blog over wat GA4 precies inhoudt en hoe het werkt.
Standaard rapporten, aangepaste rapporten en meldingen
Er is zeer veel waardevolle informatie te vinden in Google Analytics, sterker nog het is te veel om allemaal in één blog te behandelen. Ik laat je zien waar je naar mijn eigen mening belangrijke rapporten en meldingen terug kan vinden in Google Analytics 4.
Aangepaste meldingen
Een erg handige tool zijn de aangepaste meldingen. Voor de mensen die hier (nog) geen gebruik van maken: hiermee krijg je een e-mail gestuurd wanneer er bijvoorbeeld in de afgelopen 7 dagen minder dan 5 conversies zijn geweest of dat het aantal bezoekers per maand minder is dan 3.000. Een melding kan toegepast worden op bijna alle statistieken die gemeten worden.
In de oude (zo snel gaat het) Google Analytics zijn deze meldingen te vinden onder: Aanpassing > Aangepaste melding. In GA4 zijn de aangepaste meldingen te vinden onder: Homepage > Alle inzichten bekijken > Maken. Het voordeel bij GA4 is dat er vooraf ingestelde meldingen klaar staan. Deze kunnen uiteraard ook aangepast worden voor je ze gaat gebruiken, maar zijn ideaal als je er nog geen gebruik van maakt om te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn.
Gebeurtenissen bekijken in Google Analytics
Zoals eerder uitgelegd worden er in GA4 gebeurtenissen gemeten. Deze gebeurtenissen kun je terugvinden onder: Rapporten > Betrokkenheid > Gebeurtenissen. Op deze gebeurtenissen kun je doorklikken. Zo kom je in het rapport van de specifieke gebeurtenis waar er meer informatie over te vinden is.
Voorbeeld: Ik klik door op de gebeurtenis page_view, vervolgens zie ik een rapport over specifieke paginaweergaven. Hier zie je aanvullende informatie over welke pagina’s het gaat, demografische gegevens, technische gegevens en een rapport met parameters van het laatste half uur. Bij standaard gebeurtenissen zijn deze parameters terug te vinden in Analytics maar bij aangepaste gebeurtenissen moet er eerst een aangepaste dimensie of statistiek gemaakt worden om deze terug te vinden.
Onder de tab configureren is het ook mogelijk om de gebeurtenissen te bewerken, maken en te markeren als een conversie. Hetzelfde geldt voor het aanmaken van een aangepaste gebeurtenis of statistiek. Ook deze zijn te vinden onder Configureren > Aangepaste dimensies.
Let op: Om aangepaste dimensies en statistieken terug te zien in je rapporten moet je deze eerst ook in Google Analytics aanmaken. Dit kan onder het tabblad Configureren > Aangepaste definities.
Conversies
Een veel bezocht rapport is natuurlijk het overzicht van de doelen. In GA4 is deze te vinden onder: Betrokkenheid > Doelen. Ook hier geldt weer dat het mogelijk is om door te klikken voor meer statistieken. Onder configureren vind je de mogelijkheden voor het aanpassen en aanmaken van deze doelen. In een andere blog gaat mijn collega verder in op conversies aanmaken in GA4.
Trechterweergave
In Google Analytics was de trechterweergave nog een standaard rapport. Uiteraard moest deze wel eerst zelf ingesteld worden, maar in GA4 moet hiervoor een aangepast rapport gemaakt worden. In de tab Ontdekken zie je een template galerij met alle rapporten die bedoeld zijn voor een specifiek doel. Hier vind je ook trechterverkenning. In dit rapport kun je zelf je eigen funnel bouwen. Het enige nadeel is dat het op dit moment nog niet mogelijk is om te zien waar de mensen heen gaan als ze uitstappen. Google blijft bezig met het verbeteren van de rapporten, dus de kans is aanwezig dat Google dit in de toekomst gaat toevoegen.
Je eigen aangepaste rapporten
Tot slot is het goed om te vermelden dat het vrij eenvoudig is om zelf rapporten te maken of aan te passen. Deze nieuwe of aangepaste rapporten kunnen overschreven of apart opgeslagen worden en kun je vervolgens simpel toevoegen aan je bibliotheek. Op deze manier kun je GA4 helemaal naar wens invullen. Helemaal is natuurlijk een relatief begrip, want we zijn nog steeds afhankelijk van wat wel en niet beschikbaar wordt gesteld. In ieder geval kunnen we zeggen dat het bouncepercentage al terug is, nu het conversiepercentage nog…