“Dat is natuurlijk makkelijk praten wanneer je bij een bureau werkt”, hoor ik je denken. Echter is het voor iedere online coördinator zinvol om hier eens over na te denken. In dit artikel daarom een overzicht van onderwerpen die je best eens de revue mag laten passeren.

Eigendom

Een toch vaak vergeten onderwerp. Is het Google AdWords account bijvoorbeeld door jou (of het bedrijf) aangemaakt? De eerste optie heeft zeker de voorkeur. Daar is namelijk een belangrijke reden voor, het is namelijk jouw data. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat, om wat voor reden dan ook, je switcht van bureau en je hierdoor data verliest. Zorg er dan ook voor dat het bureau toegang krijgt tot jouw account en dus niet dat jij toegang krijgt tot het account van het bureau. Ook bij andere online marketing tooling kan dit overigens van toepassing zijn.

Vraag jezelf daarbij trouwens ook af tot welk toegangsniveau (bijv. beheerder of is gebruiker voldoende) je toegang geeft. Maar ook of toegang tot de (online) marketing tooling überhaupt vereist is. Heeft het nut om een bureau inzicht te geven in tooling die het niet gebruikt?

Daar is overigens ook een keerzijde te benoemen. Een bureau kan namelijk vaak beter presenteren (waaronder keuzes maken) wanneer het inzicht heeft in waardevolle data. De conclusie is dan ook vooral te kijken naar hoe je het bureau kunt helpen hierbij, zonder daarbij onnodige zaken te delen.

Transparantie

Weet je wat een bureau precies doet? Daar komt het bij dit onderwerp eigenlijk op neer. Denk hierbij aan inzicht in de werkzaamheden die worden gedaan in de vorm van bijvoorbeeld optimalisaties in jouw Google AdWords account. Weet je bijvoorbeeld wie het account beheert? Dat klinkt als iets simpels, maar kan wel degelijk voor vertrouwen of juist wantrouwen zorgen. Dat geldt overigens ook voor de campagnestructuur in Google AdWords. Kun jij zelf begrijpen (zonder hulp) wat er in een bepaalde campagne staat?

Dat geldt ook voor de vraag wat de inspanningen nu daadwerkelijk opleveren. Is er een gezonde verhouding tussen mediabudget, opbrengst en beheer bijvoorbeeld? Stel je geeft € 300 euro per maand uit in Google AdWords (klikbudget) en hier komt € 1.500 voor terug. Dat klinkt als een oké verhouding zou je zeggen. Echter, stel dat het bureau hier 10 uur (laten we zeggen á € 100 per uur) voor vraagt aan maandelijkse beheeruren, dan is de verhouding wel een beetje zoek.

Een ander punt dat vaak iets zegt over de relatie is ‘slecht nieuws’. Hoor je bijvoorbeeld het bureau ook als er slecht nieuws te vertellen is? Of wordt dit weggemoffeld / opgefleurd? Een mooi bruggetje naar het volgende punt, heb je überhaupt (heldere) doelen afgesproken? Essentieel om dit uit te spreken, zodat je kunt evalueren of prestaties naar wens zijn. Maar ook, indien er mindere prestaties zijn, de oorzaak te kunnen verklaren.

Strategie

Uiteraard is het doel de (online) strategie te kiezen die de meeste impact gaat maken voor jouw bedrijf. Het bureau heeft hier vaak een belangrijke rol in, maar vraag jezelf ook eens af of alle interessante (online) kanalen wel worden benut. Daarnaast is het hierbij ook van belang jezelf de vraag te stellen of een bureau voor het bedrijf werkt of voor het online marketing kanaal?

Dat wil zeggen, durft een bureau het kanaal ondergeschikt te maken aan het doel (of doelen) van het bedrijf, ook al is dit slecht voor haar eigen uren.

Stel dat Google AdWords (om maar even bij dat voorbeeld te blijven) in het marktsegment waar jouw bedrijf opereert, niet rendabel (genoeg) kan worden gemaakt, wordt dit dan door het bureau aangegeven? Dit heeft trouwens ook raakvlakken met het eerdere onderwerp rondom transparantie. De conclusie is hierbij met name te kijken naar de inzet van kanalen en de bijdrage hiervan aan de doelstellingen. Wees vooral kritisch en stel vragen die je hebt aan het bureau. Dit zorgt er tevens voor dat zowel jijzelf als het bureau scherp blijft.

Ervaring

Waarschijnlijk hoef ik je niet te vertellen wat de verschillen zijn tussen een ervaren consultant bij een bureau en een junior. Op zich natuurlijk ook helemaal niks mis mee. De vraag hierbij is vooral wat er is afgesproken. Heb je bijvoorbeeld afgesproken dat een senior aan de knoppen gaat zitten (en betaal je hier ook voor), dan zou het natuurlijk bijzonder zijn wanneer een stagiair (met alle respect) jouw klikbudget in AdWords uitgeeft.

Je mag daarbij ook verwachten dat een bureau bijvoorbeeld van alles op de hoogte is. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat jij zelf met suggesties gaat komen voor het inzetten van nieuwe mogelijkheden/producten. Het is aan het bureau de taak op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld de algoritme updates van Google. Overigens werkt dit andersom ook, een bureau dient bijvoorbeeld te weten welke acties, nieuwe producten, etc. eraan komen, zodat hier tijdig op in kan worden gespeeld.

Communicatie

Nog zo’n typisch onderwerp, maar essentieel voor een goede relatie tussen klant en bureau. Het gaat er hierbij vooral om wat jij een prettige manier van communiceren vindt en wat je hierbij verwacht van het bureau. Maar ook de vraag wat een bureau van jou nodig heeft om een succesvolle campagne te kunnen draaien. Tot slot is het belangrijk dat je inzicht hebt in de werkzaamheden voor jou die uit online marketingactiviteiten komen en vooral, heb je hier rekening mee gehouden? Denk hierbij aan bijvoorbeeld een SEO traject waaruit vervolgens veel werkzaamheden (teksten schrijven, nieuwe pagina’s aanmaken, technische wijzigingen, etc.) komen voor de (interne) organisatie.

Rapportage

Ook dit onderwerp wordt nog weleens onderschat. De kernvraag hierbij is (ook hier) wat voor jou vooral belangrijk is om te weten i.p.v. wat deelt het bureau met jou. Daarnaast is ook de frequentie een belangrijk item en met name ook waar jij je prettig bij voelt. Heb je bijvoorbeeld maar één keer per jaar inzicht in prestaties? Dan is dat wellicht wat summier. Uiteraard wat gechargeerd, maar denk hier vooral over na.

Met het onderwerp rapportage zijn we aan het einde van dit artikel gekomen. Ongetwijfeld zijn er nog veel meer zaken die van toepassing kunnen zijn op de vraag waar rekening mee te houden wanneer je een bureau aanstuurt. In dit artikel zijn echter, in mijn ogen, de belangrijkste onderwerpen benoemd. Ondanks dat er veel ‘controle’ onderwerpen zijn benoemd, is denk ik de belangrijkste toegift dat een samenwerking ook gewoon fijn en leuk moet zijn. Vaak kom je dan samen tot de beste prestaties.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *