Het zonnetje breekt door, de temperatuur stijgt, de vogeltjes fluiten, heerlijk: het voorjaar is weer begonnen. Tijd om je website op orde te maken! Natuurlijk doe je dit, als het goed is, het hele jaar door, maar middels dit artikel help ik je om eens extra goed alles af te stoffen. Door per onderwerp een aantal vragen te stellen, kun je een eigen invulling gaan geven aan de schoonmaak. Hieronder daarom 10 analyses die je gaan helpen je site schoon te krijgen, zo gaat je website lekker fris het voorjaar in!

#1 Crawlen op 404’s

Een veelvoorkomende frustratie bij bezoekers is het belanden op een 404 pagina. Dat wil niets anders zeggen dan dat de bezoeker is terechtgekomen op een niet bestaande pagina. Oorzaken hiervoor zijn bijvoorbeeld het klikken op een foutieve of niet bestaande link. Het crawlen op 404’s kun je doen door gebruik te maken van bijvoorbeeld de tool Screaming Frog. Houdt ook Google Webmaster Tools altijd goed in de gaten om 404’s op te sporen. Stel jezelf een aantal vragen bij dit onderwerp:

  • Zijn er links naar externe bronnen die niet meer werken?
  • Werken alle links vanuit externe bronnen nog?
  • Werken alle interne links nog?
  • Zijn er links die verloren zijn en waar nog iets aan te doen is?

Middels deze schoonmaak zorg je er dus voor dat de bezoeker van je website niet wordt teleurgesteld. Overigens, heb je überhaupt wel eens nagedacht over de inhoud van je 404 pagina? Deze pagina wordt over het algemeen als storend ervaren (logisch). Echter, kun je hier slim mee omgaan door deze pagina’s goed in te richten.

#2 Dienst/productbeschrijvingen

Dit klinkt wellicht als een relatief simpele analyse, echter zijn deze beschrijvingen erg belangrijk voor je website. Je wilt er namelijk alles aan doen om te zorgen dat de bezoeker nooit wordt teleurgesteld. Er zijn omtrent de beschrijvingen van je product of dienst een aantal vragen die gesteld moeten worden:

  • Komt je assortiment nog volledig overeen met hetgeen je op de website laat zien?
  • Kan de omschrijving van je product of dienst niet commerciëler?
  • Zijn de prijzen die worden weergegeven correct?
  • Biedt het product of dienst nog steeds dezelfde voorwaarden? Denk hierbij aan inhoud, afmetingen, verpakking, etc.
  • Kloppen de afbeeldingen nog?

#3 Zoekwoordenonderzoek

Voordat je huidige website live ging, heb je vast een zoekwoordenonderzoek gedaan om onder meer de focus per pagina goed te krijgen. Dit is een essentieel onderdeel van de online strategie. Belangrijk is dus dit goed bij te houden, je wilt per slot van rekening de website zo goed mogelijk laten aansluiten bij hetgeen mensen naar zoeken. Stel je zelf dan ook de volgende vragen:

  • Komen mijn productcategorieën nog steeds overeen met hetgeen mensen op zoeken?
  • Zijn er bepaalde trends en ontwikkelingen in de markt waar nog niet op wordt ingespeeld?
  • Correspondeert mijn paginafocus nog altijd met de zoekwoorden? Sluit dit aan?

#4 Content

Ook de content van je website is van groot belang om succesvol te zijn op online gebied. Het is dan ook zaak je content goed bij te houden, niet alleen te focussen op de homepagina, maar juist de gehele site goed op orde te hebben. Denk eens aan de volgende vragen, die je hierbij helpen:

  • Is de FAQ nog up-to-date?
  • Doen alle afbeeldingen het? Nergens foutmeldingen te bekennen?
  • Staat de ‘Over ons pagina’ nog steeds voor wat het bedrijf is?
  • In het geval van een ‘onze mensen pagina’, klopt deze nog wel? Kloppen de functies?
  • Zijn er teksten die verouderd zijn en herschreven moeten worden?
  • Correspondeert de homepagina nog met de rest van de website?

#5 Analyse browsers en apparaten

Heb je wel eens je website getest op een ander apparaat of in een andere browser? Er zijn namelijk vaak verschillen in de manier waarop je website wordt weergegeven. Wellicht kom je er zodoende achter waarom conversies achterblijven bij verkeer uit een bepaalde bron. Denk eens aan de volgende vragen:

  • Welke browser gebruiken mensen het meest? En dan met name welke versie?
  • Is er per versie verschil te zien wat betreft weergave van je website?
  • Is je website überhaupt klaar voor het groeiende aantal mobiele bezoekers?
  • Welke verschillen zijn er te zien bij de weergave van buttons, afbeeldingen, sidebars, etc. op verschillende platformen?

#6 Ads campagnes

Natuurlijk is het functioneren van je website inherent aan het succes van je marketing activiteiten. Wanneer je middels Ads zoekmachine adverteren inzet, zijn er genoeg zaken die je nauwlettend in de gaten dient te houden. De voorjaarsschoonmaak helpt je weer even om dit te herinneren. Maar waar kan ik nu eenvoudig mijn winst pakken? Beantwoordt dan de volgende vragen:

  • Staan er geen afgekeurde advertenties meer open?
  • Zijn de huidige advertentieteksten nog wel up-to-date?
  • Kloppen mijn sitelinks nog? Zijn de adresgegevens juist?
  • Wordt er al wel geadverteerd op een nieuw product of dienst?

#7 Website snelheid

Ongetwijfeld heb je wel eens iets gelezen over het belang van snelheid van je website. Een vlotte website zorgt voor minder irritatie bij zowel de bezoeker als Google. Dit resulteert vervolgens in een beter rendement. Ga dus snel aan de slag door de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe ziet je database eruit? Kunnen er een aantal zaken worden verwijderd die niet meer gebruikt worden?
  • Zijn er nog inactieve scripts die niet verwijderd zijn?
  • Is de cache nog goed ingesteld?
  • Kan er verder nog overbodige ‘rommel’ worden verwijderd? Denk aan plug-ins die niet meer worden gebruikt in bijvoorbeeld een CMS als WordPress.
  • Zijn alle afbeeldingen op je website optimaal gecomprimeerd voor online gebruik?

Zoals je merkt is dit een uiterst belangrijk onderdeel van de opschoonsessie, lees dan ook voor meer tips en informatie deel 1, deel 2 en deel 3 over het verbeteren van de snelheid van je website op het Pure IM blog.

#8 Sociale netwerken en externe bedrijfsbeschrijvingen

Op verschillende sociale netwerken en externe websites staat informatie over jouw bedrijf en wellicht ook aanvullende informatie over je product of dienst. Houd je deze informatie ook nauwkeurig bij? Je staat er nog van te kijken waar het bedrijf overal tevoorschijn komt. Vraag je zelf dus af:

  • Komt de informatie die ik deel op social media nog overeen met mijn website?
  • Gebruiken externe partijen wel/nog de juiste informatie over mijn bedrijf?
  • Zijn veranderingen op de website ook doorgevoerd op externe platformen?

#9 Huisstijl

Dit onderwerp is vaak een ondergeschoven kindje, het belang van een huisstijl wordt nog wel eens onderschat. Het hebben van één gezicht draagt zeker bij voor het algehele gevoel dat een bezoeker ervaart op je website. Doordat meerdere personen invulling geven aan een website, wil de huisstijl nog wel eens afwijken. Beantwoordt onderstaande vragen en creëer of waarborg je huisstijl:

  • Zijn de bio’s van de medewerkers allen in dezelfde stijl?
  • Hoe zien de tekens gebruikt voor opsommingen eruit? Worden deze overal hetzelfde gebruikt?
  • Zijn regelafstanden, stijl van de titels en uitlijning op iedere pagina gelijk?
  • Is de ‘manier van schrijven’ gelijk? Dat wil zeggen, zijn eventuele verschillen storend?
  • Worden op elke pagina dezelfde buttons, knoppen, etc. gebruikt?
  • Is de e-mailhandtekening van elke medewerker hetzelfde, up-to-date en aansluitend op de website?

#10 Formulieren en buttons

Op je website staan ongetwijfeld een aantal buttons en knoppen die gebruikt worden door de bezoeker om te navigeren, of om simpelweg meer informatie te verkrijgen. Er staan wellicht mogelijkheden tot het downloaden of aanvragen van formulieren. Het is dus zaak deze dingen op orde te hebben, om zodoende zeker te weten dat alles goed werkt. Stel je zelf de volgende vragen om dit te controleren:

  • Werken alle knoppen, buttons, etc. op de website?
  • Werkt het aanvragen van formulieren nog steeds zoals het hoort?
  • Komen mijn formulieren e.d. nog steeds bij de juiste personen aan?
  • Is de inhoud van deze formulieren nog correct?

Zo, dat voelde goed! Gebruik de genoemde punten om je website weer op orde te krijgen. Denk er overigens aan dit het hele jaar te doen en niet alleen in het voorjaar. Kijk regelmatig in Google Webmaster Tools, maar controleer ook bijvoorbeeld je navigatie, 404’s, etc. Een kleine moeite en zeer belangrijk voor de continuïteit. Mocht je hulp zoeken bij het uitvoeren van de genoemde punten, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. We helpen graag!