Dit viel ons de afgelopen weken op (deel 15)
Het is weer tijd voor de rubriek ‘Dit viel ons de afgelopen twee weken op’. Deel 15! Hieronder de artikelen die wij voor je gelezen hebben!
1. Bing announces refreshed Bing Webmaster Tools
Elke marketeer is bekend met Search Console van Google. Maar ook Bing heeft een vergelijkbare tool, de Bing Webmaster Tools. Deze gaat binnenkort een nieuwe look-and-feel krijgen, met wat toevoegde functionaliteiten. Waardoor deze steeds meer op zijn ‘grote broer’ van Google gaat lijken. Ben je bekend met deze tool en ben je benieuwd wat er gaat veranderen?
2. Are H1 Tags Necessary for Ranking? [SEO Experiment]
De toonaangevende website Moz.com heeft een artikel geplaatst over het nut van het opnemen van H1’s op je website. Maakt het voor je rankings in Google uit of je de keywords als H1 opneemt of als H2? Een heel interessant experiment, waar je zeker even aandacht aan moet besteden! Een mooie teaser uit het artikel:
“Confirming their statements, Google’s algorithms didn’t seem to care if we used H1s or H2s for our titles. Presumably, we’d see the same result if we used H3s, H4s, or no heading tags at all.”.
3. What happens if you stop doing SEO?
Wat gebeurt er als je geen aandacht meer besteedt aan SEO? In dit artikel worden heel veel punten besproken waar je rekening mee moet houden als je aandacht niet meer ligt bij de organische vindbaarheid van je website. Wat met name vaak voorkomt zijn technische zaken die niet meer goed gaan op een site, die niemand opvalt, maar wat wel schadelijk is voor je ranking. Kortom, even lezen 🙂
4. Which of my competitor’s keywords should (& shouldn’t) I target?
Wederom een artikel van Moz.com. Dit keer een Whiteboard Friday van de Whizard of Moz: Rand Fishkin. In deze video bespreekt hij een veel gebruikte tactiek onder SEO’ers: het achterhalen van de keywords waar je concurrent vindbaar op is en deze zelf gaan targeten. In dit artikel bespreek hij het proces wat je moet doorlopen en daarnaast wat kanttekening die je kan plaatsen bij deze tactiek.
5. Google Featured Snippets: A 2020 SEO Guide
In dit artikel worden de zogenaamde ‘featured snippets’ besproken. Al jaren zie je bij zoekopdrachten vaker een ‘featured snippet’. Dit is vaak een tekstvak met daarin direct en uitgebreider het antwoord op je vraag. Volgens onderzoek van (heb je ze weer) Moz.com komen de snippets bij 23% van alle zoekopdrachten terug. Een van de updates die in dit artikel besproken wordt, en recent is doorgevoerd, is dat Google steeds meer de zoekopdrachten gaat ontdubbelen. Wat inhoudt dat als je de ‘featured snippet’ bent voor een zoekopdracht, je vaak niet meer op pagina 1 van de zoekresultaten komt. Terwijl het tot op heden zo was dat je dan vaak ook bij de bovenste organische opdrachten stond.
6. Testing a new conversational format for LinkedIn: Stories
Na al het bovenstaande SEO-geweld, ook een artikel over social media. In dit geval LinkedIn. Naast bijvoorbeeld Instagram komt ook LinkedIn met een nieuwe feature: Stories! Op dit moment wordt het alleen nog intern getest bij LinkedIn, maar naar verwachting zal deze toepassing de komende maanden uitgerold gaan worden.
7. February Updates to Paid Advertising Platforms
Om af te sluiten ook een artikel over Google Ads en alle nieuwe updates die in februari zijn gepubliceerd. In dit artikel onder andere informatie over het verdwijnen van de functie ‘versnelde weergave’ en een update aan de weergave van de wijzigingsgeschiedenis.