Dit viel ons de afgelopen weken op (deel 14)
Ook de afgelopen twee weken zijn wij weer interessante blogartikelen tegengekomen, die we in deze rubriek ‘Dit viel ons de afgelopen twee weken op’ graag delen. Dit zijn zowel nationale als internationale blogs, met de laatste online marketing nieuwtjes.
1. Unconfirmed Google Search ranking update feels big
De zoekresultaten van Google kunnen er iedere dag weer anders uitzien, Google brengt zo’n duizend wijzigingen per jaar aan. Momenteel lijkt er een wijziging in het ranking algoritme gaande, aangezien in meerdere SEO tools er behoorlijke pieken (of dalen) in de rankings te zien zijn. Google heeft nog niet gereageerd op deze berichten, en heeft ook nog niet laten weten of er een officiële update is geweest. Het artikel laat met behulp van meerdere SEO-tools de statistieken zien.
2. Clickthrough Rate Stats – Changes Report for December
Ook dit artikel gaat over het monitoren van het organisch verkeer. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de (internationale) CTR-waarden van december en november van het afgelopen jaar. De belangrijkste wijzigingen werden opgemerkt voor commerciële zoekopdrachten, met name op websites die als eerste werden gerangschikt in de SERP. Zo daalde de CTR van deze websites op desktop met 3,36%, en op mobiel was dit 2,68%. De opvallende statistieken worden per industrie in dit blog gedeeld.
3. New reports for review snippets in Search Console
Een van de meest gebruikte snippets op het web, is de review snippet. In Google Search Console zijn er meer inzichten beschikbaar rondom deze snippet. Zo kan je precies inzien waar het implementeren eventueel vastloopt, zijn de resultaten te monitoren en is de performance in te zien. Bovendien is er een ‘Rich Results Test’ beschikbaar, waar je de snippets kunt controleren en testen. Het artikel laat zien welke rapporten er precies in te zien zijn.
4. Google Crawl en Indexing Update March 1, 2020
Nog iets nieuws: in 2019 kondigde Google een update aan rondom no-follow links. De update bestaat uit twee delen, en op 1 maart 2020 rolt het tweede gedeelte uit. Het eerste deel had invloed op de rankings, de tweede op het crawlen en indexeren van no-follow links. Eerder werd een no-follow link niet gecrawld of geïndexeerd, vanaf 1 maart komt hier enigszins verandering in. Vanaf dan ziet Google no-follow links als ‘hint’, als het gaat om het crawlen en indexeren van links van een website. Het is nog lastig om te zeggen in hoeverre deze update impact heeft, het hangt af hoe Google dit precies in zijn werking laat gaan. Het artikel licht de update verder toe, en laat ook zien wat de takeaways voor nu zijn.
5. 9 Reasons Why Ecommerce Marketers DON’T Advertise on Amazon
De koppen met ‘Amazon komt naar Nederland!’, ‘Advertentiemogelijkheden op Amazon’ en ‘Bereid je voor op de komst van Amazon’ kunnen je om de oren vliegen. Er liggen uiteraard ook mooie kansen en het is zeker goed om naar de mogelijkheden te kijken, of je nu een groot of klein budget hebt. Echter, er zijn ook redenen om van Amazon weg te blijven. Tussen alle rooskleurige berichten door, geeft dit artikel de kanttekeningen van adverteren op Amazon.
6. Ten Takeaways from the 2020 PPC Hero Summit
In dit blog worden de belangrijkste learnings van PPC Hero Summit gedeeld. Zo blijven toegankelijkheid en personalisatie beide belangrijk en is het maken van kwalitatieve content nog altijd hot topic. Daarnaast worden er relevante Facebook en Pinterest tips gedeeld. Tot slot wordt er een ‘PPC Engine Task Automation Scorecard’ gedeeld, waarmee je prioriteiten kunt stellen voor je campagne.
7. De twaalf belangrijke marketing automation trends voor 2020
Marketing automation is niet meer weg te denken in de online marketingwereld, maar kent ook in 2020 nog genoeg uitdagingen. Van afgestemde content voor elke fase en voor elke buyer persona, tot goed geïntegreerde en geïmplementeerde tooling. Ook is het breder dan je wellicht denkt. Marketing automation is bijvoorbeeld veel meer dan e-mail marketing. Zo kan met behulp van marketing automation de content op een website gepersonaliseerd worden, inclusief automatisch gepersonaliseerde vervolgacties. Het artikel licht 12 trends en bijbehorende voorbeelden uit, die in 2020 écht het verschil gaan maken.
8. New Algo Update Rumors and GSC Removals Tool: Google News Digest
In dit artikel is een samenvatting beschreven met de opvallende online marketing updates of nieuwtjes. Zo worden de eerder beschreven SEO veranderingen aangegeven, maar ook de SEA updates. Zo heeft Google bijvoorbeeld aangekondigd dat vanaf de week van 4 maart, Shopping advertenties in de standaardcampagnes voor het Google Display Netwerk ook in Gmail kunnen worden weergegeven. Ook heeft Google Maps haar vijftiende verjaardag gevierd en is de app uitgebreid. Het complete overzicht vind je in het artikel.
9. 7 SEO Processes That Get Easier with Increased PageRank/Domain Authority – Whiteboard Friday
We sluiten af met een Whiteboard Friday van MOZ. Deze keer die van Cyrus Shepard, die laat zien welke zeven SEO processen makkelijker worden als je de autoriteit van je website op orde hebt. Hij gaat in op het verkrijgen van links en legt uit welke voordelen dit biedt.