Wat ons de afgelopen twee weken opviel? Je leest het in deze nieuwe editie van ‘Dit viel ons de afgelopen twee weken op’ waarin we je bijpraten, inspireren en tippen over blogs die ons de afgelopen twee weken wisten te raken. Wij houden zowel nationale als internationale blogs in de gaten en delen in deze rubriek de curated content. Hiermee kun je de week extra goed beginnen!

1. The 11 best competitive ads we’ve ever seen on Google

We beginnen met 11 advertentievoorbeelden van goede, concurrerende advertenties. Hoewel de intentie van zoekopdrachten naar de bedrijfsnaam van concurrenten van tevoren nooit duidelijk is, is er altijd wel iets van winst uit te halen: gebruikt iemand de zoekopdracht als navigatie naar de site van jouw concurrent dan zullen ze waarschijnlijk sowieso niet klikken; je kunt jezelf presenteren als een goed alternatief; of zelfs de potentiële klant overtuigen om voor jou te kiezen. Zeker de moeite waard om deze 11 advertentievoorbeelden inclusief een antwoord op de “waarom”-vraag eens te bekijken.

Hier vind je het volledige artikel.

2. What 3.25 Billion site visits tell us about Google, Facebook, and where different niches get their traffic

De “gezondheidsbranche” is met 87,85% het meest afhankelijk van Google Zoeken (tegenover 45,75% van het verkeer wanneer je over Crypto schrijft); 65,36% van al het socialmedia-verkeer komt via Facebook op jouw site (meer dan de rest van de kanalen samen); Instagram zorgt met 1% voor zeer weinig websitebezoekers; en 66,47% van bezoekers aan een blog komt via Google Zoeken. Enkele take-aways uit dit blog waarvoor 3,25 miljard bezoeken aan verschillende websites geanalyseerd werden. Ook interessant om als naslagwerk te gebruiken voor je eigen blogs.

Hier vind je het volledige artikel.

3. Keywords everywhere tool goes paid on Oct. 1

De add-on “Keywords everywhere” geeft bij elke zoekopdracht in Google gerelateerde zoekwoorden weer en andere suggesties waar ook op gezocht wordt. Bij ons op kantoor is dit daarom een geliefde tool om te gebruiken voor nieuwe zoekwoordideeën voor bijvoorbeeld Google Ads of een zoekwoordenonderzoek. Tot 1 oktober was deze tool gratis te gebruiken, nu dien je hier credits voor te kopen. Volgens de developer was het dit of de tool offline halen. Credits kosten $1 voor 10.000 stuks en voor elke zoekopdracht “gebruik” je er zo’n 71. Naar verwachting zal het gebruiken van de tool dus niet meer dan enkele Dollars per maand moeten gaan kosten.

Hier vind je het volledige artikel.

4. Google announces new ways to hide personal activity, including incognito mode in maps

Incognito (waarbij activiteit niet wordt opgeslagen) het internet onveilig maken kan in Chrome al sinds 2008 en in YouTube ook al een hele tijd. Vanaf nu kun je ook Maps gebruiken zonder dat wordt opgeslagen waar je naar hebt gezocht. Handig bijvoorbeeld als je stiekem in de stad cadeaus gaat kopen en de cadeauwinkel op moet zoeken. Op YouTube wordt daarnaast een “auto-delete”-functie toegevoegd waarbij je jouw zoekgeschiedenis automatisch kunt laten verwijderen na enkele maanden. Wil je de zoekgeschiedenis van jouw Google Home Assistant verwijderen? Zeg dan bijvoorbeeld “Hey Google, delete everything I said to you last week”.

Hier vind je het volledige artikel.

5. Facebook Ads event tracking tool

Sinds kort is het mogelijk om zeer eenvoudig Facebook Events in te stellen met de Facebook Ads Event Tracking Tool. Hiervoor kun je naar de Facebook Pixel gaan, voor “Open Event Setup Tool” kiezen en vervolgens nadat je de URL van jouw website hebt ingevoerd op de website het event aan te klikken dat je bij wilt houden. Facebook doet de rest. Wij hebben het getest en inderdaad: een kind kan de was doen.

Hier vind je het volledige artikel.

6. Custom extraction using an SEO crawler for CRO and UX insights

Dat wij gek zijn op de Whiteboard Fridays van Moz heb je als trouwe lezer van ons blog wellicht wel eens voorbij zien komen. In deze versie bespreekt Luke Carthy de kracht van “custom extraction” met behulp van een SEO-crawler. Het doel hiervan is om specifieke data van een site te “crawlen” en bijvoorbeeld als Excel-sheet te exporteren. Handig om bijvoorbeeld een lijst URL’s of producten van de website van een concurrent te exporteren en in jouw voordeel te gebruiken. Wij gebruiken dit “trucje” regelmatig, bijvoorbeeld voor outreach om snel met Screaming Frog een lijst potentiële websites samen te stellen. De moeite waard om te kijken!

Hier vind je het volledige artikel.

7. Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

Vooraf aangevinkte hokjes, toestemming voor advertentiecookies en verplichte cookies voor deelname. Wat mag nou wel en wat mag nou niet binnen de AVG? Het is een vraag die regelmatig terug blijft komen en waar de marketingwereld maar niet uitgepraat over raakt. In dit artikel van Marketingfacts wordt een case van Planet49 behandeld waar op 1 oktober door de hoogste Europese rechter uitspraak over gedaan werd. Wat betekent dit voor jou als marketeer?

Hier vind je het volledige artikel.

8. Google in gesprek met Tiktok concurrent Firework over mogelijke overname

Twee weken geleden kon je op ons blog lezen wat TikTok is en wat je ermee kunt. Je leerde toen ook dat TikTok in handen is van het Chinese ByteDance en daarmee is een overname door bijvoorbeeld Google niet heel logisch. Toch lijkt het succes Google ook zeker niet ontgaan te zijn. Zij zijn volgens bronnen namelijk in gesprek met TikTok-concurrent “Firework” over een mogelijke overname.

Hier vind je het volledige artikel.

9. Chrome gaat HTTP-elementen op websites automatisch blokkeren

En dan tot slot het laatste nieuwtje: Chrome gaat http-elementen blokkeren op beveiligde https-websites. Goed om te controleren of jij bijvoorbeeld van ‘onveilige’ http-iframes gebruik maakt op jouw ‘veilige’ https-website.

Hier vind je het volledige artikel.