Dit viel ons de afgelopen twee weken op (deel 20)
Voor de online marketing liefhebbers hebben we weer een aantal artikelen op een rijtje gezet. Dit zijn de artikelen die ons opvielen in de afgelopen weken.
Google Mijn Bedrijf vertoningen gedaald met 59%
Door het Coronavirus is het aantal Google Mijn Bedrijf resultaten in zoekmachines met nagenoeg 59% gedaald. Hieronder vallen bijvoorbeeld zoekopdrachten naar routebeschrijvingen, klikken naar websites en klikken op telefoonnummers. Mede dankzij de daling in vertoningen, is het aantal klikken afgenomen met ongeveer 37%. Wat opvalt is dat er vooral minder gezocht wordt naar routebeschrijvingen. Wel lijkt het aantal lokale zoekopdrachten de afgelopen weken weer iets op te lopen. Met name de automotive en de retail lijken weer iets aan te trekken. Maar het zoekvolume op lokale restaurants is nog steeds aanzienlijk lager. Wel was hier een verschuiving te zien naar gerechten afhalen of thuis bezorgen. Er wordt nog wel gezocht en de betrokkenheid van deze mensen is zelfs hoger dan voorheen. Het blijft dan ook belangrijk dat de data in Google Mijn Bedrijf en de website actueel is – en je bereikbaar blijft.
Hier vind je het volledige artikel >>
YouTube en Tribeca kondigen We Are One aan, een tiendaags online filmfestival
Omdat COVID-19 het onveilig maakt om films in theaters te bekijken, hebben veel festivalorganisatoren naar online alternatieven gekeken. Daarom kondigen YouTube en Tribeca Enterprises vandaag een nieuw evenement aan met de naam: We Are One (A Global Film Festival). Het 10-daagse digitale filmfestival betreft een programma samengesteld door vertegenwoordigers van de grotere filmfestivals van de hele wereld.
Hier vind je het volledige artikel >>
De kernupdate van Google van mei 2020 was groot en breed, zo blijkt uit tools voor zoekgegevens
Op 4 mei 2020 begon Google met het uitrollen van de core update. Uit verschillende gegevens van bedrijven die de zoekresultaten van Google bijhouden, blijkt dat dit een van de grootste core updates van Google is in lange tijd. SEMRush-gegevens toonden aan dat de industrieën die het meest werden getroffen reizen, onroerend goed, gezondheid, dieren, mensen en de samenleving waren. Het lijkt erop dat Google opnieuw werkte aan inhoudsfactoren in combinatie met merkfactoren. Als je site is getroffen door de core update, wordt het aanbevolen om te kijken wat je kunt doen om de gehele site in algemene zin te verbeteren.
Hier vind je het volledige artikel >>
AP start onderzoek naar TikTok
Het platform TikTok wordt zoals je misschien al weet steeds populairder. De app wordt vooral veel gebruikt door kinderen uit veel verschillende landen. Hier plaatsen ze verschillende creatieve video’s. Omdat de app veel door kinderen wordt gebruikt, start de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek of de privacy wordt gewaarborgd. Kinderen vallen namelijk onder een kwetsbare groep en hiervoor gelden strengere regels. De autoriteit persoonsgegevens gaat dan ook onderzoeken of TikTok aan deze regelgeving voldoet.