Dit viel ons de afgelopen twee weken op (deel 17)
In deze nieuwe editie van ‘Dit viel ons de afgelopen twee weken op’ weer 10 nationale en internationale blogs die ons de afgelopen twee weken wisten te raken. Wij hopen dat je er weer veel van opsteekt!
1. Keeping People Safe and Informed About the Coronavirus (Facebook)
We lazen afgelopen weken uiteraard veel over het coronavirus. Zo kwamen we bijvoorbeeld dit artikel van Facebook tegen waarin ze een kijkje achter de schermen bij Facebook geven en de manieren waarop zij sinds januari van dit jaar omgaan met het coronavirus toelichten. Wat doet Facebook er allemaal aan om iedereen veilig en goed geïnformeerd te houden tijdens deze crisis. Je leest het hier.
Hier vind je het volledige artikel >>
2. Safari Announces Full 3rd Party Cookie Blocking (SearchEngineJournal)
Safari blokkeert vanaf nu 3rd party websites waarvoor je geen opt-in hebt gedaan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld wel gebruik blijven maken van services als PayPal, of inloggen via Facebook. Maar krijg je geen cookies van sites waar je geen toestemming voor gegeven hebt. Apple noemt dit “Intelligent Tracking Prevention en streeft hier op het gebied van Privacy Google in voorbij. Voor online marketeers kan dit nog wel eens grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld wanneer Apple Google Analytics als 3rd party cookie gaat zien en daardoor gaat blokkeren. Of dit het geval is weten we vooralsnog niet.
Hier vind je het volledige artikel >>
3. Google pledges $340 million in Google Ads credits for SMBs (SearchEngineLand)
Om bedrijven, medisch personeel, organisaties en overheden bij te staan heeft Google $800 miljoen vrijgemaakt waarvan $340 miljoen voor klein- en middenbedrijf. Adverteerders die in aanmerking komen kunnen hierover een melding verwachten in hun Google Ads-omgeving. Krijg je een bedrag? Dan kun je dat in 2020 uitgeven aan advertenties via Google Ads, zowel in het Zoek- en Displaynetwerk als voor YouTube-advertenties. Je moet in ieder geval actief hebben geadverteerd sinds 1 januari 2019 om in aanmerking te komen.
Hier vind je het volledige artikel >>
4. How to Handle Temporarily Out-of-Stock Product Pages (Moz)
Iets wat bij webshops op dit moment niet ondenkbaar is, is dat producten tijdelijk niet op voorraad zijn. Hoe ga je hier dan SEO-technisch het beste mee om? Dit is niet persé een nieuw onderwerp, dus wellicht niet nieuw voor iedereen. Maar wel een hot-topic en daarom een interessant onderwerp om op dit moment weer eens opnieuw over te lezen.
Hier vind je het volledige artikel >>
5. How to pause your business online in Google Search (Google)
Deze gaat nog iets verder: wat nu als je jouw gehele website tijdelijk wil pauzeren? Bijvoorbeeld omdat je helemaal geen producten meer op voorraad hebt, of omdat iedereen thuis zit. Google geeft tips over hoe je hier het beste mee om mee kunt gaan.
Hier vind je het volledige artikel >>
6. How to Improve Your Google PageSpeed Insights Score (SEMrush)
“Snelheid is gelijk aan omzet”, aldus Google. Met andere woorden: heb je een langzame website? Dan loop je omzet mis. Dat hebben we ook vaker gehoord inmiddels. Maar dit uitgebreide artikel over hoe je jouw Google PageSpeed Insights Score kunt verbeteren willen we je zeker niet onthouden! Zeker de moeite waard om te lezen én om mee aan de slag te gaan.
Hier vind je het volledige artikel >>
7. 5 Ways to Use Social Media for SEO Keyword Research (SearchEngineJournal)
Gebruik maken van doelgroepen, hashtags, trending topics, content en influencers om een zoekwoordenonderzoek te verreiken? Het kan zeer waardevol zijn. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Hier vind je het volledige artikel >>
8. ROAS vs. ROMI: Analyzing Your Digital Strategy (PPC Hero)
Veel marketeers focussen zich op ROAS (Return On Ad Spend). Maar is dit altijd de beste metric om op te focussen? Of kan ROMI (Return On Marketing Investment) of een andere statistiek in sommige gevallen ook uitkomst bieden? Goed, wat ROAS en ROMI zijn en wanneer je voor welke van de twee moet kiezen, dat lees je in dit artikel.
Hier vind je het volledige artikel >>
9. Key Areas to Consider When Diagnosing & Solving SEO (SearchEngineJournal)
Geef jij het algoritme van Google altijd de schuld wanneer je een sterke piek of daling ziet in de organische gebruikers op jouw website? Pas dan op dat je deze conclusie niet te snel trekt waardoor je wellicht een succes of fout over het hoofd ziet. In dit artikel wordt besproken naar welke punten je kunt kijken om te bepalen waar deze sterke piek of daling daadwerkelijk door komt.
Hier vind je het volledige artikel >>
10. Google Search Console adds performance report and email preferences (SearchEngineLand)
Nieuwe features in Search Console! Google heeft op 30 maart aangegeven dat ze onder andere de mogelijkheid om resultaten van jouw websites direct in de zoekresultaten te bekijken gaan bieden en je daarnaast meer vrijheid gaan geven in het kiezen waarover je wel en geen e-mails wilt ontvangen. Meer weten? Check het volledige artikel hieronder.