Dit viel ons de afgelopen twee weken op (deel 12)
Tijd voor een nieuwe editie van ‘Dit viel ons de afgelopen twee weken op’. In deze rubriek maken we een overzicht over blog artikelen die we lezen op zowel nationale als internationale blog sites en die ons de afgelopen weken opvielen. Pak een kop koffie en laat je inspireren.
1. Do ugly sites convert better?
We gaan terug naar beginjaren van deze eeuw. In deze tijd waren het affiliate marketeers die heel goed wisten dat een website dat niet bepaald de schoonheidsprijs verdiende qua design, wel enorm goed kon converteren. Diverse discussies ontstonden of dat al dan niet bewust werd gedaan. Enkele vooraanstaande publishers bevestigde dat dit wel degelijk het geval was. Tegenwoordig zijn we dusdanig doorontwikkeld dat er niet meer gewerkt wordt op basis van dit principe, of toch wel? Grote bekende Amerikaanse sites zoals Walmart lijken nog steeds voort te borduren dit principe.
Hier vind je het volledige artikel
2. A new way to find clothes, shoes and more on Search.
Uiteraard mag nieuws vanuit Google ook niet ontbreken tijdens deze rubriek. Als er iets populair is waar veel naar wordt gezocht is het wel kleding, en dat weet Google natuurlijk ook. In Amerika heeft Google het mogelijk gemaakt dat je niet alle mogelijk websites af hoeft te struinen voor die mooie jas waar je naar opzoek bent. Zodra je een zoekopdracht doet, zal Google jou kleding, schoenen en accessoires laten zien die verzameld zijn vanaf vele websites zodat je in één keer de resultaten van vele winkels en merken kunt bekijken. Benieuwd hoe dit werkt?
Hier vind je het volledige artikel
3. Google rolling out desktop search redesign with black “Ad” label, favicons for organic results.
Op mobiel al een tijdje te zien, maar nu ook op de desktopversie gelanceerd, een nieuw design wat betreft het tonen van de zoekresultaten in Google. Wat is er dan nieuw? Het woord ‘advertentie‘ dikgedrukt. Het geeft aan dat het dus een advertentie betreft. Een andere ontwikkeling is het vertonen van een favicon bij de organische resultaten in de zoekmachine. Voorheen zag je direct de url met daaronder de titel en de meta description van de website. De favicon zie je nu direct links van de url.
Hier vind je het volledige artikel
4. Google blokkeert in 2022 trackingcookies in Chrome
Cookies, een woord met een enorme reputatie, zowel positief, maar zeker ook negatief. Ondernemers en marketeers zijn er dol op, want het stelt hen in staat hiermee geld te verdienen. De consument vraagt meer en meer om privacy en diverse internetbrowsers als Firefox en Safari hebben al gehoor gegeven aan deze vraag door third-party cookies in de ban te doen. Vraag was wanneer Google iets zou gaan doen met privacy. Het moment is daar, althans het moment is 2022. Google zal ook gaan stoppen met trackingcookies. Welke impact dit allemaal precies gaat hebben is nog onbekend, maar er staat wel degelijk iets te gebeuren.
Hier vind je het volledige artikel
5. Waarom je vandaag nog aan de slag moet met marketplaces (Deel 1)
De concurrentie in E-commerce is gigantisch. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je toch zichtbaar blijft voor de consument? Die heeft zijn weg op de populaire marketplaces aardig gevonden, nu jij als adverteerder nog. Marketplaces domineren steeds meer de Twinkle top10 met bol.com als absolute lijstaanvoerder. Amazon heeft inmiddels al een 6e plek weten te bemachtigen, en dat terwijl het niet eens op volle kracht actief is in Nederland, maar daar komt op korte termijn verandering in. De platformen bieden vele kansen, maar er schuilen ook wat nadelen. Denk bijvoorbeeld aan het klantcontact dat ontbreekt, of een beleving.
Hier vind je het volledige artikel
6. Amazon naar Nederand: ‘Pay to play’
Het zal je wellicht niet ontgaan zijn, Amazon komt officieel naar Nederland. De afgelopen jaren is deze gigant al voorzichtig stappen aan het zetten op Nederlandse bodem. Veel verkopers (al dan niet actief op andere Marketplaces) staan wellicht te trappelen om aan de slag te gaan bij Amazon naast bijvoorbeeld bol.com. Zo is Amazon erg kritisch richting verkopers op hun platform. Je zult je moeten onderscheiden in zowel aanbod als de prijs want de concurrentie is moordend. Daarnaast brengt Amazon standaard 39 euro kosten per maand in rekening voor hun dienstverlening, of je nou wel of niet iets verkoopt. Dat zijn de vaste kosten, uiteraard zijn er ook verkoopcommissies van toepassing. Die variëren want dit is gebaseerd op de bruto verkoopwaarde van het product.
Hier vind je het volledige artikel
7. Je whitepaper verspreiden: 10 tips + handige checklist
Whitepapers, binnen B2B organisaties een veel gebruikt conversiemiddel om in contact te komen met je doelgroep. Het creëren van een whitepaper is het begin, het vermarkten van deze waardevolle content moet ervoor zorgen dat alle tijd die gestoken is in de creatie het meer dan waard is. Er zijn meer dan genoeg verrassende ideeën om jouw whitepaper echt onder de aandacht te krijgen.