In Google Analytics kan het voorkomen dat banken of betaalpartners belangrijke bronnen voor conversies lijken. De nadruk ligt daarbij op lijken, want ze voegen niets toe aan het aanbrengen van de klant. Dit is relatief simpel te ontdekken in Google Analytics door te kijken van welke bron de bezoekers komen. Als dat beeld lijkt op onderstaande dan is er werk aan de winkel!

Verwijzingsuitsluitingen banken

Dit beeld toont dat bezoekers die een aankoop hebben gedaan op de website zijn gekomen via de URL’s die bij “Bron” te zien zijn. In het geval van Marktplaats en AdWords is er niets opmerkelijks. Echter, de URL bankieren.ideal.ing.nl heeft natuurlijk niet gezorgd voor een nieuwe klant. Google Analytics geeft dit ‘foute’ beeld weer omdat het bestelproces doorlopen is met iDeal via ING als betaalmethode. De bezoeker wordt vervolgens naar de iDeal betaalmethode gestuurd en na afronden van de betaling terug naar de webshop. Op dat moment wordt de transactie geregistreerd. Google Analytics kijkt in dit overzicht naar de laatste bron waar de bezoeker vandaan is gekomen om de transactie aan toe te wijzen. In dit geval is dat de externe website bankieren.ideal.ing.nl. Dat geeft een fout beeld en dus een probleem binnen de dataverzameling. De bezoeker is immers niet via de bankieren.ideal.ing.nl website naar de website gekomen, maar bijvoorbeeld via een AdWords campagne, organisch, via social of een andere verwijzende site, Gelukkig zijn de betaalpartners vrij gemakkelijk uit de data te filteren om zo een beter beeld te krijgen.

Voordat je verder scrollt naar de lange lijst met verwijzingsuitsluitingen onderaan de pagina is het goed om enerzijds te kijken of je er last van hebt en anderzijds welke bronnen dat lijken te zijn. Het bovenstaande screenshot is daar een goed voorbeeld van. Er zijn diverse manieren om te bekijken of de betaalproviders invloed hebben op jouw data. De wellicht meest praktische is om te kijken bij Acquisitie -> Alle verkeer > Bron/Medium
Vervolgens kan je aan de rechterkant onder de grafiek bij “Conversies” kiezen voor E-commerce of een (specifiek) doel. Sorteer vervolgens op de transacties of voltooiingen van het gekozen doel en je ziet waar bezoekers vandaan gekomen zijn zoals in het screenshot. Lees zeker verder als daar banken en betaalproviders tussen staan om te leren hoe je de data zuivert.

Verwijzingsuitsluitingen

De naam dekt de lading volledig. Verwijzingsuitsluitingen zorgen dat specifieke verwijzingen uitgesloten worden van de data en zijn daarmee een goede oplossing voor ons betaalpartners probleem. In principe kunnen alle externe websites (verwijzende bronnen) uitgesloten worden met verwijzingsuitsluitingen, maar enige voorzichtigheid is wenselijk! Alle domeinnamen die je uitsluit zullen niet meer terug komen in je data.

Een verwijzingsuitsluiting werkt niet met terugwerkende kracht.

Stel dat je bijvoorbeeld facebook.com als verwijzingsuitsluiting toevoegt aan Analytics, dan zal Facebook niet meer weergegeven worden als bron voor bezoekers, ookal is dit wel het geval. Met de betaalgegevens van banken is dat geen probleem. De URL bankeren.ideal.ing.nl is bijvoorbeeld niet eens beschikbaar. Het is dus niet mogelijk dat een bezoeker op die URL overtuigt werd om bij jouw website iets te bestellen. Het is dus volkomen ‘veilig’ om die verwijzigingsuitsluiting toe te voegen en geen data te missen.

Verwijzingsuitsluitingen toevoegen

Om verwijzingsuitsluitingen toe te voegen heb je beheerdersrechten nodig in Google Analytics voor tenminste property (domeinnaam) niveau. Dat houdt dus in dat een aanpassing geldt voor alle weergaven die daar onder vallen. De stappen om een verwijzingsuitsluiting toe te voegen zijn als volgt:

  1. Klik op het tandwiel linksonder het scherm in Google Analytics
  2. Kies bij de property voor “Trackinginfo”
  3. Klik dan op “Lijst met verwijzingsuitsluitingen

naar lijst met verwijzingsuitsluitingen

Vervolgens kom je op de pagina waar je verwijzingsuitsluitingen kan toevoegen. Daar klik je op de grote rode knop met “+verwijzingsuitsluiting toevoegen” en kan je een domein toevoegen. Steeds als je een domein toevoegt wordt de lijst zoals onderstaand weergegeven langer.

Lijst met verwijzingsuitsluitingen

Maak een annotatie aan wanneer verwijzingsuitsluitingen zijn toegevoegd

Lijst met verwijzingsuitsluitingen

Er zijn ontzettend veel verschillende betaalpartners die terug kunnen komen en onterecht een aandeel claimen van je conversies. Ontstaand hebben we een lijst met de meest voorkomende websites staan die we regelmatig zullen aanvullen. Deze lijst kan toegevoegd worden, zodat je de meest voorkomende betaalpartners/providers niet in je data terug zult zien, maar wel gewoon het kanaal wat de bezoeker heeft aangeleverd die tot aankoop is overgegaan.

Helaas is het niet mogelijk ineens alle verwijzingsuitsluitingen toe te voegen, maar moet dit per domeinnaam (en dus per stuk).

Veelvoorkomende betaalproviders/partners in Nederland

abnamro.nl
asnbank.nl
bankieren.ideal.ing.nl
betalen.rabobank.nl
checkout.buckaroo.nl
diensten.asnbank.nl
diensten.regiobank.nl
ideal.asnbank.nl
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.snsbank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
live.adyen.com
mollie.com
multisafepay.com
pay.mollie.nl
pay.multisafepay.com
paypal.com
secure.ogone.com
securecode.abnamro.nl

Overige betaalproviders/partners

3ds.bnpparibas.com
3dsecure.icicibank.com
3dsecure.icscards.nl
acs2.swedbank.se
acs4.3dsecure.no
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
belgium-3dsecure.wlp-acs.com
belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com
bitpay.com
cap.attempts.securecode.com
cap.securecode.com
giropay.sparkasse-lev.de
mycardsecure.com
payment-web.sips-atos.com
secure.curopayments.net
secure5.arcot.com
securecode.com
securesuite.co.uk
securesuite.net
secureyou3d.ing.be
sicher-einkaufen.commerzbank.de
sicheres-bezahlen.bw-bank.de
sparkasse-lev.de
tsys.arcot.com
verifiedbyvisa.com
wlp-acs.com

Heb je aanvullingen van betaalproviders/partners, laat het weten en we vullen de lijst daarmee aan.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *