Vertrouwen wekken is essentieel
Het internet is af en toe erg vluchtig en weinig persoonlijk. Bij het shoppen in de winkelstraat heb je persoonlijk contact met de verkoper, bij het online winkelen is dat een ander verhaal. Vandaar dat het oprecht wekken van vertrouwen bij de bezoeker essentieel is voor een goed conversiepercentage. Maar hoe kun je via je website nou vertrouwen uitstralen?
Laat je expertise zien
Wellicht een van de belangrijkste manieren om te laten zien dat jouw winkel te vertrouwen is, is door het uitstralen van expertise. Laat via nuttige informatie zien dat jij echt alles weet van het product. Toon hiermee aan wat de meerwaarde is van het product en waarom jij passie hebt voor de productgroep. Met deze informatie kun je je niet alleen onderscheiden bij je bezoekers, maar ook Google is gek op deze aanpak.
Gezicht achter het bedrijf
Bij wie koop je een product online? Veel aankopen worden gedaan op basis van een bepaald gevoel. Het gevoel bij een bedrijf is daar een onderdeel van. Een website op zich is vrij anoniem. Het kan daarom nuttig zijn om het gezicht achter een bedrijf te laten zien. Een goede over ons pagina met daarop foto’s van medewerkers, het verhaal achter het bedrijf en missie / visie kan een gezicht geven aan het bedrijf achter de website.
Reviews en testimonials
Een aantal jaren geleden schoten de review websites als paddestoelen uit de grond. Mensen hebben online een bepaalde social proof nodig om met een veilig gevoel een aankoop te doen. Stel je hebt een webshop, zorg er dan voor dat je via een gerenommeerde partij reviews verzameld. Deze open en eerlijk tonen op de website zal mensen het gevoel van social proof geven.
Waarborg en awards
Nog altijd maken mensen zich zorgen over de veiligheid van een online aankoop. Zijn mijn creditcard gegevens wel veilig of kan ik deze partij wel vertrouwen? Toon bijvoorbeeld je Thuiswinkel Waarborg of PayPal logo als je die hebt. Ook zal het vertrouwen worden ondersteund door het tonen van gewonnen awards.
Neem twijfel weg
Vraag eens aan een paar mensen uit je doelgroep om te kijken naar je website. Probeer te achterhalen waarover mensen mogelijk twijfelen over een mogelijke aankoop of contactaanvraag. Wellicht haal je hieruit enkele punten, die je vervolgens kunt wegnemen middels een opmerking op de website.
Waarom bij jou kopen
Wat is de reden waarom een bezoeker bij jou iets moet kopen of moet overgaan tot een bepaalde actie? Waarom ben jij juist bijzonder en geef je dit wel weer op de website? Het tonen van USP’s op een nuttige positie op de website kan voor mensen een doorslaggevende opsomming zijn. Laat het in ieder geval in een oogopslag weergeven en voorkom lappen tekst. Uiteraard is dit niet alles en gelden deze tips niet voor iedereen. Mochten jullie nog goede tips hebben, laat deze dan achter in de comments hieronder.