Het begon in 2007 met een stage van een jaar in San Francisco en voordat ik het wist was ik een Nederlandse Amerikaan met tien jaar werkervaring in de Amerikaanse online marketing industrie. Ik ben inmiddels alweer een tijdje terug in ons kikkerlandje en sinds oktober vorig jaar werkzaam als online marketing consultant bij Pure Internet Marketing. Welke verschillen vallen mij het meeste op? Mijn top vijf verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse werkcultuur na 10 jaar in Californië gewoond en gewerkt te hebben, lees je hieronder.

1. Politiek correct

Politieke correctheid is ook in Nederland een actueel onderwerp (denk aan zwarte piet), maar dit is nog niets vergeleken met hoe fanatiek mensen op de Amerikaanse werkvloer aan ‘virtue signalling’ doen. Wikipedia vertaalt dit woord naar ‘deugdensignalering’, een woord met een negatieve connotatie. Waar dit op neer komt is dat je behoedzaam moet zijn met wat je zegt, om andere mensen niet per ongeluk te beledigen omdat je anders sociale credit of zelfs je baan kan verliezen. Ron Jans heeft recentelijk aan Nederland laten zien hoeveel invloed dit fenomeen heeft op de Amerikaanse werkvloer: “Gebruik ‘n-woord’ kost Jans zijn baan bij FC Cincinatti”. Je kunt juist weer punten scoren door andere mensen te wijzen op hun ‘ignorance’. Zo heb ik eens flink wat punten behaald toen ik tijdens Koninginnedag een poster van de toen nog Koningin Beatrix ophing in kantoor en iedereen die er een grapje om maakte, voor cultureel ongevoelig uitmaakte.

Gelukkig is het in Nederland nog niet zo ver. Mijn nieuwe collega’s maken elkaar lekker belachelijk, maar wel met een dikke knipoog. Je kunt je collega’s hier naar hun leeftijd vragen, over je geloof praten, en zelfs je politieke voorkeur is fair game. Heerlijk, wat een verademing.

 2. Nederlanders zijn direct, ook op de werkvloer

Als Amerikaan kan de Nederlandse directheid nogal overweldigend zijn en zelfs overkomen op het randje van onbeschoft en bot. Wij Nederlanders zien dit natuurlijk als vlot en eerlijk. Aan de andere kant vinden Nederlanders Amerikanen ‘fake’, terwijl Amerikanen die eigenschap juist weer als vriendelijk ervaren. Zoals in de meeste gevallen, zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.

Maar hoe zit dit nu op de werkvloer? Over het algemeen vertaalt dit zich in een kleinere power afstand tussen werkgever/werknemer in Nederland. Stel je eens voor dat jij als online marketeer de volgende vraag van je klant krijgt: “Ik wil mijn conversieratio verhogen dus ik wil meer investeren in Google Display en minder in Google Search”. In Nederland, waar wij directer communiceren, zal je gewoon kunnen zeggen dat je dit geen goed idee lijkt omdat Google Ads over het algemeen mensen lager in de conversiefunnel target, zonder dat je je klant met dit antwoord beledigt. In de VS zal je een subtielere aanpak nodig hebben, zoiets als “focusing on improving the conversion rate is a great idea Bill, however, historically Google Search generates better conversion rates. Is there a specific reason for why you think we should invest in Google Display? Maybe we could investigate other avenues for improving the conversion rate such as a/b testing”. Met dit antwoord blijf je open en positief maar zeg je eigenlijk wel hetzelfde.

In verbale communicatie zou je ook nog rekening moeten houden met je tone of voice. Wanneer je bijvoorbeeld “Yeah, I like it” zegt met een hoge pitch in het begin van de zin, bedoel je eigenlijk precies het tegenovergestelde. Zeg je dezelfde zin met een lage pitch in het begin van de zin, dan communiceer je dat je het ook daadwerkelijk meent.

3. Persoonlijke problemen zijn een “no go” op de Amerikaanse werkvloer

Wat mij meteen opviel op de Nederlandse werkvloer, is hoe open men over hun privéleven is. Collega’s delen al vrij snel persoonlijke relatie- of gezondheidsproblemen met elkaar. Naar mijn ervaring wordt dit in de VS al snel gezien als een zwakte of is dat simpelweg ongepast. In San Francisco had ik bijvoorbeeld een collega die via email mede had gedeeld dat hij medische problemen had met zijn oog en dat dit de reden was voor zijn ooglapje. Ik mis-interpreteerde dit als openheid aan zijn kant en vroeg met oprechte interesse naar de status van zijn conditie. Al snel werd ik op mijn plaats gezet met de opmerking “all your questions about my medical condition make me feel very uncomfortable, can you please stop”. Lesson learned!

4. Vacation? What’s that?!

Ik denkt niet dat werknemers in Nederland zich realiseren hoeveel vakantiedagen wij hier hebben. Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld 10 nationale feestdagen, daarnaast hebben wij recht op 20 wettelijk bepaalde vakantiedagen maar is het gangbaarder voor werkgevers om er tussen de 25 en 30 vakantiedagen van te maken. Het is niet ongekend om 3 weken op vakantie of wintersport te gaan en ook nog eens een lang weekendje weg te plannen.

In de VS is dit anders, daar hebben ze 8 nationale feestdagen zoals Memorial Day en is er geen federale wettelijke regel voor een minimumaantal betaalde vakantiedagen. Dit wordt bepaald door de bedrijven zelf en word PTO genoemd – wat staat voor “Paid Time Off”. Mijn ervaring is dat de meeste bedrijven ongeveer 10 PTO-dagen geven per jaar. Oh, en dit is ook inclusief zieke dagen. Dus als je op vakantie wilt dit jaar, zorg er dan voor dat je dan niet ziek wordt. Een jaarlijkse vakantie van 3 weken is in de VS dan ook erg ongebruikelijk en een lang weekend wordt al een vakantie genoemd. Nu moet ik wel zeggen dat dit onderwerp steeds meer onder het bewustzijn wordt gebracht. Zoals in Silicon Valley, waar sommigen bedrijven experimenteren met het concept van onbeperkt vakantiedagen zolang je je werk verantwoordelijkheden nakomt.

 5. Indeling van je werkdag

In sommige industrieën is het niet ongebruikelijk om 50 à 60 werkuren per week te maken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld om 8 uur op je werk bent en pas om 21:00 uur naar huis gaat. Maar hoe is het mogelijk om zo lang je concentratie te houden? Niet. En hoe regel je dan je persoonlijke zaken? Op je werk: in de VS is het niet ongebruikelijk om tijdens je werk even op Facebook te zitten, op Amazon te shoppen, je rekeningen online betaalt, je bruiloft organiseert, of te gaan lunchen met collega’s voor een uurtje of anderhalf in een restaurant om de hoek.

Mijn ervaring in Nederland is dat je tijdens je werkuren, nou ja, …werkt. Iedereen is in de ochtenden stipt op tijd present, vaak al in de vroege uurtjes zo tussen 8:15 en 8:45. Daarna is de focus 100% op werk en gaan wij gezamenlijk 30 minuutjes een boterhammetje eten zo rond 12:30. Het resultaat? Wij gaan bijna allemaal voor 17:30 naar huis, yay!

In mijn ervaring zijn de verschillen in werkculturen verassend groot maar komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer: fijne collega’s en liefde voor het vak maken het verschil!

Door: Noam Mimon

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *