Je kunt je nog goed herinneren dat internet niet zo vanzelfsprekend was en computers nog namen hadden als ‘386’. Je was altijd al bezig met het maken van websites in het programma Microsoft FrontPage. Was je ontzettend sterk in het pimpen van je CU2 profiel door middel van custom HTML. Daarna heb je alles omtrent online marketing eigen gemaakt. Kortom, je loopt als online marketeer al redelijk lang mee.

In die tijd heb je veel geprobeerd, successen behaald en je hebt je ontzettend goed kunnen ontwikkelen als online marketeer. Maar hoe blijf je je als ervaren online marketeer nóg verder ontwikkelen zodat je nóg verder de verdieping kunt vinden?

Begin aan iets compleet nieuws

Omdat je al zoveel hebt gezien en gedaan, is het misschien moeilijk om iets te vinden waar je je nog in kunt verdiepen. Toch zijn er altijd gebieden die nog geheimen voor je hebben. Omdat online marketing constant verandert, maakt het dat je nooit helemaal op de hoogte bent.

Daarnaast zijn er altijd online marketingstrategieën en tools die nieuw zijn. Voor mij zelf geldt bijvoorbeeld dat ik me nog wil verdiepen in het personaliseren van websites op basis van gedrag van de gebruiker. Hier zijn erg goede tools voor waar met een goede strategie veel succes uit gehaald kan worden.

Bezoek marketing events met een hoog niveau

Web Summit
Om je kennis en kunde op peil te houden, kun je veel leren van collega’s. Maar wat je ook kunt doen is leren van concullega’s. Zij spreken namelijk regelmatig op beurzen en marketingevents. De consultants van Pure bezoeken regelmatig marketingevents. Veelal zijn dit events die in het buitenland worden gegeven. Bedrijven die op een hoog niveau marketing uitoefenen, staan hier met de beste presentaties over diepgaande online marketing onderwerpen.

Daarnaast worden er cases behandeld waar veel learnings uit gehaald kunnen worden. Deze learnings kunnen we toepassen bij onze klanten. Dit jaar staat voor mij SMX Advanced op de planning. Hier worden de onderwerpen SEA en SEO behandeld door internationale specialisten in het vak. Uiteraard kijk ik hier erg naar uit!

Daag jezelf uit om stappen te zetten

Er zijn genoeg bronnen waar je informatie kunt opdoen om jezelf te verbeteren. De tijd vrij maken om je daadwerkelijk te verbeteren, dat is waar het uiteindelijk ook om gaat. In de waan van de dag en de vele werkzaamheden die je hebt staan, kan je soms moeilijk de tijd vinden om jezelf uit te dagen de volgende stappen te zetten.

Wat in dit geval goed kan werken, zijn challenges voor jezelf opstellen. Bedenk bijvoorbeeld voor elke 6 weken een challenge die je wilt behalen. Deel deze challenge op in 6 kleinere taken. Deze losse taken kun je over de 6 weken verdelen. Als je elke week een beetje tijd vrij maakt voor de challenge, is de kans groter dat je hem ook echt gaat halen. Mocht je nog iets meer motivatie zoeken, dan kun je voor jezelf een beloning bedenken bij het succesvol behalen van de challenge.

Luister podcasts

Podcast
Als online marketeer lees je waarschijnlijk regelmatig blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Dit is natuurlijk een goede manier om je kennis op peil te houden en de verdieping op te zoeken. Wat in mindere mate gebeurt, maar zeker opkomend is, is het luisteren van podcasts. In Amerika is dit al een lange tijd erg populair. Inmiddels heeft het zijn weg naar Nederland ook aardig te weten te vinden.

De verdieping zoeken via een podcast? Denk bijvoorbeeld aan het onderwerp voice search. Ik heb alvast een podcast voor je uitgezocht: https://www.hubspot.com/podcasts/skill-up/s01/e07-voice-search-future-seo

Conclusie

Omdat online marketing zo dynamisch is, kun je jezelf altijd voorzien van nieuwe informatie. Deze learnings kun je toepassen op je eigen accounts. Tijd vinden om echt de verdieping te zoeken, kun je forceren door challenges voor jezelf op te stellen. Er zijn bronnen genoeg waar je de kennis kunt vinden.

Dus waar wacht je nog op?

Door: Kay Bleekman

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.