Up-sell en cross-sell mogelijkheden voor webshops. Haal meer uit je klanten!
Bij het tankstation doen ze het al jaren: een extra product proberen te verkopen bij je volgetankte auto. Bij de meeste tankstations hebben ze wel een speciale aanbieding voor je die te aantrekkelijk is om te laten liggen. Deze techniek wordt toegepast omdat het een relatief simpele manier is om je omzet te verhogen. De klant is al in de kopende modus en hij heeft het vertrouwen in jou al geuit door een product te kopen. Het is de perfecte gelegenheid om meer interessante producten naar voren te brengen. Toch zijn er nog genoeg webshops die vergeten een aantal van deze manieren van up-selling en cross-selling toe te passen. Daarom behandel ik in dit blog een aantal effectieve mogelijkheden.
Deze producten zijn ook interessant voor jou
Het mooie van de techniek achter een webshop is, dat je precies weet welk gedrag iemand vertoont op je website. Wanneer iemand een product heeft toegevoegd in het winkelwagentje, kun je op diverse plekken op de website producten laten zien die te maken hebben met, of lijken op dat product. Er zijn talloze add-ons voor webshops die een algoritme hebben ontwikkeld waarmee je de meest relevante producten met de meeste kans op up-sells kunt tonen. Maak hier dankbaar gebruik van!
Upgrade je product met betere specificaties
Dit is een techniek die door Apple heel goed wordt toegepast bij het bestellen van een laptop. Je wordt gelokt met de vanaf-prijs van een laptop en vervolgens kom je in het bestelproces terecht. In dit proces krijg je allerlei opties zoals het upgraden van de processor, een toetsenbord met verlichting, een mat beeldscherm en zo zijn er nog meer aantrekkelijke mogelijkheden. Je hebt immers al geïnvesteerd in de laptop. De bedragen voor de upgrades lijken in verhouding dan weer mee te vallen.
Koop de betere en duurdere variant
Je zult vast een aantal varianten van een bepaald product in je assortiment hebben. Wanneer iemand een instapmodel toevoegt aan het winkelwagentje of wensenlijst, kan het een goed idee zijn om de voordelen van een vergelijkbaar duurder model te tonen. Op deze manier kun je de klant mogelijk nog overtuigen om het instapmodel te vervangen voor een duurdere variant.
Bied combideals aan
Met een combideal maak je het kopen van een set producten een stuk aantrekkelijker. Per product kun je meerdere combideals maken waarbij je 2, 3, 4 of meer producten voor een gereduceerde totaalprijs aanbiedt. Verkoop je een nieuwe digitale camera? Dan is een combideal bestaande uit een digitale camera, extra accu en handige standaard voor sommige personen erg interessant. Misschien hadden ze niet direct de intentie om een extra accu en handige standaard te kopen, maar deze combideal maakt het wel een stuk aantrekkelijker.
Up-sells en cross-sells in de winkelwagen
Wanneer iemand de winkelwagenpagina bezoekt, is dit in veel gevallen de laatste stap voor ze een definitieve bestelling plaatsen. Dit is een goed moment om voor de laatste keer een up-sell of cross-sell te communiceren. Het is echter wel van belang dat het niet als storend wordt beschouwd. Zorg daarom dat de suggesties die gedaan worden, goed aansluiten op de producten die ze al in het winkelwagentje hebben geplaatst.
Een up-sell of cross-sell in de winkelwagen kan ondersteund worden door acties zoals gratis verzending of een gratis product vanaf een bepaald bedrag. Dit stimuleert de bezoeker des te meer om dat relevante extra product toe te voegen aan de winkelwagen.