Twitter Adverteren – Wat zijn de mogelijkheden?
Wanneer we spreken over social media adverteren zijn de eerste media waar je misschien aan denkt: Facebook, Instagram en LinkedIn. Twitter wordt daarbij toch vaak over het hoofd gezien. Met 2,9 miljoen gebruikers, waarvan 2 miljoen dagelijkse gebruikers, is Twitter ook in Nederland een grote speler in de social media-markt. Is er een reden dat we Twitter over het hoofd zien? Wat kan je eigenlijk allemaal met Twitter adverteren? En welke mogelijkheden biedt Twitter voor adverteren? In dit blog geef ik je een overzicht van alle mogelijkheden die Twitter je biedt om als adverteerder aan de slag te gaan. Dat zijn er nogal wat, dus laten we snel beginnen!
- Twitter Adverteren
- Twitter Advertentietypen
- Promoted Ads
- Follower Ads
- Twitter Amplify
- Twitter Takeover
- Twitter Live
- Twitter Ad Features
Twitter adverteren
Om te beginnen met adverteren op Twitter ga je naar https://ads.twitter.com/ en log je in met het account waarvoor je wil gaan adverteren. Vervolgens moet je een campagnedoel kiezen.
De campagnedoelen die Twitter aanbiedt zijn:
- Bereik: om zo veel mogelijk mensen je advertentie te laten zien;
- Video views: om mensen je video te laten zien;
- Pre-roll views: om je advertentie te laten zien vóórafgaand aan de content;
- App-installaties: om mensen je app te laten installeren;
- Website klikken: om mensen op je website te laten klikken;
- Engagement: om mensen je tweet te laten liken, commenten, retweeten of te delen;
- Volgers: om meer mensen je te laten volgen;
- App- re-engagements: om mensen een bepaalde actie uit te laten voeren in je app.

Overzicht van alle campagnedoelen die Twitter aanbiedt.
Vervolgens kan je een dagelijks- en een totaalbudget voor je campagne instellen, evenals een start- en einddatum. Daarna stel je een advertentiegroep in. Hierbij kun je ook weer een apart budget instellen per advertentiegroep.
Afhankelijk van je gekozen campagnedoel kun je verschillende zaken instellen:
- Biedstrategie: automatisch, handmatig of maximum CPC;
- Demografie: gender, leeftijd, locatie en taal;
- Apparaten: operating systeem en model van het apparaat;
- Custom audiences: op basis van websiteactiviteit, app-activiteit of vanuit een lijst.
- Targeting: zoekwoorden, interesses, films en tv-shows, evenementen, gespreksonderwerpen en volger-look-a-like audiences;
- Plaatsingen: het type account waar je wil dat je advertenties op vertoond worden.
- De content die je wilt promoten
Hierbij is voor online marketeers vooral de targetting van Twitter erg interessant. Je kan namelijk targetten op wie mensen volgen, en op waar ze over praten. Dat zijn targetting opties die je bij Google, Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld niet hebt. Ook kun je vanuit Twitter Ads mensen retargetten die een vorige tweet van je hebben gezien en/of daarop hebben gereageerd, je doelgroepbereik uitbreiden of verkleinen, en de keuze maken of je je eigen volgers wel of niet meeneemt.
Ook niet onbelangrijk is dat conversie-tracking met Twitter mogelijk is! Twitter heeft een zogenoemde conversie-tracking pixel. Deze kan je vinden onder de ‘tools’-sectie bij het advertentiebeheer. Meer informatie over hoe je deze installeert, vind je in deze guide van Twitter.
Twitter advertentietypen
Twitter heeft tal van opties als het aankomt op adverteren. Hieronder zie je een schematisch overzicht van alle advertentieopties die Twitter aanbiedt. Deze opties zal ik vervolgens verder toelichten door uit te leggen wat het inhoudt, wat je ervoor betaalt en waarvoor je ze het best gebruikt.
Gesponsorde advertenties (Promoted Ads)
Promoted Ads zijn gesponsorde tweets. Ze worden gebruikt door adverteerders die een bredere groep gebruikers willen bereiken of betrokkenheid bij hun bestaande volgers willen creëren.
Alle Promoted Ads zijn duidelijk gelabeld als “promoted”. In alle andere opzichten zijn Promoted Ads net als gewone tweets en kunnen ze worden geretweet, beantwoord, geliked en gedeeld.
Promoted Ads verschijnen op een aantal verschillende plekken binnen Twitter;
- Bovenaan de relevante zoekresultaten-pagina’s op Twitter;
- In de zoekresultaten voor een Trend Takeover;
- In je tijdlijn, vaak op de 2e plek onder een organische post;
- Op gebruikersprofielen van mensen die je volgt.
Welke typen Gesponsorde Ads zijn er?
Twitter biedt vijf verschillende typen gesponsorde-advertenties aan:
- Image Ads: adverteren met een foto
- Video Ads: adverteren met een video
- Carrousel Ads: adverteren met 6 swipeable afbeeldingen en/of video’s
- Moment Ads: adverteren met een uitgebreid met meer dan 280 karakters.
- Text Ads: adverteren middels een normale tweet met tekst, die je kan promoten naar je doelgroep.
Hieronder zie je een overzicht van hoe deze advertenties er in de praktijk uitzien.
Volger advertenties (Follower Ads)
Follower Ads zorgen ervoor dat jouw Twitteraccount bij mensen komt die jou momenteel nog niet volgen, maar wel binnen je doelgroep vallen. Follower Ads worden ingezet om meer volgers te krijgen voor je Twitteraccount én om meer awareness voor je account op te bouwen. Wil je meer volgers op Twitter? Dan is de Follower Ad voor jou.
Bij een follower advertentie staat een knop naast je advertentie waarmee een klant je in één klik kan volgen.
Follower Ads verschijnen op een aantal verschillende plekken binnen Twitter;
- Op je tijdlijn;
- Op gebruikersprofielen van mensen die je volgt.
Hieronder zie je een voorbeeld van een Follower Ad:
Eén van de voordelen van Follower Ads is dat je pas betaalt wanneer iemand je volgt. Je advertentie zou in theorie dus 100 keer bekeken kunnen worden, zonder dat iemand je volgt. Dan hoef je pas te betalen bij de eerste keer dat iemand je volgt. Ideaal!
Twitter Amplify
Twitter Amplify stelt adverteerders in staat om advertenties voorafgaand aan premium content te laten zien. Je kan het zien als een video-advertentie die afspeelt voordat de daadwerkelijke content getoond wordt. Je kan hierbij kiezen uit 15 verschillende categorieën zoals ‘financieel en businessnieuws’, ‘eten en drinken’ en ‘lifestyle’. De volledige lijst van categorieën vind je hier.
Twitter biedt twee variaties voor Amplify advertenties:
- Pre-roll advertenties: zichtbaar voorafgaand aan premium content;
- Sponsorships: 1:1 controle over wanneer en bij welke publisher je advertentie komt.
Hieronder zie je een voorbeeld van een Amplify pre-roll advertentie:
Voor Twitter Amplify advertenties betaal je per view. Een view op Twitter is wanneer iemand minimaal 2 seconden jouw advertentie voor ten minste 50% in beeld heeft. Handig om te weten is wel dat je advertentie standaard met het geluid uit afspeelt. Zorg er dus voor dat de boodschap van je advertentie ook zonder geluid overkomt!
Twitter Takeover
Met Takeover advertenties kun je als adverteerder de Tijdlijn en de Explore tabjes overnemen. Dat gebeurt met een grote banneradvertentie die bovenaan de tijdlijn van de gebruiker komt. Hierbij geeft Twitter drie opties:
- Timeline Takeover: kom bovenaan de tijdlijn als eerste advertentie van de dag;
- Trend Takeover: je tekstadvertentie wordt in de ‘trending’ lijst getoond;
- Trend Takeover+: je advertentie met beeldmateriaal wordt in de ‘trending’ lijst getoond.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe deze advertenties er in de praktijk uit zien:
Bij dit type advertentie betaal je meer dan bij een normale advertentie. Je hebt immers dé premium plek en zorgt ervoor dat je merk en je boodschap maximaal zichtbaar zijn. Hoeveel je hier precies voor betaalt, hangt af van je gekozen strategie. Ga je voor klikken naar je website, dan betaal je per klik. Ga je voor een pre-roll advertentie, dan betaal je per view, etc.
Twitter Live
Met Twitter Live advertenties kun je adverteren wanneer je live uitzendt via Twitter. Een melding met thumbnail dat je live bent komt op de tijdlijn van de gebruiker. Deze advertentie is bij uitstek geschikt voor:
- Productlanceringen
- Livestreams
- Digitale conferenties
Een voorbeeld van hoe dit advertentietype er uit ziet vind je hieronder:
Twitter Ad Features
Naast al deze mooie advertentieformaten biedt Twitter extra advertentie-features aan. Deze extra’s kun je toevoegen aan ieder advertentietype. Deze extra’s zijn heel krachtig. Maak er dus gebruik van!
De vijf extra advertentiefeatures die Twitter aanbiedt zijn:
- Polls: poll je doelgroep en laat de uitslagen zien wanneer mensen hebben gestemd;
- Conversatie-knop: prompt mensen om je content te delen of erover te praten;
- Website-knop: maakt je afbeelding klikbaar en leidt tot een landingspagina naar jouw keuze;
- App-knop: maakt je afbeelding klikbaar en leidt naar je app in de app store;
- Merknaam hashtag: voeg een hashtag toe die door heel Twitter gebruikt kan worden;
- Merknaam notificatie: stelt mensen op Twitter in staat om met je bedrijf in contact te komen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie die gebruik maakt van een conversatie-knop:
Zo, Nu weet je alles over wat mogelijk is als het aankomt op Twitter adverteren. Wil je meer informatie over de advertentie-specificaties, advertentie targetting of het meten van je resultaat? Dan zijn deze links voor jou. Ten slotte nog een schematisch overzicht van alle advertentiemogelijkheden.
Twitter Advertentiemogelijkheden
Type Twitter Ad | Doel | Betalen per |
Promotional Ads | Bereik, uitkliks | Klik |
Follower Ads | Volgers, bereik | Volger |
Amplify Ads | Views, bereik | View |
Takeover Ads | Verschilt | Verschilt |
Live Ads | Kijkers | Klik |