De maanden november en december staan jaarlijks in het teken van twee (als je het mij vraagt) mooie tradities. Tijdens deze momenten neemt men de tijd voor elkaar. Er worden cadeaus voor elkaar gekocht, de huizen worden versierd met kerstspullen, de gourmetstellen worden van zolder gehaald en in spanning wordt er gewacht op de komst van Sinterklaas. Het grootste deel van Nederland staat in het teken van deze tradities.
sinterklaasIn 2012 heeft mijn collega Eddie een onderzoek gedaan naar zoekvolumes en trends rondom Sinterklaas en Kerst. We zijn inmiddels zeven jaar en veel cadeaus verder. Daarom leek het mij een mooi moment om te kijken of er in tussentijd iets veranderd is.

Een verschuiving in interesse van Sinterklaas naar Kerst?

Om te beginnen wil ik met jullie kijken naar de trend in zoekvolumes op de zoekwoorden ‘sinterklaas’ en ‘kerst’. In onderstaande grafiek is goed te zien dat de term ‘sinterklaas’ tot 2013 beter scoorde. Vanaf 2013 is er echter een omslagpunt. De term ‘kerst’ wint het sinds 2013 met gepaste afstand van ‘sinterklaas’. Het verschil lijkt zelfs met de jaren groter te worden.

sinterklaas vs kerst

Sinterklaas steeds minder populair?

Nu we gezien hebben dat er steeds minder mensen zoeken op ‘sinterklaas’, ben ik iets meer de diepte op gaan zoeken. Want wat gebeurt er met de zoekvolumes op populaire events als de intocht van Sinterklaas en het Sinterklaasjournaal? Het antwoord is duidelijk. Na het piekmoment in 2012 is er een neerwaartse trend te zien in de zoekvolumes van beide zoektermen.
intocht sinterklaasjournaal trend

Wat mag een Sinterklaas cadeautje kosten?

De trends werken helaas niet in het voordeel van Sinterklaas. Laten we hopen dat hij de komende jaren weer terrein gaat winnen. Tijdens mijn onderzoek stuitte ik nog op zoekvolumes gerelateerd aan sinterklaas cadeautjes. Hieronder is te zien dat de meeste mensen zoeken naar cadeautjes tot 15 euro. Op plek 2 vinden we cadeautjes tot 10 euro en op plek 3 cadeautjes tot 5 euro.

Zoekwoord Maandelijks zoekvolume
sinterklaas cadeautjes tot 15 euro 590
sinterklaas cadeautjes tot 10 euro 390
sinterklaas cadeautjes tot 5 euro 170
sinterklaas cadeautjes tot 20 euro 50
sinterklaas cadeautjes tot 25 euro 30

Welke trend zien we bij het trekken van lootjes?

De meeste mensen zoeken dus een cadeau voor rond de 15 euro. Voor dit bedrag kan je mooie cadeautjes kopen wanneer je lootjes hebt getrokken. Ook hier heb ik onderzoek naar gedaan en ook hier zien we helaas een neerwaartse trend. Na de piek in 2011 zien we de zoekvolumes langzaam inzakken. Nemen mensen minder moeite om Sinterklaas en/of Kerst in te vullen met het trekken van lootjes? Dit lijkt er wel op. Onderstaande grafiek spreekt voor zich.
Lootjes trekken trend

Blijft de kerstboom wel populair?

We hebben veel neerwaartse trends gezien. Gelukkig is er ook goed nieuws: de kerstboom wint namelijk nog steeds terrein. De charme van een echte kerstboom in huis wordt gewaardeerd en lijkt alleen maar populairder te worden.
kerstboom trend

En hoe doet de houten kerstboom het?

Sommige mensen vinden het prachtig, andere mensen vinden het vloeken in de kerk. Een houten kerstboom is in 2013 een ware hype geworden. Een jaar later was hij zelfs nóg populairder. Na het toppunt in 2014 nam de populariteit hard af. Vorig jaar was er nog maar 37% over aan zoekvolume als we dit vergelijken met 2014. De houten kerstboom lijkt dus niet stand te houden. Een echte kerstboom met dennennaalden blijft toch het mooist, hè?
houten kerstboom trend

En kerstkaarten, versturen we die nog wel?

Het digitale tijdperk met WhatsApp als belangrijk communicatiemiddel heeft zijn invloed op onze tradities. In onderstaande grafiek is te zien dat steeds minder mensen zoeken op ‘kerstkaarten’. Jaren geleden hing het huis nog vol met ontvangen kerstkaarten. Tegenwoordig kan je de kerstwensen steeds vaker op je telefoon lezen.

Een kerstcadeau voor iedereen!

De kans is erg groot dat we kerstcadeaus voor elkaar blijven kopen. In de zoekvolumes zien we hierin iets bijzonders: veel meer mensen zoeken op een kerstcadeau voor mannen. Het lijkt erop dat mensen meer moeite hebben met het bedenken van een cadeau voor mannen. Opvallend is dat mensen daarentegen wel vaker zoeken op een kerstcadeau voor moeders. Een kerstcadeau voor de vader is blijkbaar eenvoudiger. Of hij wordt gewoon vaker overgeslagen!

Zoekwoord Maandelijks zoekvolume
kerstcadeau man 4.400
kerstcadeau vrouw 2.900
kerstcadeau moeder 880
kerstcadeau vriend 590
kerstcadeau ouders 390
kerstcadeau vader 390

Kortom, de afgelopen jaren hebben onze tradities andere vormen aangenomen en dan hebben we het nog niet eens over de zwarte pieten discussie. Wat ik vanuit deze data in ieder geval kan opmaken is dat de kersttraditie meer leeft, wat voor het Sinterklaasfeest nadelig is. Al met al zullen deze tradities naar alle waarschijnlijkheid gewoon blijven bestaan. We kunnen dus blijven genieten van deze mooie feestdagen!

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *