In de tijd dat je een van de enige spelers bent in de markt waarop je actief bent, is het relatief genieten van de vanzelfsprekendheid waarop nieuwe klanten zich aan je verbinden, bestaande klanten graag bij jou blijven, omzet op niveau is en de marges zijn goed. Kortom je zit aan de top van de markt waarin je actief bent.

Maar dan.. andere partijen worden wakker en gaan zich mengen in jouw branche. Ze bieden dezelfde producten of diensten aan, zijn aanwezig met hun marketingactiviteiten waar jij aanwezig bent, en.. wacht even… zijn zelfs goedkoper dan dat jij bent? De aanval op jouw positie aan de top is geopend. De strijd barst los en de bekende uitspraak ‘Aan de top komen is makkelijk, er blijven is moeilijk’ is in alle facetten aan de orde.

Je moet nu echt aan het werk om ervoor te zorgen dat jouw aandeel in de markt op orde blijft, dat klanten je blijven vinden, je het jouw klanten zo makkelijk mogelijk maakt, je klant tevreden is en je hem of haar voordelen biedt om loyaal te blijven aan jou. De vraag is hoe je ervoor kunt zorgen dat je toch jouw voordeel pakt in een concurrerende markt. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om telkens net weer iets te doen wat anderen niet doen zodat je ervoor kunt zorgen dat je aan de top blijft.

1.    Wees (echt) onderscheidend

Op het moment dat de markt waarin je je bevindt echt concurrerend wordt, zullen concurrenten je vaak aanvallen met agressief prijsbeleid, acties of met iets wat ze uniek maakt. Dit alles om op korte termijn een klantenbestand op te bouwen en jouw aandeel te verkleinen. Maar je bent al een tijd actief in de markt en als je die markt kent, je de doelgroep kent en weet op welke manier je deze bereikt en met hen communiceert, is dat een voordeel t.o.v. je concurrent. Deze is immers nog volop bezig de markt en doelgroep te leren kennen, moet werken aan naamsbekendheid en het vertrouwen zien te verdienen.

Dat voordeel kun je gebruiken om tijd te steken in je echt onderscheiden. Heb je producten die exclusief bij jou te verkrijgen zijn? Doordat je niet vergelijkbaar bent met je concurrent, is prijs van ondergeschikt belang en kun je je focussen op de kwaliteit van die producten en die in de markt zetten. Door ervaring is er ongetwijfeld expertise, laat dat zien! Denk met je klant mee en geef bijvoorbeeld advies bij het maken van een keuze. Pak datgene eruit wat je onderscheidt en laat dit duidelijk naar voren komen in je communicatie. Daarmee pak je voordeel t.o.v. de concurrentie.

2.    Techniek

Afhankelijk van in welke markt je actief bent, is er op technisch vlak veel mogelijk om voordeel te pakken t.o.v. je concurrentie. Zodra de consument voor jou wil kiezen, moet het hem of haar makkelijk worden gemaakt. Op een website kan hem dit in grote, maar ook heel kleine dingen zitten. Denk aan het specifiek aangeven wanneer iets bezorgd moet worden, het maken van een afspraak op het tijdstip wat de klant uitkomt, wijzigingen doorgeven na een bestelling of reservering, (direct) afhalen in een winkel indien van toepassing, een (advies) tool die advies geeft specifiek op basis van de wensen van de klant, de klant wil bewust (of onbewust) voorzien worden van gemakken die techniek biedt.

3.    Alles voor een glimlach

Wie kent de slogan van Coolblue niet, ‘alles voor een glimlach’. Uiteraard is het onderdeel van de marketingstrategie. Maar.. als je letterlijk van A tot Z alles in het werkt stelt om ervoor te zorgen die glimlach daadwerkelijk op het gezicht van de klant komt, moet dit ergens wel echt in je DNA zitten, anders valt het gegarandeerd ergens een keer om. Het voordeel wat jij kunt pakken zit hem in iets waarin je gelooft. Als je dit binnen alle geledingen van je bedrijf over kunt brengen, maakt je dit ongelooflijk krachtig en je klant zal dit zien en waarderen. Voordeel voor de klant en voordeel voor jou.

4.    Waardeer je bestaande klant

Op de een of andere manier gebeurt het vaak dat wanneer iemand klant is, de aandacht voor de klant opeens wegvalt. Ongetwijfeld heb je het zelf ook wel eens meegemaakt, je bent ergens klant maar je hoort nooit iets, je merkt niet dat je wordt gewaardeerd en je ziet dat focus op aanwas van nieuwe klanten ligt. Pak je voordeel en denk eens na over een manier om te laten zien dat je het waardeert dat iemand klant is geworden bij je. Laat van je horen zonder directe bijbedoelingen, betrek je klanten bij keuzes, zij zijn de ambassadeurs van het bedrijf maar dan moeten er wel redenen zijn om je bedrijf te promoten, geef ze die. Een betere manier van promotie bestaat er niet.

5.    Geloofwaardigheid

Zorg goed voor een klant, anders doet een ander het wel. Vanaf het moment dat men in contact komt met jou, probeer je de klant te beïnvloeden om voor jou te kiezen en dat is prima. Maar de klant is veeleisender geworden en verwacht dat als hij of zij voor jou kiest, die keuze meer dan logisch is. Alle boodschappen waarmee je iemand probeert te overtuigen moet je waarmaken.

Je kunt voordeel behalen als je een aantal usp’s hebt die je altijd waarmaakt. Geef je bijvoorbeeld aan dat je binnen 2 werkdagen levert? Lever binnen 2 werkdagen, anders zijn de eerste scheurtjes in een duurzame relatie een feit.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *