Met een maandelijkse SEO analyse bepaal je vooraf wat je wilt bereiken: Wil je aanpassingen op je site controleren? Rankings bekijken? Algehele prestatie? Er is veel mogelijk in een maandelijkse SEO analyse en ik geef je vandaag tips voor deze analyses en verbeteringen aan je website! Lees je liever? Onder de video vind je de transcriptie!

Tips voor maandelijkse SEO analyses en verbeteringen aan je website! – Een Pure Keukensessie

Timestamps:
00:00 Intro
00:35 Wat wil je analyseren?
01:39 Screaming Frog
02:40 Google Search Console
05:35 Google Analytics
06:56 Ranking tools
08:10 Autoriteit
09:02 Trends
09:56 Conclusie

Transcriptie Video

Na het maken van een nieuwe website of een redesign van huidige website of een nieuwe pagina van nieuwe categorie, wil je eigenlijk continu in de gaten houden: Hoe doet deze SEO content het eigenlijk in de zoekmachine, welke resultaten behaalt het en wat kan ik er nog meer uithalen om nog meer organische bezoekers te krijgen? Dit soort dingen zou je tijdens een maandelijkse check kunnen checken. Ik geef je deze video enkele tips waarmee je aan de slag kunt gaan om maandelijks SEO checks te doen.

SEO basics leren

Wil jij leren hoe SEO werkt en wat jij kunt doen om jouw organische posities te verbeteren? Vraag dan toegang aan tot onze gratis video tutorial SEO 101.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de link naar de video per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Wat wil je analyseren?

Hoi, mijn naam is Thijs van Hal en welkom bij deze video op het kanaal van Pure. Vandaag wil ik je een aantal tips gaan geven voor maandelijkse SEO check. Het belangrijkste wat je jezelf moet afvragen voordat je begint met zo’n maandelijkse check, met een wekelijkse check of een dagelijkse check, dat maakt in principe niet uit, is wat wil je bereiken met die check en waar stuur je eigenlijk op? Is het op de doelstelling, bijvoorbeeld 200% groei in organische bezoekers, wil je een bepaald inzicht hebben, wil je ideeën krijgen voor nieuwe content, wil je je huidige content analyseren, wil je rankings bij gaan houden, wat wil je met die check? Wat is het doel ervan, wat wil je bereiken en wat wil je te weten komen? In dit voorbeeld voor deze video ben ik eigenlijk benieuwd, ik heb afgelopen maand heb ik wat wijzigingen doorgeven aan de webbouwer die die moet doorvoeren, wat aanpassingen aan H1’s, wat titel aanpassingen, ik heb een pagina extra gemaakt dus daar wil ik graag van weten: hey, waar rankt deze op dit moment en ik wil eventueel de resultaten van gewoon überhaupt de hele website we wil ik in kaart gaan brengen.

Screaming Frog

Een van de eerste dingen die we eigenlijk altijd doen en die ik zeker kan aanraden zijn crawlen van de website. Helemaal met een wat kleinere website, denk aan onder de 100.000 urls, kun je maandelijks of wekelijks een crawl gaan doen. Een van de dingen die je eigenlijk moet instellen is het crawlen via de data base modus. Het voordeel daarvan is, is dat je met de modus ‘compare’ de huidige crawl van maand bijvoorbeeld september kunt vergelijken met de crawl van augustus. Heb je bijvoorbeeld wijzigingen doorgeven aan de webbouwer van: ‘pas deze titels aan, pas deze H1’s aan’, dan kun je precies zien in de wijzigingen die Screaming Frog doet, dus hij gaat vergelijken van crawl A en crawl B. Wat is er nou geweest op de site? Zijn die H1’s wel gewijzigd? Zijn die titels gewijzigd? Heb ik een nieuwe pagina gemaakt, wordt hij ook daadwerkelijk gevonden door Screaming Frog of moeten we dingen met interne linking of andere dingen nog doen om dit beter te maken? Allemaal elementen die we kunnen checken met Screaming Frog met de compare modus.

Google Search Console

Ook een hele belangrijke tool die je in moet gaan duiken voor een maandelijkse check is Google Search Console. Het communicatiemiddel tussen jou als website en Google en Google naar jou als website. Mocht je nog een introductie willen in Google Search Console kan ik zeker de video van mijn collega Fabian aanraden, die kun je rechts bovenin vinden die je daar stappen stap 1 meeneemt van belangrijkste in Google Search Console zijn de prestaties, de dekking en eventueel de crawl statistieken. Als je een nieuwe pagina hebt gelanceerd dan kun je aan de hand van de URL inspectie tool deze pagina inspecteren, kijken of Google hem A, al gecrawld heeft, geïndexeerd heeft en door te filteren in het kopje prestaties, pagina en dan op die pagina te filteren, kun je precies zien in Google Search Console heeft deze pagina al vertoningen gehad, wat is de gemiddelde positie en is er eventueel ook al op geklikt. Daarnaast kun je natuurlijk de algehele prestatie zien van de afgelopen maanden van je website. Waar werd je op gevonden? Welke pagina’s zijn op geklikt? Wat was de algehele CTR? Wat was de algehele positie? Allemaal prestaties belangrijk voor je site. Maar maak ook een vergelijking. Vergelijk afgelopen 30 dagen met de periode ervoor. Zijn er belangrijke wijzigingen? Wordt er opeens minder gezocht? Is er een pagina die minder of meer vertonen heeft? Zijn er kansen? Noem het maar op. En vooral het vergelijken maand op maand is heel belangrijk als je de groei moet gaan zien, kansen wilt zien en kijken: wat is er nou maand op maand gebeurd in Google met mijn website. Ook kun je in Google Search Console de dekking zien, dus je kunt precies zien hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn, maar welke ook uitgesloten zijn en Google geeft je eigenlijk meteen al een overview van hoeveel pagina’s er zijn geïndexeerd maar je ziet ook het verloop en is er bijvoorbeeld opeens een daling in het aantal indexeerde pagina’s en dan moet je meteen gaan kijken van ‘wat is er gebeurd?’. Waarom heeft Google opeens veel minder pagina’s van mijn website geïndexeerd? Wat is de oplossing? Wat kunnen we daar tegen doen? Ook het pace experience rapport, waarin de core web vitals de echte gebruikerservaring die mensen op jouw site hebben kunt zien. Ook heel belangrijk zijn opeens heel veel slechte url’s, zijn er opeens heel veel problemen met CLS of LCP, is er iets gebeurd op de site waardoor die trager is geworden? Hebben gebruikers opeens een mindere ervaring? Ook dat rapport is heel belangrijk maand op maand. Gaat dat nog allemaal goed, zeker goed om te checken? Het laatste is de crawlstatistieken, die vind je onder instellingen, crawl statistieken. ‘Hoe vaak komt Googlebot op jouw website’ is ook een hele leuke om te checken, en met welk doel met gaat ie vernieuwen of is ie bezig met het vinden van nieuwe pagina’s. Ook als je wijzigingen doet op je website is heel belangrijk dat Googlebot regelmatig op jouw site komt om deze wijziging op te pikken, anders dan zien ze het niet en dat zou zonde zijn, dus met de crawl statistieken kan je eigenlijk in gaten houden: hoe vaak Googlebot op mijn site geweest.

Google Analytics

Naast Google Search Console is er natuurlijk ook Google Analytics en Google Analytics geeft je natuurlijk naast het aantal mensen die organisch op jouw website zijn gekomen ook het gedrag weer, dus in metrics als bounce percentage of pagina’s per sessie of tijd op pagina zijn heel belangrijke metrics en waarmee je kunt zien als bezoekers op jouw pagina landen vanuit Google geef jij zag ze de juiste gebruikerservaring? Geef jij misschien het juiste antwoord op hun vraag? En het zijn ook hele belangrijke metrics ook op je wijzigingen aangepast van: zijn hier veranderingen in? Heb ik een stukje content toegevoegd aan een pagina en wordt de tijd op site opeens langer? Of ik heb interne links toegevoegd op een hele categorie op een site, zijn er meer pagina’s per sessie van mensen die landen binnen die categorie? Allemaal analyses die je kunt doen aan de hand van wijzigingen die je afgelopen maand hebt gedaan. Wat er is gebeurd afgelopen maand en wat zijn de gevolgen in het gedrag van bezoekers? Een tip dat bij gebruik voor universal analytics, een segment met alleen organische gebruikers, zo kun je het gedrag van alle rapporten in Google Analytics zien van enkel de organisch gebruikers. Qua Google Analytics 4, dan staat het net op een andere plek, maar filter ook op alleen de organische bezoekers. Zo kun je heel gemakkelijk alle rapporten zien en eventueel ook een vergelijking maken met alle gebruikers in het algeheel.

On-Page SEO Checklist 2022

Een whitepaper voor iedereen die een beter beeld wilt krijgen van de on-page optimalisatie mogelijkheden op het gebied van SEO en content en streeft naar hoge organische posities.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Ranktools

Naast Google Search Console en Google Analytics kun je ook gebruik maken van externe tools om het succes van jouw website te monitoren. Wij gebruiken bijvoorbeeld AWR, daar kunnen we voor een bepaalde website een aantal zoekwoorden bijhouden en dan gaat ie de rankings van bijhouden. Kort gezegd, per zoekwoord kun je zien: waar start jouw website, welke positie staat die, en welke concurrentie, welke concurrentie speelt er in de markt? En dus niet alleen op dat moment, maar één keer per week of een keer per dag of 1 keer per 2 weken of een keer per maand haalt hij dat op en zo kun je ook mooi het verloop zien en als je bezig bent geweest met een bepaalde categorie, met optimaliseren, je kunt het mooi bijhouden en heeft het ook effect op de rankings.

Ook een mooie tool daarbij als je niet A, weer een wil betalen is Ranktank. Het is een tool waar je tot 100 zoekwoorden per maand gratis kunt checken en hier kun je dus ook een zoekwoord invullen en zie je precies van jouw domein: welke pagina wordt op dat zoekwoord gevonden, welke positie had die en welke pagina titel en meta description liet Google op dat moment zien als een momentopname, je moet die handmatig aanzetten maar hiermee kan je wel heel snel de posities van jouw pagina’s op bepaalde zoekwoorden checken.

Autoriteit

We hebben het heel veel gehad over aantal klikken, aantal bezoekers, rankings, noem het maar op, wijziging op de site die nu correct doorgevoerd zijn. Maar ook als je bezig bent met je autoriteit is het belangrijk om bijvoorbeeld met een tool als Majestic te kijken wat er gebeurt met je autoriteit. In dit geval met je trustflow, met je citation flow, je backlink profiel in de gaten houden maar ook bijvoorbeeld, zijn er nieuwe mentions op het web? Je kan google alerts instellen of je bedrijfsnaam of persoon of dienstnaam of productnaam, waar je ook bezig om autoriteit te verbeteren en als hij ergens op het web genoemd wordt kun je een e-mail krijgen van ‘hey, ergens is dit genoemd en als daar geen link naar jouw website bijstaat dan is er een hele perfecte manier om ook een nieuwe backlinks te krijgen. Google Alerts kun je ook instellen en deze gaandeweg de maand gebruiken om eventueel nieuwe backlinks naar jouw site te krijgen.

Trends

Als laatste die ik wil meegeven is Google Trends, is ook een hele interessante om checken: wat is er op dit moment trending en wordt opeens veel meer gezocht naar bepaalde dingen in jouw markt. Als jij in Google Trends bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of een onderwerp bijvoorbeeld SEO of bedrijfsnaam Apple invult en dan krijg je helemaal onderaan van Google snelle stijgers in de markt, dus van de afgelopen periode waar met opeens meer op opgezocht en je ziet bijvoorbeeld omtrent Apple dat de Iphone 13 opeens populair is. Nu weet Apple natuurlijk wel dat ze hun eigen product gaat lanceren maar voor onderwerpen is het best interessant: staan hier dingen tussen? Gebeuren er dingen in de markt waar ik op in kan spelen? Misschien heel interessant kan het zijn om stukken content over te schrijven dus dat is ook een hele interessante nog om te checken in je maandelijkse SEO-check. Zijn er nieuwe zoekwoorden of zijn er nieuwe onderwerpen binnen mijn markt waar ik eventueel extra content voor kunt schrijven?

Ik wil je bedanken voor het kijken naar deze video. Hopelijk heb je heel wat inspiratie op gekregen voor je volgende maandelijks SEO-check. Mocht je toch nog vragen hebben, aarzel niet om in de comments een vraag achter te laten of contact met ons op te nemen. We helpen je graag en dan zou ik, zeggen tot volgende keer. Doei!

HTTP Status Code Cheatsheet

Met deze Pure cheatsheet heb je altijd de betekenis van HTTP status codes bij de hand.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de cheatsheet per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Wij schrijven over internetmarketing

De meest recente blogs en artikelen op een rij.