The next best thing: adverteren in Bing, Facebook, Instagram en meer
Hè jij! Kom eens onder die steen vandaan wat betreft online adverteren in alleen Google. Voor iedereen die zich nu aangesproken voelt hierbij de mogelijkheden voor veel meer verschillende media. Inmiddels zijn er namelijk diverse opties om je mediabudget te gebruiken om te adverteren anders dan Google Ads. Wellicht ben je echter nog niet goed op de hoogte van alle mogelijkheden. Denk aan bijvoorbeeld het adverteren in Facebook of Bing. Hieronder daarom per medium een korte opsomming wat het bereik, de mogelijkheden en en waarom je wilt adverteren in één van de genoemde platformen.
#1 Microsoft Ads
Bereik
Op dit moment heeft Bing een marktaandeel van ongeveer4,6% in Nederland op desktops en laptops. In Europa ligt dit percentage gemiddeld op ongeveer 3,7%. Kijken we bijvoorbeeld naar het Verenigd Koninkrijk, dan is te zien dat Bing hier harder aan de weg aan het timmeren is met een marktaandeel van 7,7% in het laatste kwartaal. Mogelijkheden
Microsoft heeft met Microsoft Ads jarenlang geprobeerd een eigen weg te kiezen. Maar inmiddels komen ze er voor uit vooral te doen wat Google doet. Dat betekent dat de interface van Microsoft Ads bijvoorbeeld veel gelijkenissen vertoond met die van Google Ads. Een voordeel, want het is dus relatief makkelijk een Google Ads campagnes ook in Microsoft Ads te draaien. Ook zijn er mogelijkheden als locatie extenties, sitelinks en call extenties om je advertentie wat extra body te geven.
Waarom adverteren met Microsoft Ads?
Ondanks het relatief lage marktaandeel biedt Bing zeker kansen. Er is namelijk aanmerkelijk minder concurrentie aanwezig op Bing, dit resulteert dan weer in lagere CPC’s. Zodoende gaat het relatief eenvoudiger zijn rendabele conversies te genereren. Daarbij is het marktaandeel van Bing een gemiddelde over alle doelgroepen gemeten. Voor jouw doelgroep kan dit wellicht (positief) anders zijn.
#2 Facebook for business
Bereik
Wanneer gekeken wordt naar het social media gebruik in Nederland, neemt Facebook niet geheel verrassend nog steeds een prominente plaats in. Zo bezoeken gemiddeld ongeveer 9 miljoen Nederlanders maandelijks Facebook. Dat zijn er heel wat in allerlei verschillende doelgroepen. Mogelijkheden
Met Facebook for business is het mogelijk te adverteren in Facebook. Iedereen kent de verschillende varianten van advertenties, ze gaan op in de timeline of worden geplaatst aan de rechterzijde. Adverteren op Facebook kan zeer gericht, zo kun je bijvoorbeeld targetten op mensen die een bepaalde voorkeur uitspreken voor een onderwerp. Bijvoorbeeld een advertentie laten zien aan iedereen die Netflix leuk vindt. Wat hebben jouw persona’s aan interesses en heb je dit in kaart? Ja, perfect want kun je dus heel gericht en relevant adverteren.
Waarom adverteren met Facebook Ads?
Doordat je specifieke targeting kunt instellen, kan Facebook zeker ook worden ingezet met een conversie doel als uitgangspunt. Daarnaast beschikt Facebook over de mogelijkheid remarketing in te zetten. Maar ook kun je de doelstelling hebben meer interactie te genereren door je juist te richten op bijvoorbeeld likes. Tot slot is dit medium ook uitstekend te gebruiken voor het promoten van specifieke acties. Bijvoorbeeld een mooi Paasweekend aanbieding die je (tijdelijk) wilt pushen.
#3 Twitter for business
Bereik
Gemiddeld ongeveer 300.000 Nederlanders maken maandelijks gebruik van Twitter. Hier is echter wel een dalende trend te zien, op het hoogte punt van Twitter, zo rond 2012 waren er maandelijks ongeveer 440.000 Nederlands actief. Dat wil echter niet zeggen dat dit medium niet meer relevant is, het bereik is namelijk nog steeds groot. Mogelijkheden
Bij Twitter is het mogelijk promoted tweets te gebruiken om je doelgroep te bereiken. Hierbij worden deze tweets tussen de normale resultaten weergegeven. Twitter werkt met o.a. de campagnes doelstellingen: interactie met de doelgroep, relevante bezoekers genereren en richten op conversie. Ook bij Twitter kun je heel gericht targeting instellen, waardoor het medium overeenkomsten heeft met het adverteren op Facebook.
Waarom adverteren met Twitter Ads? Via Twitter kun je heel goed de interactie aangaan met mensen. Dit kan zowel uit service oogpunt maar ook zeker met de intentie een klant te genereren. Daarbij kan tevens het doel zijn relevante bezoekers via Twitter naar je website te sturen. Maar ook een doelstelling als het uitbreiden van het aantal volgers kan waardevol zijn. Het wordt op die manier natuurlijk eenvoudiger je boodschap te verspreiden over een groter publiek.
#4 LinkedIn business solutions
Bereik
LinkedIn heeft in Nederland een bereik van ongeveer 400.000 Nederlanders die maandelijks gebruik maken van dit platform. De gemiddelde gebruiker zet LinkedIn vooral in voor zakelijke doeleinden. Hierbij is het uitbreiden van je (digitale) netwerk een belangrijk focuspunt. Zoals je zelf waarschijnlijk ook in kan schatten heeft LinkedIn door zijn zakelijk insteek interessante mogelijkheden wat betreft adverteren. Mogelijkheden
Via LinkedIn zijn er, net als bij Twitter, verschillende doelstellingen waar je de focus op kunt leggen. Een belangrijke doelstelling die je kan hebben en die niet bij veel andere media wordt ingezet, is de doelstelling een bepaalde vacature in te vullen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een ‘Work With Us Ad‘ inzetten.
Waarom adverteren met LinkedIn Ads?
Zeker in een B2B omgeving biedt LinkedIn interessante kansen om te adverteren. Zo zijn er mogelijkheden display- en tekst ads in te zetten, gesponsorde updates op de timelime te gebruiken en zelfs InMail berichten die je kunt versturen gericht op een specifieke targeting groep. Kortom is LinkedIn, zeker aan de zakelijk gedreven kant, een mooie mogelijkheid om een specifieke doelgroep te bereiken.
#5 Instagram en Pinterest for business
Bereik
To slot twee opkomende platformen die inmiddels een mooie positie hebben bemachtigd. In Nederland zijn er gemiddeld maandelijks ongeveer 730.000 Instagram gebruikers. Bij Pinterest ligt dit aandeel op ongeveer 140.000. Opvallend wat betreft Instagram, is dat ongeveer de helft van de gebruikers een jongeren is. Beide diensten stijgen overigens nog steeds in gebruikersaantallen en blijven daarom zeker interessant afhankelijk van je doelgroep en doelstelling. Wat betreft Pinterest is tevens opvallend dat maar ongeveer 16% man is. Mogelijkheden
Voor Instagram zijn er dan ook zeker leuke adverteermogelijkheden. Zo kun je gebruik maken van Image Ads, Video Ads en Carrousel ads, waarbij je met het instellen van targeting de juiste doelgroep kunt bereiken. Op dit moment is het adverteren op Pinterest genaamd Promoted Pins alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten. Maar door het nog steeds toenemende aantal gebruikers, duurt het (hopelijk) niet lang meer voor hier in Nederland ook gebruik van gemaakt kan worden.
Waarom adverteren op deze platformen?
Zoals je wellicht uit het bereik al kon proeven, bieden deze twee platformen door de relatief gesegmenteerde doelgroepen (vrouw/jongeren) uitstekende kansen. Bedrijven met deze doelgroepen kunnen zich zo uitstekend onderscheiden. Gebruik Instagram bijvoorbeeld om je branding een extra boost te geven. Pinterest is verder ook uitermate geschikt om engagement te genereren. Gebruikers die pinnen laten bijvoorbeeld zien de insteek te hebben geïnteresseerd te zijn.
En nu jij
Treuzel daarom niet langer of, en zo ja welke media je kunt inzetten anders dan Google. Kies echter wel het medium dat het beste bij jouw doelgroep past en ga het dit eens testen. Vergeet daarbij niet doelen te stellen op het gebied van bijvoorbeeld branding of aankopen. Zodoende kun je mooie slagen gaan maken op deze, ook voor jou, interessante media.