Stel deze vijf vragen als je een online marketeer gaat aannemen
Als je zelf niet enorm bedreven bent in online marketing, hoe kun je er dan voor zorgen dat je de juiste persoon aanneemt voor een functie op dit vakgebied. Om je op weg te helpen bij het selecteren van de juiste persoon voor een online marketing functie schets ik in dit blog vijf vragen die je kunt stellen tijdens de sollicitatieronde. Uiteraard is de invulling van de rol als online marketeer overal anders, daarom geef ik in dit blog ook aan op welke vlakken deze online marketing gebieden van toepassing zijn.
Vraag 1: Kun je uitleggen waarom de Google Ads Quality Score belangrijk is?
Vakgebied: Zoekmachine Adverteren (SEA)
Reden van vraag: Ook al hoeft iemand geen SEA expert te zijn, dan nog is het belangrijk dat de kandidaat ten eerste weet van het bestaan van de Quality Score. Een goede online marketeer begrijpt ook waarom deze Quality Score belangrijk is en wat het in grote lijnen inhoudt. Mogelijk antwoord: Er zijn eigenlijk twee antwoorden mogelijk op deze vraag, namelijk vanuit het oogpunt van Google en het oogpunt van de adverteerder. Voor Google is de Quality Score belangrijk om te zorgen dat advertenties relevant blijven voor een zoekopdracht en hiermee de kwaliteit van de zoekresultaten worden gewaarborgd. Een adverteerder heeft ook baat bij een hoge Quality Score. Ten eerste is een advertentie effectiever bij een relevante zoekopdracht, dit voorkomt weer dat je onnodige kosten maakt. Het tweede voordeel van een hogere Quality Score voor een adverteerder is dat je een concurrentie voordeel krijgt in het veilingmodel van Google Ads, met als resultaat lagere kosten en/of een hogere positie.
Vraag 2: Waarom zou een zoekmachine een bepaalde pagina van een concurrent boven die van ons laten ranken?
Vakgebied: Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Reden van vraag: Bij deze vraag proberen we te achterhalen of de kandidaat enigszins begrijpt wat belangrijk is voor het algoritme van een zoekmachine. Zonder direct een SEO guru te zijn is het nuttig om te weten hoe Google bepaald of een pagina relevant is voor een zoekopdracht of niet. Mogelijk antwoord: Hier zijn best veel mogelijke antwoorden van toepassing. Te beginnen met “relevantie”, het kan zijn dat de content op de pagina van de concurrent simpelweg relevanter is voor een zoekopdracht. Een tweede optie is dat de website van de concurrent een grotere autoriteit is. Zoekmachines raden liever een pagina aan die ook veel aanbevolen wordt door andere websites. Een derde optie is dat de gebruikerservaring veel beter is bij de concurrent. Als beide sites ongeveer gelijk zijn, dan is de ervaring van een bezoeker een factor die belangrijk is voor Google. Bij een lange laadtijd, veel doodlopende links of elementen die niet werken zal een bezoeker gefrustreerd raken. Dit zijn slechts drie voorbeelden, waarbij elke situatie weer een ander antwoord vergt. Het belangrijkste is dat we proberen te achterhalen of de kandidaat begrijpt wat zoekmachines belangrijk vinden.
Vraag 3: Welke online marketing blogs lees je?
Vakgebied: Alle vakgebieden
Reden van vraag: Werkende in het online vakgebied zal je merken dat de ontwikkelingen enorm snel gaan. Aangezien je nooit uitgeleerd bent, is het erg belangrijk om up-to-date te blijven en te blijven leren. Online marketing blogs zijn hiervoor uitermate geschikt en de keuze is enorm. Met deze vraag willen we achterhalen of de kandidaat uit zichzelf bezig is met het opdoen en bijhouden van vakinhoudelijke kennis. Mogelijk antwoord: de lijst met mogelijke antwoorden zou te lang zijn om hier te plaatsen. Het belangrijkste is dat je een beeld krijgt welk type blogs iemand volgt en leest. Eventueel kun je achteraf bepalen of deze blogs, en op welk niveau, onderwerpen behandelen die van toepassing zijn op de functie.
Vraag 4: Wat zou voor onze website een conversie kunnen zijn?
Vakgebied: Alle vakgebieden
Reden van vraag: Elke website heeft een doel. Idealiter wil je elke online marketing campagne of trajecten toetsen op KPI’s, waarvan de conversies onderdeel zouden moeten zijn. Door het stellen van deze vraag kunnen we achterhalen of de kandidaat duidelijk begrijpt wat het doel van de website is. Daarnaast is het gelijk een mogelijkheid om te toetsen hoe goed iemand op de hoogte is van de opties om conversies te meten of inzichtelijk te maken. Mogelijk antwoord: Voor een webshop is dit vrij duidelijk, namelijk een conversie zou een aankoop kunnen zijn. Een informatieve website, een publisher of een business-to-business website zou als conversie kunnen hebben: een ingevuld contactformulier, een minimaal aantal bekeken pagina’s of het aanvragen van een brochure.
Vraag 5: Wat denk je dat de grootste bedreiging is voor onze website?
Vakgebied: Alle vakgebieden
Reden van vraag: Zoals aangegeven gaan de ontwikkelingen op online marketing vlak enorm snel. Apparaten als smartphones en tablets hebben al een flinke impact gehad op websites. Via deze vraag willen we achterhalen of de kandidaat een beeld heeft van de ontwikkelingen in de markt en hoe deze eventueel van toepassing kunnen zijn op onze business. Mogelijk antwoord: Een kandidaat zou hier bijvoorbeeld de opkomst van nieuwe apparaten kunnen noemen, is de website bijvoorbeeld niet geschikt voor mobiele apparaten? Andere mogelijke antwoorden zouden kunnen zijn de sterke opkomst van bepaalde concurrenten in binnen- of buitenland, een afname in maandelijkse zoekvolumes in Google of een verdienmodel dat onder druk staat door ontwikkelingen in de markt.