Ook anno 2017 zijn er nog organisaties die nog niet zijn gestart met het strategisch inzetten van online marketing. Vooral binnen traditionele organisaties kan ‘het internet’ eng gevonden worden. Hoe je omgaat met deze conservatieve houding? We delen vier praktische punten.

1. Begin bij het begin
Starten met online marketing begint bij het creëren van draagvlak. Een model dat bij deze fase als handvat gebruikt kan worden is het Waarde Propositie Canvas. Begin met het in kaart brengen van je eigen organisatie: wat zijn de producten en diensten die worden aangeboden? Maak de voordelen die deze producten/diensten bieden concreet: dit zijn de pijnverzachters. Door op deze manier te beginnen is het makkelijk om alle vervolgstappen te toetsen aan het model.

Vervolgens ga je in gesprek met je collega’s. Op de marketingafdeling kunnen collega’s je ongetwijfeld van inzichten voorzien, maar ga ook alle andere afdelingen langs! Achterhaal welke resultaten zij nastreven, welke taken zij daarvoor uitvoeren en wat de pijnpunten zijn die zij ervaren.

Vul de inzet van online marketing, zoals je die voor je ziet, in op dit canvas. Hiermee laat je zien hoe online marketing vanuit de organisatie werkt en bijdraagt aan resultaten. Het laat zien hoe het waarde toevoegt aan de doelstellingen en de huidige marketingactiviteiten.

2. Neem mensen mee
In een traditionele omgeving kan iets nieuws als online marketing ‘eng’ gevonden worden. Dat is ook niet gek wanneer mensen het niet kennen. Daarom is het van groot belang om je collega’s (en eventueel andere interne stakeholders) in een vroeg stadium mee te nemen in je verhaal.

Heb je de bovengenoemde analyse af? Deel je bevindingen met ze! Zorg dat je open staat en ruimte laat voor feedback zodat je uiteindelijke ‘online marketing masterplan’ door iedereen gedragen wordt. Vertel ook steeds waarom je dit doet. Verwijs naar bepaalde pijnpunten die online marketing kan verlichten. En maak het concreet. Wanneer een marketeer heeft benoemd dat hij niet weet wat de effectiviteit is van zijn print-advertorial, stel jij voor om een specifieke landingspagina te maken en in de advertorial hiernaar verwijzen. Win je case door de cijfers!

3. Begin: klein & schaalbaar

Het is niet altijd mogelijk om de prestaties van online marketing te voorspellen. Daarom is het advies om zaken op kleine schaal te testen om bewijs te verzamelen. Zie het als mini-pilots die je draait. Goed om te onthouden is om schaalbare tests te doen: test klein en, wanneer het goed draait, rol je het verder uit.

Zodra je weet dat je vervolgstappen wilt zetten op het gebied van online marketing, is het belangrijk om te kijken naar de ‘wie’. Wie gaat zich bezighouden met de online marketing vraagstukken? Hierbij kun je iemand ‘in-house’ inzetten of aannemen, of een bureau inschakelen. Vooral als er intern nog weinig vlieguren zijn gemaakt als het gaat om online marketing kan een bureau inschakelen veel voordelen bieden in de eerste fase.

4. Vier successen, reflecteer op flops
In een traditionele organisatie is het belangrijk om mensen betrokken te houden. Betrek je collega’s en interne stakeholders daarom bij de vervolgstappen die je neemt. Deel successen. Ging iets niet zoals je voor ogen had, bekijk dan samen of je kunt vinden waar dit aan ligt en probeer het nog eens. De vierde tip geldt voor het gehele proces, en eigenlijk al je marketingactiviteiten: werk samen.

Deze vier punten zijn een greep uit de tips die je helpen opstarten met online binnen een traditionele organisatie! Heb jij nog aanvullingen? 

Door: Lisa Paauwe

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *