Wil je e-mail als marketing kanaal inzetten? Een goede keus! E-mail marketing is namelijk nog steeds erg effectief, mits je het op de goede manier inzet! Het is belangrijk om op te vallen tussen alle spam- en reclamemails. Bied waarde voor de lezer en zorg gelijktijdig voor een commerciële boodschap. Dat gezegd te hebben, is het nu zaak om de basis goed neer te zetten. Er zijn namelijk een groot aantal facetten waar je rekening mee moet houden. Met de volgende 10 tips maak je een vliegende start in e-mail marketing…

#1 Kies een passend e-mail marketing softwarepakket

mailchimpJe hebt ze in alle soorten en maten: e-mail marketing softwarepakketten. De grootste verschillen zitten met name in de prijzen en functionaliteiten.

Veel bedrijven kiezen ervoor om te beginnen met Mailchimp omdat de kosten hier erg laag zijn als je een kleine e-maildatabase hebt. Daarnaast biedt Mailchimp goede functionaliteiten als je nog niet heel erg de diepte in gaat. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface en houdt rekening met mensen die niet zo technisch aangelegd zijn.

copernicaWil je een stap verder en krijg je te maken met termen als customer lifecycle triggers? Dan kun je denken aan een pakket als Copernica. Grote e-maillijsten, dynamische contentblokken, diepgaande personalisaties, uitgebreide segmentaties en automatische triggers zijn dan beter mogelijk. Maar dat is voor later. We gaan nu eerst verder bij het begin…

#2 Bouw een flinke e-mailadressenlijst op

E-mail lijst opbouwenZonder e-mailadressen kun je ook geen e-mails versturen. Het is dus zaak om zo snel mogelijk te putten uit de bronnen die je ter beschikking hebt.

Let op: houd het aanmelden voor de nieuwsbrief zo laagdrempelig mogelijk. Beperk het aantal in te vullen velden tot het minimum. Aanvullende gegevens kun je altijd achteraf nog vragen.

  • Plaats een nieuwsbrief-aanmeldformulier op elke pagina van je website.
  • Plaats een link naar het nieuwsbrief-aanmeldformulier in alle standaard e-mails en op social media.
  • Voeg e-mailadressen van huidige klanten toe.
  • Organiseer een winactie waarbij mensen een e-mailadres moeten achterlaten.
  • Sta je op een beurs? Vraag dan middels een formulier om toestemming een nieuwsbrief te versturen.
  • Geef mensen een reden zich aan te melden. Geef bijvoorbeeld een gratis Ebook weg met handige tips.

#3 Deel je contactenlijst op in segmenten

segmentAls je hard je best hebt gedaan met het opbouwen van je mailinglist, wil je er ook het maximale uit halen. Door je lijst op te delen in segmenten, kun je straks veel gerichter nieuwsbrieven versturen. Een segment kan een standaard gegeven zijn zoals geslacht, maar je kunt ook een segment maken dat specifiek voor jouw branche van belang is. Verkoop je bijvoorbeeld videospellen? Dan kun je een segment aanmaken voor het type gameconsole dat iemand heeft.

#4 Maak gebruik van een responsive e-mail template

responsiveIn de tijd dat meer dan 50% van de e-mails geopend wordt op een mobiele telefoon, is het belangrijk dat de e-mails er mobiel er ook goed en leesbaar uit zien. Gelukkig hoeft niet dit heel moeilijk te zijn wanneer je net start met e-mail marketing. De grote e-mail marketing pakketten hebben standaard templates die al door en door getest zijn op mobiele apparaten en responsive zijn gemaakt.

Tip: Voordat je een nieuwsbrief de deur uit doet, stuur hem naar je eigen e-mailadres die ingesteld staat op je mobiel, om te kijken of de boodschap goed overkomt en alles goed leesbaar is.

#5 Kom niet terecht in de spambox

spamJe kunt een mooie nieuwsbrief opgemaakt hebben die er goed uitziet op mobiele apparaten, maar als hij wordt tegengehouden door spamfilters dan bereik je uiteindelijk nog niks. Er zijn een aantal regels waar je je aan kunt houden om uit de spambox te blijven:

  • Zorg voor een goede mix tussen afbeeldingen en tekst. Een nieuwsbrief met alleen maar afbeeldingen wordt al snel als spam gezien. Verwerk de tekst dan ook niet in de afbeeldingen.
  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en de achtergrondkleur. Alle teksten moeten goed leesbaar zijn.
  • Verstuur alleen nieuwsbrieven naar mensen die hier toestemming voor hebben gegeven.
  • Gebruik een bekende afzendernaam.
  • Gebruik een antwoordadres dat daadwerkelijk werkt (geen: noreply@domein.nl).
  • Stel je account in zodat je vanaf je eigen domeinnaam mailt.
  • Vermijd het gebruik van ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS!

#6 Deel waardevolle en relevante content

waardevolle contentDe kwaliteit van jouw content, bepaalt voor een groot deel het succes van jouw e-mail marketing campagne. Jij kunt natuurlijk als geen ander bepalen wat goede content is voor jouw doelgroep. Hieronder een lijst met onderdelen die je zou kunnen verwerken in jouw nieuwsbrief:

  • Informatieve berichten
  • Couponcodes
  • Introductie van acties
  • Overzicht van nieuwe producten/diensten
  • Overzicht van populaire producten/diensten
  • USP’s uitgelicht
  • Inspirerende foto’s
  • Servicegerichte communicatie

#7 Personaliseer de content van jouw mailing

personaliseerDoor een e-mail persoonlijk te maken, trek je eerder de aandacht van de lezer. Een makkelijke manier van personaliseren is het verwerken van de naam van de lezer in de tekst. Je kunt hem bijvoorbeeld op een ludieke manier verwerken in de onderwerpregel: “Hé Femke, deze te gekke stoel is echt iets voor jou!”.

Je kunt een e-mail nog verder personaliseren door een persoonlijk productaanbod aan te bieden op basis van de koop- of klikhistorie van de lezer. Dit gaat wel een stapje verder; je kunt hier zo ver in gaan als je zelf wilt. Diepgaande personaliseringen vereisen wel enige technische kennis en een goed softwarepakket. Dit gaat gemoeid met een hogere investering. Daar tegenover staat een veel hogere effectiviteit wanneer je het vergelijkt met reguliere nieuwsbrieven.

#8 Automatiseer en bespaar zoveel mogelijk tijd

automatiseer
Een nieuwsbrief versturen kan veel tijd kosten. Daarom is het zeer effectief om automatische mailings in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld geautomatiseerd een nieuwsbrief versturen naar iemand wanneer hij of zij jarig is. Het is dan vanzelfsprekend wel van belang dat je de geboortedatum van diegene weet.

Zijn er bepaalde gegevens die je graag zou willen weten van jouw contactenlijst zodat je ze later kunt gebruiken voor het automatiseren van e-mails? Maak dan een e-mail op die in het kader staat van dataverrijking. Link vanuit de nieuwsbrief naar een pagina waar de lezer zijn of haar gegevens kan updaten. Een passend onderwerp van de e-mail zou kunnen zijn: “Jan, we willen je beter leren kennen!”

#9 Maak gebruik van A/B testen voor betere resultaten

In e-mail marketing is het gebruikelijk om A/B testen uit te voeren. Stel vooraf een doel, bijvoorbeeld het verhogen van de open ratio. Vervolgens maak je 2 varianten van een onderdeel van jouw nieuwsbrief die invloed kunnen hebben op de open ratio. Bij het versturen van de nieuwsbrief zal de software een test uitvoeren en uiteindelijk gebruik maken van de variant met de beste resultaten.

Met een paar simpele aanpassingen kun je al zorgen voor een verbetering van de prestaties van jouw e-mail campagne!

#10 Analyseren, optimaliseren en doelen behalen!

Nu je alle basisprincipes voor het opzetten van een succesvolle e-mail marketing campagne kent, is het een kwestie van doen! Het is daarbij echter nog wel belangrijk dat je alle statistieken bijhoudt in Google Analytics. Dit kun je doen door UTM codes toe te voegen aan elke uitgaande URL.

Nu je dit gedaan hebt, kun je in Google Analytics zien wat jouw e-mail marketing campagnes daadwerkelijk opleveren. Na verloop van tijd weet je steeds beter wat wel en niet werkt. Het optimaliseren van jouw campagne is een constant doorlopend proces met als doel het behalen van nog betere resultaten!

Wij zetten voor jou e-mail marketing effectief in

Wist je dat e-mail al sinds 1971 bestaat en nog steeds één van de meest gebruikte communicatiemiddelen is? Wij zetten met alle liefde onze kennis in om e-mail marketing voor jou een geslaagd kanaal te maken.

Meer over e-mail marketing

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *