Van jongs af aan lees en luister je al naar verhalen. Een verhaal kan ons op een emotioneel vlak raken, ze kunnen herkenbaar zijn of simpelweg boeiend. Als een verhaal een bepaald raakvlak heeft dan wil je graag door blijven lezen of luisteren tot het einde. Sinds een aantal jaar is het ook voor bedrijven sterk in opkomst. Op social media is het al bijna niet meer weg te denken: storytelling.

Wat is social media storytelling?

De term spreekt voor zich: een verhaal vertellen via social media. Een brand story vertalen naar social content kan voor de marketeer een behoorlijke uitdaging zijn. Het principe verschilt (vrijwel) niet van andere verhalen: je hebt een inleiding, middenstuk en slot.

Bij een verhaal denk je al snel aan tekst, maar op social media wil je juist de aandacht trekken. Je hebt een paar seconden om je boodschap naar voren te brengen voordat men verder scrollt. Dan heeft beeld de voorkeur boven tekst, of een sterke combinatie van beide. Dit kun je doen door middel van infographics, boeiende video’s, sprekende foto’s of mooie visuals die je combineert met een stukje tekst of een pakkende titel.

De basisprincipes van social media storytelling

Het doel van social media en social storytelling is om je bedrijf of merk te verbinden met lezers. Daarbij draait het allemaal om emotie. Wanneer iets je raakt op een emotioneel vlak, dan is de kans groter dat je het onthoudt en dat het je zal bijblijven. Maar hoe creëer je een verhaal op social media? Daarvoor volgen we een aantal basisprincipes die erg samenhangend zijn aan elkaar:

Ken je publiek

Met je verhaal wil je de doelgroep aanspreken. Daarvoor moet je wel begrijpen wat de (demografische) kenmerken zijn van deze groep. Wanneer je met je verhaal inspeelt op de behoeften en wensen van de doelgroep, dan is de kans op een emotionele connectie groter. Zorg dat het verhaal een betekenis heeft voor het publiek waar het voor bedoeld is.

Authenticiteit

Jij moet het publiek kennen, maar het publiek moet jou ook kennen. Vraag jezelf af of het verhaal dat je naar voren wilt brengen laat zien waar jouw bedrijf of merk écht voor staat. Blijf vooral hangen aan de waarheid. Iets verbergen of beter doen lijken dan het werkelijk is kan averechts werken op je imago.

Structuur

Zoals eerder gezegd bestaat een verhaal uit een introductie, een middenstuk en een slot. Maak de introductie pakkend en sluit af met een call-to-action. Met een pakkende introductie grijp je mensen om verder te kijken. Met een goede afsluiter spoor je ze aan om een gesprek aan te gaan.

Doel & relevantie

Waarom deel je het verhaal en wat wil je ermee bereiken? Een verhaal zonder doel raakt al snel verdwaald in de duizenden andere berichten die op de feed van je publiek verschijnen. Daarbij is het ook belangrijk om na te gaan of het doel dat jij stelt met het verhaal ook betrekking heeft op het publiek en in hoeverre het verhaal relevant is. Iets wat geen waarde toevoegt aan het verhaal kun je dan ook beter weglaten.

Haal meer uit social media

Het gebruik van storytelling kan zeker waarde toevoegen aan je bedrijf of merk. Verbinden met je publiek is belangrijker dan ooit. Er zijn tal van voorbeelden van succesvolle storytelling van bedrijven. In een deel 2 van dit blogonderwerp zal ik een aantal van deze voorbeelden delen samen met enkele tips waar jij zeker inspiratie uit zal kunnen halen voor jouw storytelling. Houd onze blog dus in de gaten!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *