Social media gebruik – Cijfers
Social media krijgt een steeds prominentere rol in de leefwereld van mensen. Wist je bijvoorbeeld dat er 1,96 miljard social media gebruikers op aarde zijn? Dat 73 % van de Amerikanen een social media profiel heeft? En dat van de totale wereldbevolking, 38,6 % gebruik maakt van Facebook? Allemaal zeer interessante ‘weetjes’ die belangrijk kunnen zijn bij het strategisch kiezen van social media voor je marketingactiviteiten. Daarom hieronder de cijfers van het social media gebruik in zowel Nederland als wereldwijd.
Cijfers Nederland
Platform | Aantal unieke actieve bezoekers p.m. | T.o.v. oktober 2013 |
---|---|---|
9.146.000 | – 6,1 % | |
4.369.000 | + 0,8 % | |
2.640.000 | – 31,4 % | |
1.375.000 | + 63,3 % | |
Google+* | 2.315.000 | – |
*De cijfers van Google+ zijn op basis van schattingen, Google geeft geen inzicht in het exacte aantal actieve gebruikers. Bron: Marketingfacts oktober 2014
In Nederland heeft ongeveer negen op de tien mensen ten minste één social media account. Facebook blijft de grootste, zowel hier in ons kikkerlandje als wereldwijd. In oktober 2014 waren er meer dan 9.1 miljoen actieve bezoekers per maand. Er is echter wel een lichte daling te zien ten op zichten van 2013 met 6,1%. LinkedIn stijgt lichtelijk, terwijl Twitter een forse daling doormaakt. Het eens zo populaire platform lijkt te worden ondergesneeuwd door het opkomende Instagram en Pinterest. Gebruikers geven aan weinig terug te krijgen uit Twitter, in relatie tot de tijd die zij erin steken.
Platform | Aantal unieke actieve bezoekers p.m. | T.o.v. oktober 2013 |
---|---|---|
1.415.000.000 | + 10,9 % | |
347.000.000 | + 17.2 % | |
288.000.000 | + 12,9 % | |
Google+* | 300.000.000 | – |
*De cijfers van Google+ zijn op basis van schattingen, Google geeft geen inzicht in het exacte aantal actieve gebruikers. Bron: Statista, eMarketer
Wereldwijd zijn de social media cijfers uiterst groen gekleurd. In tegenstelling tot Nederland gaat Facebook met bijna 11 % nieuwe gebruikers ten op zichten van 2014 wereldwijd behoorlijk omhoog. LinkedIn Laat de hoogste stijging zien met meer dan 17 %. Steeds meer mensen overal ter wereld plaatsen een cv op internet. Dit is natuurlijk kort door de bocht, maar wel de essentie van deze ontwikkeling. Gemiddeld wordt er dan ook veel tijd besteed aan LinkedIn op internet. Dit betekent voor bedrijven veel kansen in de toekomst op dit platform, voor zowel werving als adverteer mogelijkheden.
Toekomst
De sociale media zijn inmiddels flink ingeburgerd in het Nederlandse landschap. Waar kinderen pakweg vijftienjaar geleden nog veel direct met elkaar communiceerde, is dit steeds meer verschoven naar digitaal contact. Of dit goed is voor de ontwikkeling van een kind? Daar valt natuurlijk over te discussiëren. Echter zijn er gelukkig ook veel positieve zaken op social media gebied in de toekomst. Het communiceren met een bedrijf wordt steeds gemakkelijker. Bedrijven besteden meer en meer aandacht aan webcare, om zo de klant op een vaak lichtelijk humorvolle manier te woord te staan.
Hoe de sociale media zich precies gaan ontwikkelingen zal de toekomst uitwijzen. Pure IM houdt je in ieder geval op de hoogte door ieder kwartaal een update te geven van de stand van zaken. Naast social media gebruik, zijn de marktaandelen van zoekmachines wellicht ook interessant. Lees bijvoorbeeld hoe Bing marktaandeel van Google aan het afknabbelen is. Op deze manier blijf je mooi op de hoogte wat er gaande is in de online wereld.