Social media gebruik: cijfers Nederland in 2015
We zijn alweer over de helft van 2015, hoog tijd dus om eens een kijkje te gaan nemen bij de eerst bekende social media cijfers van 2015 in Nederland. Er zijn namelijk een aantal ontwikkelingen op social media gebied die het waard zijn om eens dieper op in te zoomen. Doel hierbij is natuurlijk kansen te pakken, om zo je social media strategie te verbeteren. In dit artikel daarom antwoord op de vraag waarom Google+ af blijft nemen en hoe je in kunt spelen op social media netwerken met afgebakende doelgroepen zoals Pinterest en Tumblr.
Aantal actieve bezoekers Nederland
Om je een beter beeld te geven van het verloop op basis van bezoekers hieronder een tabel met de vergelijking tussen het aantal actieve bezoekers in maart 2014 en maart 2015. Hierbij zijn o.a. de stijgingen van Pinterest en Tumblr opvallend, waarover later in dit artikel meer.
T.o.v. maart 2014 | |
---|---|
– 4,8 % | |
– 6,1 % | |
– 25,4 % | |
+ 28,6 % | |
Tumblr | + 104 % |
Google+ | – 13,80 % |
Bron: Marketingfacts
Google+
Het is Google nooit echt gelukt om in Nederland voet aan de grond te krijgen op social media gebied. Google+ is sinds januari 2012 in Nederland beschikbaar en liet tot september 2014 een stijging zien op basis van bezoekers. Daarna was het gebeurd, het afgelopen half jaar is namelijk een duidelijk dalende trend te zien. De verklaring hiervoor? Bronnen suggereren dat het vertrek van Google+ evangelist en topman Vic Gundotra in april 2014 niet heeft geholpen. Inmiddels is bekend dat Google heeft besloten Google+ op te gaan delen in stukjes, vooral vanwege het feit dat het ze dus niet gelukt is voet aan de grond te krijgen in social medialand. Het is daarom, naar alle waarschijnlijkheid, niet raadzaam als bedrijf je focus te leggen op Google+, mede doordat uit onderzoek blijkt dat veel mensen wel een Google+ account hebben, maar hier zelfde actief op zijn.
Tumblr
Tumblr is in opkomst in Nederland. Dit microblogging-systeem verdubbeld namelijk de bezoekersaantallen in een jaar. Waren er in maart 2014 nog 838.000 actieve bezoekers te zien, in maart 2015 is dit aantal gestegen naar 1.708.000. Een stijging van meer dan 100% dus. Als bedrijf wil je natuurlijk graag inspelen op deze stijging in populariteit. Tumblr biedt in ieder geval leuke mogelijkheden voor bedrijven. Het delen van interactieve content is kort gezegd het unique selling point van Tumblr. Gebruikers zijn over het algemeen jong, tussen de 18 en 34 jaar. Heb je een product wat zich vooral op deze doelgroep richt, dan kan Tumblr zeker interessant zijn. Zaak is in ieder geval origineel te zijn en door middel van een uitgekiend verhaal, leuke en vooral interessante dingen te posten, zodat je de doelgroep aanspreekt en zogenaamde ‘reblogs’ genereert. Een andere interessante mogelijkheid is gebruik te maken van de adverteer mogelijkheden van Tumblr. Gesponsorde berichten en videoberichten, radarberichten, gesponsorde blogs en nog een aantal interessante zaken om eens dieper in te duiken voor je bedrijf.
Naast Tumblr is ook Pinterest steeds populairder aan het worden in Nederland. Vooral gebruikt door vrouwen (70%), is Pinterest net als Tumblr een mooi sociaal platform met een behoorlijk afgebakende doelgroep. Belangrijk hierbij is ook hier natuurlijk de adverteer mogelijkheden. Goed nieuws, want sinds 1 januari 2015 levert Pinterest ook deze mogelijkheid. Zo zijn er nu de ‘promoted pins’, dit zijn pins die op een opvallende plaats worden weergegeven wanneer je hiervoor betaald. Deze pins worden aan de gebruiker getoond op basis van wat de gebruiker doet op Pinterest en waar zijn interesses liggen. Er zijn door Pinterest zelf een aantal succesverhalen gepubliceerd om eens te oriënteren of adverteren op Pinterest iets voor jou kan zijn. Pinterest is in 2015 in ieder geval hard aan het werk om de advertentie mogelijkheden te optimaliseren en uit te breiden. Pinstitute is de naam van het platform waar je als Pinterest-adverteerder inzicht gaat krijgen in hoe je marketingactiviteiten renderen. Daarnaast, en wellicht nog belangrijker, krijg je inzicht en tips om meer rendement te halen uit de Pinterest activiteiten. Benieuwd hoe Pinterest zich verder gaat ontwikkelen op marketinggebied in 2015? Of wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in social medialand? Houd dan het Pure-IM blog in de gaten voor alles wat je wilt weten over online.