Heb jij wel eens een “Snap” gestuurd of “Snap jij er helemaal niks van”? Hoewel Snapchat voor velen nog een groot mysterie is zijn er inmiddels voldoende dagelijkse gebruikers met het kanaal in de weer om met de grote jongens als Facebook en Google mee te spelen. Maar wat is het? Hoe werkt het? En wat kun jij er als adverteerder eventueel mee? Laat mij het je uitleggen.

Wat is Snapchat en hoe werkt het?

Hoewel de interface zeer simpel is wordt deze voornamelijk door de oudere generatie vaak als ‘lastig’ ervaren

Ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van Snapchat. Dat kan bijna niet missen, want met 2,4 miljoen gebruikers – waarvan 1,3 miljoen dagelijks (in 2019) – is het platform inmiddels nagenoeg gelijk aan Twitter (bron: Newcom). Simpel gezegd maakt Snapchat het mogelijk om korte foto’s of video’s naar elkaar te sturen, die na het bekijken automatisch weer verdwijnen. Deze Snaps kun je verrijken met diverse filters die middels Augmented Reality realtime over de gebruiker geplaatst worden. Ook kun je tekst, tekeningen, GIFjes, Bitmoji’s, Geofilters en nog veel meer andere extra’s toevoegen. De dagelijkse gebruikers spelen daarnaast spelletjes tegen elkaar of ‘abonneren’ zich op verhalen van bekende personen of bedrijven. Hoewel de interface zeer simpel is wordt deze voornamelijk door de oudere generatie vaak als ‘lastig’ ervaren, waardoor de doelgroep van Snapchat voornamelijk een jonge doelgroep is.

voorbeeld snapchat  voorbeeld snapchat lens

Geofilter toevoegen Snapchat

Een mooie toevoeging van Snapchat zijn de ‘geofilters’ die enkel binnen een bepaald gebied aan een Snap kunnen worden toegevoegd. Op locatieniveau is het mogelijk om deze filters gratis in te dienen, wel moeten deze dan aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Wil je een geofilter inzetten voor bijvoorbeeld een evenement dan is dit ook mogelijk, maar dan wel tegen betaling. In de basis komt het op hetzelfde neer: je creëert een ‘geofence’ (een bepaald gebied) en levert het filter aan in PGN. Deze kan – na goedkeuring – door gebruikers over hun Snaps heen geplaatst worden. Wanneer er meerdere filters beschikbaar zijn binnen een bepaald gebied dan bepaalt Snapchat welke zichtbaar zijn en welke niet. Let op: wil je een logo of reclame toevoegen aan deze geofilters, dan dien je ervoor te betalen.

Voorbeeld: dit (gratis) geofilter heb ik voor gebruikers binnen mijn geboorteplaats Beek toegevoegd.

Geofilter Beek

Een voorbeeld van het filter en hoe dit er dan uitziet met een foto eronder.

voorbeeld geofilter snapchat  voorbeeld geofilter snapchat met foto

Adverteren op Snapchat

Aan het begin was adverteren op Snapchat niet mogelijk, maar sinds halverwege 2017 is deze optie toegevoegd. Op Snapchat adverteren is zeer eenvoudig. Omdat Snapchat later met het advertentieprogramma kwam dan bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter, lijkt het alsof ze goed hebben gekeken naar de best-practices van de kanalen en deze hebben samengevoegd in hun eigen platform. Inloggen doe je via business.snapchat.com. Binnen enkele minuten kun je beginnen! Aan de rechterkant zie je het account waarmee je ingelogd bent. Heeft iemand je toegang verleend tot een account dan kun je hier ook van account wisselen, vergelijkbaar met een Google Ads MCC of Facebook Business Account.

snapchat ads

Klik je links op Ad Accounts dan ontvouwt zich een mooi menu met alle mogelijke opties binnen Snapchat Ads. De mogelijkheden zijn:

  • Create Ads: de naam zegt het al, hier kun je binnen 5 minuten een advertentiecampagne hebben draaien! Wil je meer controle dan kun je ook voor een uitgebreide campagne kiezen.
  • Snap Publisher: een ‘advertentie’ (Snap) maak je hier. Kies voor je eigen ontwerp of gebruik een bestaand template als basis (het is echt heel simpel).
  • Help Center: ook hier vrij duidelijk wat je kunt verwachten. Heb je nog vragen dan zal je in de helpsectie ongetwijfeld een antwoord vinden.
  • Manage Ads: alle campagnes die draaien of zijn afgelopen vind je onder het item ‘Manage Ads’.
  • Snap Pixel: events meten of retargeting- en lookalike-doelgroepen instellen doe je met de Snap Pixel. Ook deze lijkt erg op de pixels van Google en Facebook. Installeer een stukje code ín en een stukje code ná de <head>-tags.
  • Creative Library: in de Creative Library kun je alle afbeeldingen, video’s en meer uploaden. Ook vind je hier eerder gebruikte ‘creatives’. Creatives bestaan uit ‘Snap Ads’, ‘Story Ads’, ‘Collection Ads’ en ‘Filters’.
  • Audiences: creëer doelgroepen op basis van demografische gegevens, e-mailadressen of telefoonnummers (Snap Audience Match), of lookalikes van een geïmporteerde Snap Audience.
  • Catalogs: wil je gebruikmaken van een productcatalogus om meerdere producten onder de aandacht te brengen? Uploaden kan hier.
  • Business Details: logischerwijs staan hier de belangrijkste bedrijfsgegevens.
  • Ad Accounts: manage de verschillende Ad Accounts binnen het Business Account.
  • Members: geef mensen toegang om ook van jouw advertentieaccount gebruik te maken (deze kunnen dan rechtsboven switchen).
  • Billing & Payments: voor het instellen of wijzigen van de betaalmethode. Kies voor een Creditcard, PayPal of achteraf betalen via een kredietlijn (mits je heel veel uitgeeft).

Welke doelgroep kun je bereiken?

Houd wel goed in je achterhoofd welke doelgroep je wilt bereiken wanneer je de keuze gaat maken of Snapchat een goede toevoeging is aan jouw marketingmix!

Zoals al eerder aangegeven is de doelgroep op Snapchat een zeer jonge doelgroep. Meer dan 70% van de doelgroep 15 tot 19-jarigen is op Snapchat te vinden. Kijk je naar het dagelijks gebruik binnen deze jonge doelgroep, dan is het aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat met 50% nagenoeg gelijk aan YouTube (bron: Newcom). In de doelgroep 20 tot 29-jarigen is zo’n 30% van de doelgroep op Snapchat te vinden. 40+’ers zijn voor minder dan 10% vertegenwoordigd (bron: Marketingfacts). Mede door de toevoeging van ‘Verhalen’ aan Facebook en Instagram, is het aantal gebruikers van Snapchat na jaren van groei in het afgelopen jaar licht afgenomen (-3%). Uiteraard is het even afwachten hoe deze trend zich voortzet, maar voor nu is Snapchat absoluut een speler om rekening mee te houden. Houd wel goed in je achterhoofd welke doelgroep je wilt bereiken wanneer je de keuze gaat maken of Snapchat een goede toevoeging is aan jouw marketingmix!

Snapchat Ad Creatives

Ga je aan de slag met adverteren op Snapchat, dan is het goed om te weten wat de mogelijkheden voor creatives zijn.

snapchat creatives

Snap Ad
De Snap Ad is de meest simpele creative binnen Snapchat. Dit kan een afbeelding of korte video zijn waaraan je een ‘Swipe Up’-actie kunt toevoegen, bijvoorbeeld om personen naar je website te sturen. De advertentie kan bijvoorbeeld tussen het door de gebruiker bekijken van Snaps worden toegevoegd.

voorbeeld snap ad

Story Ad
Een Story Ad komt tussen de ‘Discover Feed’ te staan, hier kun je vervolgens weer Snaps achter hangen.

voorbeeld story ad snapchat

Collection Ad
Wanneer je een collectie wilt promoten – bijvoorbeeld verschillende items uit een webshop – dan is de Collection Ad wellicht geschikt voor jou. Ook een Collection Ad kan bijvoorbeeld tussen verschillende Snaps worden weergegeven.

voorbeeld collection ad snapchat

Filter
Een filter wordt door de gebruiker over een Snap heen gelegd. Wil je dat men jouw filter gebruikt, dan zal je wel een cool filter moeten maken, want deze worden dus actief door gebruikers naar vrienden verzonden. Voorbeelden van goede momenten voor een filter zijn bijvoorbeeld rondom een evenement (vanuit een bepaalde locatie middels een geofilter) of puur ter branding.

voorbeeld filter ad snapchat

Wat je nog meer wilt weten over adverteren op Snapchat

  • Let goed op de formaten, voor elke creative gelden weer andere regels. Wil je alle formaten zien? Kijk dan eens naar het Business Center van Snapchat.
  • Wil je adverteren? Het minimumbudget begint bij €50 per dag, per creative.
  • Targeting kan op basis van demografie. Customer Audiences als retargeting met behulp van de Snap Pixel en daarop gebaseerde Lookalike Audiences.
  • De kosten kunnen o.a. bepaald worden o.b.v. CPM, Shares, Swipe-Ups of App Installs.
  • Het maken van een Snap kan zeer eenvoudig met behulp van diverse templates, of je doet het gewoon lekker helemaal zelf.
  • De advertenties mogen maximaal 10 seconden lang zijn.

Ben je nog niet overtuigd? Installeer Snapchat dan gewoon eens en begin met Snappen! Voor je het weet ben ook jij verkocht. Vragen over Snapchat Adverteren? Of wil je beginnen en kunnen wij daarbij helpen? Neem dan vooral contact met ons op.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.