Vraag jij je af wat dat SEO nou eigenlijk is? En wil je graag aan de slag met de basics? Dan zit je hier goed! In deze blog wordt duidelijk gemaakt waar die vreemde afkorting nou eigenlijk voor staat, en waarom je iedereen met een website er wel eens over hoort. Nee, het is helaas niet mogelijk om de nummer 1 positie in Google te garanderen. Maar gelukkig kom je met een goede SEO strategie wel zo dicht mogelijk in de buurt!

Wat betekent SEO en waar komt het vandaan?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het betekent dus niks anders dan het optimaliseren voor een zoekmachine. Verderop in deze blog zal meer uitleg te vinden zijn over wat het optimaliseren precies inhoudt. Het komt er dus feitelijk op neer dat je een website zo kan inrichten dat een zoekmachine (Google, Microsoft Bing of Yandex uit Rusland) deze zo goed mogelijk kan begrijpen en deze in de index kan opnemen. Het doel van SEO is dan om voor de ‘relevante zoekopdrachten’ zo hoog mogelijk te eindigen. Immers ben je dan zo snel mogelijk in het zicht bij een gebruiker van de zoekmachine.

Zoekmachines

Ik zou graag een verhaal vertellen over hoe SEO ontstaan is in het verre oosten, als eeuwenoude techniek voor het in balans brengen van kennisvragen en antwoord volgorden. Helaas is het minder mysterieus dan dat. Bij de opkomst van zoekmachines en het internet in de jaren 90 werden rangorde en hoog scoren in de zoekmachine belangrijk. Website eigenaren willen zo hoog mogelijk eindigen voor het commerciële belang. Zoekmachines willen gebruikers tevreden stellen met het resultaat dat zij zoeken. Door het spanningsveld tussen deze verschillende belangen, en de daarmee “geheime” formule van de zoekmachine voor het bepalen van de rangorde, is SEO ontstaan.

Door de jaren heen zijn de algoritmes (de formule) vanuit de zoekmachine en de tips en tricks voor SEO om daar op in te spelen steeds veranderd. Vandaag de dag gaat SEO over legio aan (vaak ook technische) aspecten van een website die de ranking beïnvloeden, in combinatie met de inhoud (content) van de betreffende site.

Waarom is SEO belangrijk?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk niet zo moeilijk. Waar je bij SEA (zoekmachine adverteren) betaalt voor een klik en een hoge positie, kan je met SEO “organisch” op een hoge positie komen. Let wel: de SEA resultaten in de zoekmachine komen boven de SEO resultaten. Op het moment dat je dus de nummer 1 SEO positie in handen hebt, komen daarboven nog tot maximaal 4 SEA resultaten (afhankelijk van de zoekopdracht en de partijen die adverteren). Daarbij is organisch ook niet helemaal gratis, aangezien je wel redelijk wat tijd en moeite in SEO moet investeren, wil je daar de vruchten van plukken. Daarmee zal het zich vaak wel op de lange termijn uitbetalen, want wanneer je een solide SEO basis hebt staan, is deze relatief eenvoudig uit te breiden en levert het aanzienlijk wat op.

SEO leren: tips voor beginners

SEO is tegenwoordig een vakgebied met specialisten die er hun beroep van hebben gemaakt. Het dus niet iets wat je zomaar even in een middag onder de knie hebt. Wel kan je met een aantal basistips en -tricks een heel eind komen. Je kan hiermee, zeker met een website waar nog geen SEO is toegepast, een hoop bereiken. Onderstaande 3 onderdelen vormen de basis voor een goede SEO aanpak.

1. Zoekwoorden en content (on page SEO)

SEO is nooit een doel op zich, het is een logische vertaling vanuit bepaalde bedrijfs- en marketingdoelstellingen. Wanneer je begint met SEO wil je namelijk op bepaalde zoekwoorden gevonden worden. Deze zoekwoorden zijn vervolgens gekoppeld aan bepaalde content (inhoudelijke teksten). Stel je bent de eigenaar van een pizza restaurant in Arnhem, dan wil je gevonden worden op zoektermen als “pizza Arnhem” of “pizza bestellen”. Maar daarnaast kunnen ook minder directe zoekopdrachten als “uiteten opties Arnhem” of “gezellig restaurant” interessant zijn.  Zoekwoorden met andere plaatsen of een ander type restaurant zijn niet interessant. Maar waar wordt er op gezocht in de zoekmachine? Daar moet je eerst onderzoek naar doen. En dat is de start van ieder SEO traject.

Met een goed zoekwoordonderzoek kan je in kaart brengen met welke zoektermen wordt gezocht en hoe vaak dit gebeurt. Daarna kan je bepalen op welke zoekwoorden je je gaat focussen en welke content je gaat creëren of optimaliseren. In principe kan je hier de Google Zoekwoordplanner goed voor gebruiken, hiervoor is wel een actief Google Ads account nodig. Er zijn ook betaalde zoekwoord tools te vinden. SemRush is bijvoorbeeld een bekende. Heb je deze tools niet tot je beschikking, dan kan je ook met Google Trends al wat onderzoek uitvoeren. Deze geeft niet de precieze zoekaantallen, maar wel een goede indicatie van wat populaire zoekopdrachten zijn.

Google Trends

2. Technische SEO

Dit gaat eigenlijk over alles wat aan de “achterkant” van de website zit, en van invloed is op de rangorde in de zoekmachine. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat iets als de (laad)snelheid van een website belangrijk is. Wanneer een website langzaam is, zullen gebruikers eerder ontevreden zijn en afhaken. Ook een zoekmachine hecht hier belang aan (zij willen graag dat gebruikers terugkomen voor een volgende zoekopdracht) en dus ranken de snelle en gebruiksvriendelijke websites beter.

De technische SEO aspecten kunnen snel al technisch worden ;-). Mocht je er toch graag meer over leren dan zou je hier eens kunnen kijken: Google Search Central – Beginner SEO . Daarnaast kan je met de Google PageSpeed Insights de pagina snelheid en mogelijke verbeterpunten ontdekken.

3.  Autoriteit en Links (off page SEO)

Wanneer je de content van je website en alle technische aspecten op orde hebt, en weet voor welke zoekopdrachten je hoog wilt scoren, dan is er nog een belangrijke factor om rekening mee te houden. Een zoekmachine hecht veel waarde aan links die een website van andere websites krijgt. Je kan dit vergelijken met iemand die een andere persoon iets aanraadt in de offline wereld. Als je maar genoeg (oprechte en waardevolle) links krijgt van andere sites, dan ben je blijkbaar van waarde op een bepaald gebied. In de SEO wereld heb je het in dit geval over het opbouwen van autoriteit. Dit is een belangrijke factor voor het (hoger) ranken in de zoekmachine.

Linkbuilding

Om een inzicht te krijgen in de links die je ontvangt en de “autoriteit” die je website heeft zou je de Moz domain authority tool kunnen gebruiken. Je kan met een gratis account 3 keer per dag een check doen.
Een simpele tip is daarnaast om in je netwerk na te gaan wie er allemaal al een link naar je website heeft geplaatst. Wellicht zijn er (zaken) relaties waar je mee samenwerkt, maar die nog geen link naar je hebben staan.

Mocht je na deze tips enthousiast zijn geworden over SEO en er meer over willen leren, dan is de SEO guide van Moz zeker een aanrader. Ook is het zeker de moeite waard om eens door onze SEO-blogs heen te kijken. Daarnaast kan je altijd contact met ons opnemen voor vragen of advies!

Download onze gratis SEO whitepaper

On-Page SEO Checklist 2021

Een whitepaper voor iedereen die een beter beeld wilt krijgen van de on-page optimalisatie mogelijkheden op het gebied van SEO en content en streeft naar hoge organische posities.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.