Als zoekmachine optimalisatie gemakkelijk was geweest, welke website zou dan op nummer één staan? SEO is in onze ogen geen trucje of eenmalige aanpassing. Nee, SEO is een doorlopend traject waarbij je je telkens weer opnieuw moet bewijzen richting Google én je bezoekers. Om je op weg te helpen in dit mooie vak heb ik hier 44 SEO tips voor je opgesomd.  

  1. Lees (heel) veel blogs om je kennisniveau op niveau te brengen en houden.
  2. Leer begrijpen hoe een zoekmachine werkt, van crawlen, indexeren tot het tonen van resultaten.
  3. Houdt altijd de eindgebruiker in gedachte, dat wil zeggen: jouw klant.
  4. Zorg er voor dat een zoekmachine niet wordt geblokkeerd.
  5. Hou Google niet voor de gek door het hanteren van trucjes, vroeg of laat word je hiervoor afgestraft.
  6. Staar je niet blind op rankings, deze zijn immers voor iedere bezoeker weer anders en uiteindelijk zijn bezoekers toch echt belangrijker.
  7. Bekijk regelmatig kritisch de teksten op je website, zijn deze écht behulpzaam en accuraat?
  8. Google Webmaster Tools staat vol met interessante data, maak hier dan ook gebruik van.
  9. Denk bij het ontwikkelen van de website niet alleen in desktop, maar vergeet ook zeer zeker mobiele apparaten en tablets niet.
  10. Lees de Google richtlijnen voor webmasters eens grondig door.
  11. Zorg dat je url’s leesbaar en logisch zijn voor mensen.
  12. Vergeet niet de relevante gegevens van een markup te voorzien.
  13. Stel voor SEO goede KPI’s samen en hou een scherp oog op de voortgang.
  14. Werk aan de laadsnelheid van je website.
  15. Stel een monitor dienst in voor het bijhouden van de up-time van je server. Doodzonde als je website regelmatig niet bereikbaar is en je hierdoor bezoek misloopt én negatieve effecten in rankings ondervindt.
  16. Kies voor een www. of zonder-www. versie van je website.
  17. Wanneer pagina’s ophouden te bestaan, kies dan voor een 301 redirect naar de meest relevante andere pagina op je website.
  18. Probeer duplicate content te vermijden of ten minste een oplossing hiervoor te vinden.
  19. Kies voor een kernonderwerp per pagina en laat dit terugkomen in je title, H1 en url.
  20. Stop niet met het ontwikkelen van je website, laat zien dat je bestaat en steeds beter wilt worden.
  21. Deel je kennis en wees zoveel mogelijk open over zaken, dit zal helpen bij het verkrijgen van online autoriteit.
  22. Voorzie een afbeelding altijd van een passende beschrijving in het alt=
  23. Denk goed na over een solide site hiërarchie.
  24. Probeer na te gaan welke vragen van een bezoeker je moet beantwoorden op een of meerdere pagina’s.
  25. Zorg ervoor dat de opmaak van een pagina aanspreekt, mensen beslissen immers in een split second of een website interessant genoeg is voor een langer verblijf.
  26. Comprimeer je afbeeldingen zover mogelijk zonder kwaliteitsverlies.
  27. Volg Matt Cutts en consorten op YouTube.
  28. Zorg dat je je website goed beschermt tegen spam en hackers. Google is allergisch voor het tonen van websites met malware of andere troep.
  29. Bouw continu aan de bekendheid en expertise van jouw website / merk.
  30. Bekijk en analyseer je concurrenten, maar staar je hier niet blind op.
  31. Doe een zeer uitgebreid zoekwoorden onderzoek.
  32. Upload een xml sitemap in Google Webmaster Tools.
  33. Hou in Google Webmaster Tools crawlfouten bij en los deze op.
  34. Toon NOOIT een zoekmachine bewust iets anders dan de menselijke bezoekers.
  35. Vergeet ook niet om Bing in de gaten te houden.
  36. Koop geen linkjes in voor linkbuilding.
  37. Probeer geen invloed uit te oefenen op de anchortekst van een link voor linkbuilding doeleinden. Hou je linkprofiel zo natuurlijk mogelijk.
  38. Bedenk je goed wat het bestaansrecht is van Google: de meest relevante antwoorden geven aan de bezoekers. Zodra Google hier herhaaldelijk niet in slaagt, zullen bezoekers op zoek gaan naar een alternatief. Hou deze kennis in je achterhoofd bij het maken van SEO beslissingen.
  39. Laat oude domeinnamen niet verlopen, zeker niet wanneer deze een tijd hebben bestaan en linkkracht hebben opgebouwd. 301 redirect de url’s naar de relevante pagina’s op het huidige domein.
  40. Hoe gemakkelijker een link te krijgen is, hoe minder deze over het algemeen waard is.
  41. Bouw aan een solide PR strategie waarbij online een belangrijke focus is.
  42. Social media kan helpen bij het opbouwen van een lezersgroep of ambassadeurs van jouw merk. Dit kan vervolgens weer bijdragen aan het verder opbouwen van jouw online autoriteit.
  43. Verkoop je links of advertorials? Gebruik dan altijd een nofollow.
  44. Heb geduld, zoekmachine optimalisatie is een langer traject dat niet overnacht resultaten zal opleveren.

Het is de bedoeling dat we deze lijst de komende jaren verder zullen aanvullen en bijwerken. Heb jij nou een super goede tip, laat het ons dan weten in onderstaande comments.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *