Tegen een goed congres zeg ik nooit nee, en zeker niet tegen een meerdaags congres in Londen op kosten van de baas. Daarom stapte ik maandag 14 oktober fris en fruitig binnen bij SearchLove voor twee dagen vol interessante keynotes gericht op SEO, data & analytics, conversie-optimalisatie, onlinemarketing-trends en nog veel meer! Maar liefs 19 keynotes verder is het tijd om wat interessante insights met jullie te delen. Uiteraard is dit echt het puntje van de ijsberg, dus mocht je ergens meer over willen weten, schroom dan zeker niet contact op te nemen voor een extra toelichting.

(1) Topposities SERP minder afhankelijk van ranking-factoren

Dat de SERP (Search Engine Results Page) aan het veranderen is, zien we allemaal dagelijks gebeuren. In 2017 alleen al voerde Google 31.584 experimenten uit en werden er 2.453 veranderingen aan het algoritme gedaan. Wel verandert alles zo geleidelijk dat men het vrijwel niet doorheeft.

The game has changed, but don’t abandon the foundations just yet

Waar iedereen het over eens was, is dat de basis van met name de organische en lokale resultaten nog steeds afhankelijk is van zoekwoorden, links, goede content en een goed werkende website. Wel worden links steeds minder belangrijk voor de topposities. Met andere woorden weet Google voor de topposities (1-3) steeds vaker uit zichzelf welke resultaten het belangrijkst zijn om te vertonen. De vraag werd zelfs al gesteld of topposities überhaupt nog afhankelijk zijn van ranking-factoren. Vooralsnog was het consensus dat dit – hetzij in kleine mate – nog wel steeds het geval is.

Voorbeeld: SERP-posities rondom Moederdag
Een mooi voorbeeld van een onderzoek waaruit blijkt dat Google de SERP zelf binnen korte tijd veel aanpast kwam van Tom Capper van Distilled. Hij hield rondom Moederdag de zoekterm ‘Mother’s day flowers’ in de gaten. Hieronder zijn bevindingen in grafiekvorm waarbij de ranking van 8 websites getoond wordt op basis van het aantal dagen tot Moederdag. Conclusie: zeer grote verschillen in SERP gedurende de weken voor Moederdag waarbij offline brands, SEO-sites en websites met een ‘Clean Design’ het met name goed doen.

SERP rondom Moederdag

Waarom is dit belangrijk? Realiseer je dat de zoekmachine slimmer wordt en dat je het verkrijgen van de eerste organische posities steeds minder vaak zelf in de hand zult hebben. Vergeet echter niet om te blijven optimaliseren, want dit blijft (vooralsnog) hoe dan ook de basis voor succes!

(2) Elke SERP is een lokale SERP

Een andere verandering waar veel over gesproken werd was dat elke SERP een lokale SERP is. Google weet tegenwoordig vrijwel altijd waar je bent en toont resultaten op basis van deze locatie. Gesteld werd zelfs dat 70% van de resultaten die iemand te zien krijgt, resultaten zijn o.b.v. locatie en dat slechts 5% van de resultaten op dezelfde positie blijft op lokaal niveau t.o.v. landelijk niveau! Belangrijke factoren die hierin een grote rol spelen zijn geo-locatie (gps-locatie van het apparaat) en geo-modifiers (intentie die duidelijk wordt in de zoekopdracht (bijv. ‘in de buurt’)).

Neem de hele eerste pagina over!
Omdat lokale pagina’s extra waardevol zijn binnen de ‘lokale’ SERP is het ook erg belangrijk goede lokale nieuwsberichten te scoren (zorg dat je merknaam in de titel staat). Deze scoren lokaal namelijk goed. Zorg er daarnaast voor dat je Google Mijn Bedrijf op orde hebt (zie ook hieronder) en dat je sites als Wikipedia gebruikt om de gehele eerste pagina in te nemen. Deze strategie kan ook goed werken wanneer er negatieve reviews over je bedrijf voorkomen op de eerste pagina.

Waarom is dit belangrijk? Als je onderzoekt of je goed gevonden wordt, krijg je waarschijnlijk een totaal andere SERP te zien dan iemand die op een andere locatie aan het zoeken is! Zonder de juiste tools is het daardoor nagenoeg onmogelijk een goed beeld van de realiteit te schetsen! Als je niet naar meerdere SERPs kijkt dan zie je namelijk nóóit wat jouw klanten daadwerkelijk te zien krijgen.

(3) Vergeet het ‘local pack’ niet

Er werd ook zeer veel gesproken over het ‘local pack’, het blok met bedrijfsinformatie dat je regelmatig te zien krijgt en waarin jouw Google Mijn Bedrijf informatie wordt weergegeven. Het local pack neemt steeds vaker een belangrijke positie binnen de SERP in en wordt daarom steeds belangrijker.

De impact van geo-modifiers en geo-locatie
Met name bij zoekopdrachten met een geo-modifier komt steeds vaker het local pack tevoorschijn. Uit onderzoek van Rob Bucci van Stat bleek dat in 73% van de gevallen bij een zoekopdracht met geo-modifier een local pack getoond werd. Bij zoekopdrachten met de modifier ‘in de buurt’ was dit zelfs in 96% van de zoekopdrachten het geval! Geo-locatie was overigens nog een stukje belangrijker voor het local pack; afhankelijk van de locatie veranderen de zoekresultaten met grofweg 20% bij elke zoekopdracht! Afstand is echter niet heilig: wanneer er veel resultaten zijn dan maakt afstand minder uit.

Google Mijn Bedrijf vermelding

Reviews blijven belangrijk
Tegenwoordig wordt er regelmatig gezocht op termen als ‘beste’. Google herkent deze termen en hecht voor resultaten in het local pack dan zeker ook waarde aan de Google reviews. Nog steeds wordt hier door veel bedrijven niks mee gedaan, dus vraag klanten reviews te schrijven en scoor hiermee beter en vaker een plek in het local pack!

Wil je in het local pack? Zorg dat je op de eerste pagina organische resultaten staat!
Over het algemeen zijn de belangrijkste locaties in het local pack wel de locaties van websites die op de eerste pagina organische zoekresultaten staan. Deze zijn overigens op hun beurt dus wel weer sterk afhankelijk van de geo-modifiers en geo-locatie (elke SERP is immers een lokale SERP).

Waarom is dit belangrijk? Google begrijpt een geografische intentie als ‘dichtbij’ en toont daarbij vaker en vaker haar eigen local pack. Het mooie is: je hebt in zekere mate invloed op jouw zichtbaarheid binnen de local pack. Zorg dus dat je jouw Google Mijn Bedrijf geoptimaliseerd hebt voor een betere zichtbaarheid en daarmee meer (gratis) weergaven!

(4) Een campagne kan staan of vallen met conversie-optimalisatie

Je kunt nog zo goed vindbaar zijn, als de website niet werkt zoals deze zou moeten werken dan blijven de aankopen, leads of andere conversies alsnog uit. In diverse keynotes werd over conversie-optimalisatie gesproken.

Vertrouw niet klakkeloos op best-practices
Best-practices werden meerdere malen in twijfel getrokken op dit congres. Hoewel ze natuurlijk kunnen helpen bij het maken van bepaalde ontwerpkeuzes en/of voor inspiratie kunnen zorgen wanneer je op zoek bent naar een interessante volgende test, moet je deze nooit klakkeloos overnemen wanneer je een website gaat optimaliseren. Hoewel dit natuurlijk eigenlijk heel logisch is (iedereen die wel eens een A/B-test gedraaid heeft zal dit beamen) wilde ik het wel nog een keer benoemen, gezien de grote hoeveelheid voorbeelden met gefaalde tests die gedurende de presentaties voorbijkwamen. Leun dus niet op best-practices, maar verantwoord jezelf: show me the data!

Leun niet op best-practices, maar verantwoord jezelf

Test op de juiste manier
Wil je kwalitatief gaan testen? Let er dan op dat je gebruikers voldoende aan het woord laat en observeert in plaats van vragen stelt: 99% van het praten moet door de testpersoon gebeuren. Een interessante toevoeging was om gebruikers voor een test écht geld te geven om iets op de website te kopen (dat dan ook daadwerkelijk van hun was). Zo wordt het scenario opeens een stuk realistischer.

Waarom is dit belangrijk? Het is heel makkelijk om bij tegenvallende resultaten de onlinemarketing-campagnes de schuld te geven, de data zegt immers voldoende, toch? Dat gaat dus niet helemaal op. Uiteraard is het goed om bij tegenvallende resultaten een campagne uitgebreid te analyseren! Vergeet echter niet om ook kritisch naar de website te kijken. Zijn er bepaalde zaken die bij kunnen dragen aan deze negatieve resultaten? Ga hierbij niet klakkeloos uit van Best-practices van anderen, elke site is immers anders. Ga dus zelf testen! En doe dat op de juiste manier, anders kan de test meer kwaad dan goed aanrichten.

(5) Hecht waarde aan privacy en ga goed om met data

In 2017 vonden er wereldwijd 2.699.968.280 datalekken plaats. Hiervan was ‘slechts’ 23% kwaadaardig (door hackers) en ging het in maar liefs 76% van de gevallen om “per-ongeluk verloren” data! Data is natuurlijk fundamenteel voor online marketing, maar moeten we hier niet wat anders mee om gaan?

De GDRP / AVG
Waarschijnlijk word je bij het zien van dit woord al moe, maar toch had Jenna Tiffany van Let’sTalkStrategy een mooie kijk op deze privacywetgeving. Zij gaf aan dat we uiteraard niet zonder data kunnen, maar dat we het wellicht wel als iets minder vanzelfsprekend moeten gaan beschouwen hoeveel data we kunnen gebruiken.

Als je de GDRP had gezien als een kans dan had je 2 jaar geleden kunnen beginnen om vertrouwen te winnen 

PECR komt eraan!
Vond je de GDRP al veel werk? Maak dan je borst maar nat. PECR komt eraan! PECR? Jazeker, de Privacy and Electronic Communications Regulations, het vervolg op de GDRP. Met PECR wordt de ePrivacy Directive vervangen door de ePrivacy Regulation. Inhoudelijk zal ik hier nu niet verder op in gaan, maar dat deze wet er gaat komen is zeker en zodra de betrokken partijen akkoord zijn gaat alles binnen een half jaar in. Grote kans dat dit volgend jaar plaats gaat vinden. Zorg dat je hier t.z.t. op voorbereid bent. 

Waarom is dit belangrijk? Laten we eerlijk zijn, online marketing kan niet zonder data, sites kunnen niet zonder online marketing en de consument kan niet zonder sites. Iedereen heeft profijt van elkaar, dus laten we rekening met elkaar houden. Online privacy is een hot topic en iets wat de komende jaren veel vaker onder de aandacht zal komen. In plaats van je hiertegen te verzetten (wat veel marketeers (nog) doen) kun je dit ook ter harte nemen. Sterker nog, spring eruit door hierin voorop te lopen voor extra respect van jouw klanten. 

(6) Blijf linkbuilden

Linkbuilding blijft vooralsnog volgens iedereen erg belangrijk voor het verkrijgen van autoriteit. Interessante manieren van linkbuilden passeerden dan ook regelmatig de revue. Een interessante aanvulling op linkbuilden met behulp van de pers die werd besproken was Newsjacking, waarbij je inspeelt op de actualiteit door jouw verhaal toe te voegen aan het item.

Newsjacking iets voor jou?
Het voorbeeld van Ryan Charles van HireAHelper ging over een nieuwsbericht waarin werd aangekondigd dat de San Diego Chargers naar Los Angeles zouden gaan verhuizen Vervolgens stuurden ze bij HireAHelper een persbericht de wereld in (newsjacking) dat zij en nog tientallen andere verhuisbedrijven de Chargers sowieso niet zouden gaan verhuizen. Een erg leuk voorbeeld wat uiteindelijk zelfs door het landelijke Amerikaanse nieuws opgepakt werd en uiteindelijk zorgde voor 421 backlinks, 30+ radio-interviews, 25+ tv-interviews, meer dan 50.000 deelacties en ga zo maar door.

Scoor in korte tijd veel links door creatief om te gaan met linkbuilding

Newsjacking was overigens slechts één van de voorbeelden en is absoluut niet voor iedereen weggelegd. Vanuit een bureau newsjacking inzetten is bijvoorbeeld al erg lastig en bovendien is het erg belangrijk dat je als bedrijf meerdere connecties hebt met een artikel waar je op in wilt spelen. Maar mocht het niet voor jou zijn weggelegd, dan is het op z’n minst een inspirerende manier om eens lekker out-of-the-box te denken met linkbuilden.

Waarom is dit belangrijk? Linkbuilden is vaak lastig, maar tegelijkertijd nog steeds erg belangrijk om in autoriteit te groeien voor Google en daardoor betere posities in de organische resultaten te scoren. Door hier creatief mee om te gaan, bijvoorbeeld in de vorm van newsjacking, kun je absoluut het verschil maken en zeer veel links scoren in korte tijd.

Zoals aangegeven waren dit slechts 6 interessante bevindingen van het Search Love congres. Wil je meer weten over bovenstaande items of heb je vragen over onderwerpen die hierop aansluiten?  Neem dan gerust contact met ons op!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *