Google toont steeds meer additionele informatie in zoekresultaten. Waar vroeger enkel de titel, url en meta description werden weergegeven is dat nu flink aangevuld met rijke data. Met deze zogenaamde rich snippets helpt Google de gebruiker nog sneller op weg naar het juiste antwoord.

Wat zijn rich snippets? En welke types zijn er?

Zodra iemand zoekt in Google dan krijgt deze persoon verschillende zoekresultaten voorgeschoteld. Vroeger bestonden resultaten eigenlijk alleen uit basale informatie als een titel en een beschrijving van de pagina. Maar Google is aan het door ontwikkelen en wil zo snel mogelijk de gebruiker voorzien van het juiste antwoord. Om dit te doen heeft Google verschillende additionele weergave mogelijkheden ontwikkeld. Deze extra informatie is afkomstig van relevante websites voor de desbetreffende zoekopdracht. Wellicht kan ik dit het beste illustreren met enkele voorbeelden van rich snippets.

Product snippets

Als een product getoond wordt, dan is het mogelijk om additionele informatie te laten weergeven, zoals bijvoorbeeld het merk, productreviews, prijs en beschikbaarheid. Product snippet voorbeeld - Rich Snippets

Rich snippets voor recepten

Als je van plan bent een lekkere gazpacho te gaan klaarmaken, dan is het wel zo handig als Google je van verschillende recepten vast wat extra informatie geeft. De tijd om iets klaar te maken, ingrediënten en calorieën helpen je snel kiezen welk recept je wilt maken. Rich snippet voor recepten

Reviews in zoekresultaten

Een van de meest voorkomende rich snippets zijn toch de reviews. Hierbij kan het gaan om een review van een specifieke expert of een gemiddelde van een groep klanten. Review rich snippets voorbeeld

Evenementen snippets

Als je zoekt naar een leuke avond in Amsterdam, dan is het handig wanneer Google je gelijk een overzicht geeft van aankomende evenementen per locatie. Voorbeeld event rich snippet

Rich snippets voor applicaties

Ook voor mobiele apps en andere software applicaties zijn er rich snippets beschikbaar. Inclusief afbeelding, besturingssysteem en gemiddelde beoordeling. Rich snippets voor mobile apps

Voor- en nadelen van rich snippets?

Het grootste voordeel van rich snippets is toch het feit dat je meer opvalt in de zoekresultaten. Zeker op concurrerende termen is het belangrijk dat je onder de aandacht komt van de doelgroep. Een mooie toevoeging aan je zoekresultaat kan dan helpen om de click-through-rate te verhogen. Een nadeel kan zijn dat je misschien wel bezoekers misloopt door deze additionele informatie. Want geef je niet alle informatie al weg zonder dat de bezoeker op je website is geweest? Of schrik je een potentiële bezoeker niet af met een matige review of een te hoge moeilijkheidsgraad van je recept?

Hoe krijg ik rich snippets?

Om rich snippets te krijgen moet je de zoekmachine enigszins op weg helpen. Door het plaatsen van markups rondom de informatie vertel je tegen Google dat wat deze informatie inhoudt. Zodra je de benodigde data hebt voorzien van de benodigde structuren kun je deze testen in de Structured Data Testing Tool van Google. Deze tool helpt je op weg om te zien of je de markups goed hebt geïmplementeerd. Wil je zelf de markups gaan uitzoeken, dan raad ik je aan om de volgende handleiding van Google te volgen: Structured Data Markups. De randvoorwaarden om een rich snippet vermelding te krijgen zijn kort gezegd:Zorg dat de technische markup correct is geïmplementeerd.

  • Zorg dat je, ten minste, alle verplichte velden in de markup hebt gebruikt.
  • Verberg de content uit de markup nooit. Google zal niks tonen dat niet zichtbaar is voor de bezoeker.
  • Een goede combinatie tussen relevantie met de zoekopdracht en autoriteit van je website helpt zeker bij het wel of niet vertonen van de rich snippet.
  • Heb geduld, het kan zeker een tijdje (tot wel 8 weken) duren voordat de snippets worden weergegeven.

Hulp nodig bij het implementeren van Rich Snippets?
Neem voor een afspraak en/of offerte vrijblijvend contact met ons op. Pure IM denkt graag mee over de beste implementatie van Rich Snippets voor jouw website.