Rich Media advertenties inzetten? Alle ins en outs anno 2019!
Wat is rich media?
De betekenis van rich media is vrij simpel; rich media duidt op banners die rijker zijn dan reguliere banners. Rich media is een term die wordt gebruikt om een advertentie op een webpagina te omschrijven die gebruik maakt van geavanceerde technologie. De term zegt het eigenlijk al; het gaat om media die verrijkt is met technologie om de gebruiker sneller te verleiden tot een actie. Rich media bestaat voornamelijk uit beeldadvertenties die op een webpagina zichtbaar zijn binnen de advertentieruimte die beschikbaar is gesteld door een website.
Met rich media is meer mogelijk dan met een statische JPEG of GIF. Vanwege de geavanceerde technologie binnen de beeldadvertentie kunnen elementen zoals video of audio worden toegevoegd. Zo zijn rich media banners interactief, is het mogelijk mouse-over elementen toe te voegen, is video mogelijk en kunnen er dynamische elementen ingeladen worden. Door deze elementen roepen rich media banners sneller aan tot interactie en engagement bij de doelgroep. Door het inzetten van rich media kan een marketeer of marketingbureau een verhaal of reclamecampagne beter uiten, dit resulteert in meer interactie en meer engagement.
Verschil tussen standaard beeldadvertenties & rich media advertenties
Standaard advertentie | Rich media advertentie |
Enkel .html, .gif, .png, of .jpg bestandsformaat | Meer dan 200kb |
200kb of minder | Kan verschillende bestanden gebruiken |
Bevat geen video | Kan video bevatten |
Bevat vaak maar 1 clickthrough link | Meer formaten mogelijk |
Meerdere elementen afzonderlijk meetbaar | |
Kan meerdere links bevatten | |
Kan speciale features bevatten (zoals polls, invulbare elementen, galerijen etc.) |
Rich media formaten en advertentietypen
Dankzij geavanceerde technologie zijn er met rich media meer mogelijkheden dan alleen een banner advertentie. Er zijn namelijk verschillende type advertenties en verschillende afmetingen. De volgende formaten zijn beschikbaar:
- Banners
Een banner bestaat uit een vast formaat en een vaste positie op een website, ook wel de basis van een rich media advertentie. - Expandable ads
Deze advertenties kunnen uitklappen wanneer er op geklikt wordt. Zo komt er na het klikken meer advertentieruimte beschikbaar. - Dynamische advertenties
Een rich media advertentie kan onderdelen bevatten die veranderen op basis van een gekoppeld databestand. Zo is het mogelijk een locatie, weersverwachting of andere input automatisch te updaten in een advertentie. - Interstitial
Dit advertentietype ‘float’ als het ware over een webpagina en kan weggeklikt worden. Dit heeft veel weg van een pop-up. - Lightbox
Bij dit advertentietype wordt een advertentie vergroot wanneer iemand zijn muis 2 seconden op de advertentie houdt. - Advertenties die content verschuiven
Multi-directional- of push-down ads verschuiven een onderdeel van de webpagina zelf om zichtbaar te worden. - Video
Video’s kunnen in alle bovenstaande advertentietypen voorkomen, of een banner kan bestaan uit enkel video. - VPAID
Dit zijn advertenties die in-stream (bijvoorbeeld bij YouTube) worden getoond. In de meeste gevallen zijn dit video’s.
Ook zijn er meer mogelijkheden qua afmetingen. Zo kan een gehele webpagina omringd worden met advertenties door middel van een page takeover.
Rich media advertenties inkopen en inzetten
Rich media kan op meerdere manieren worden ingezet. Inmiddels is het zelfs mogelijk om enkele rich media uitingen via het Google Display Netwerk in te zetten.
Om rich media in te zetten zul je advertentieruimte moeten inkopen via een ander platform. Deze inkoop gaat via veilingen, ook wel exchanges genoemd. Via een DSP (Demand Side Platform) is het mogelijk om advertentieruimte in te kopen, advertenties te beheren en te optimaliseren. Een DSP geeft je in feite toegang tot een inventaris met advertentieruimte, waarvoor verschillende websites zich kunnen openstellen.
Een andere optie is direct advertentieruimte inkopen bij een website. Wanneer websites hun advertentieruimte niet beschikbaar stellen voor DSP’s of het Google Display Netwerk, bieden ze vaak de mogelijkheid om direct advertentieruimte in te kopen. Daarbij hanteren ze eigen tarieven, veelal op CPM-basis.
Voorbeelden van rich media banners
Inspiratie opdoen voor nieuwe rich media banners? Bekijk gerust de uitgelichte banners van Google. Deze vind je hier.