In AdWords is de Quality Score (oftewel kwaliteitsscore) een belangrijke metric die vaak onderschat wordt. De Quality Score van AdWords is namelijk voor 50% bepalend voor de positie van je advertentie. De andere 50% komt van je ingestelde CPC bod. Daarnaast is de Quality Score van invloed op je advertentievertoningen. Hoe lager de Quality Score van een zoekwoord, hoe minder een advertentie überhaupt wordt weergegeven (ongeacht je CPC bod).

AdWords Quality Scores verhogen

Om je Quality Scores te verhogen zijn er een aantal ‘basisregels’. Bij een lagere Quality Score kun je een aantal stappen doorlopen om je Quality Score te verhogen. Welke stappen snel voor effect zorgen, beschrijf ik hieronder:

1. Focus per advertentiegroep

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: focus en structuur in een AdWords account is bijzonder belangrijk. Niet alleen voor prestaties en budgetbeheer, maar ook om je Quality Score te verhogen. Een advertentiegroep met zoekwoorden die zoveel mogelijk gelijk zijn komen het beste overeen met je advertentieteksten. Dat is de eerste stap tot een betere kwaliteitsscore. Een simpel voorbeeld is een case waarin ik het een zoekwoord had staan en de variant met een “s” erachter als meervoud. De advertentietekst had alleen enkelvoud in de tekst staan. Het verschil was 1 punt in de Quality Score van het zoekwoord. De advertentiegroep opsplitsen en de meervoudvarianten een advertentietekst geven met meervoud zorgde dan ook voor een punt stijging. Er is nog een oplossing voor, maar het belang van een nauwe aansluiting van zoekwoorden bij advertentieteksten is niet te onderschatten.

2. CTR verhogen

Een andere belangrijke metric voor de Quality Score is de CTR. Eigenlijk gaat het dan om de relatieve CTR t.o.v. de concurrentie. Immers, als jouw advertentie in Google op een positie meer clicks krijgt dan een concurrent, dan wordt jouw advertentie relevanter gewaardeerd door gebruikers van Google. Dit weegt direct mee in je Quality Score. Kijk daarom in je advertentiegroepen en voorkom dat er varianten tussen staan met een veel te lage CTR. Die variant benadeelt namelijk je score.

3. Advertentietekst optimaliseren

De advertentietekst heb ik nu al twee keer aangehaald. Heel praktische handvatten om een goede advertentietekst te schrijven die je Quality Score verhoogt, zijn als volgt:

Zoekwoorden in de advertentietekst
Gebruik je (belangrijkste) zoekwoord in de advertentietekst. Bij voorkeur meer dan eens. Je ad moet natuurlijk niet volgestopt worden, maar probeer het zoekwoord tenminste in één van de twee headers te plaatsen én in je beschrijvingsregel. Zoals bij punt 1 al aangehaald; het helpt enorm als het zoekwoord letterlijk wordt gebruikt in de advertentietekst.

Gebruik keyword insertion
Door het gebruik van de keyword insertion functie in een advertentietekst kan het zoekwoord letterlijk overgenomen worden in de advertentietekst. Stel: een webshop voor rollators heeft een advertentiegroep ‘rollators kopen’. In die advertentiegroep staan de zoekwoorden:

  • rollator kopen
  • rollators kopen
  • rollator bestellen
  • rollators bestellen

Dit zijn allemaal relevante zoekopdrachten met dezelfde focus. Een advertentietekst met enkel “Rollator kopen” daarin, zal zorgen dat de andere drie zoekwoorden niet hun optimale Quality Score behalen. In dat geval kan er keyword insertion gebruikt worden. Dit werkt als onderstaand:
{Keyword:Rollator kopen}

De tekst achter ‘{Keyword:’ is het zoekwoord dat normaliter vertoond moet worden, behalve als een zoekopdracht gematched wordt met een zoekwoord in je advertentiegroep. Normaliter zal {Keyword:Rollator kopen} in head 1 ervoor zorgen dat de tekst “Rollator kopen” vertoond wordt. Echter, als men zoekt op “Rollators bestellen”, dan komt dat overeen met een zoekwoord in de advertentiegroep en wordt “Rollators bestellen” in de advertentietekst vertoond. De relevantie tussen zoekopdracht en advertentietekst is daarmee bijzonder hoog voor zowel gebruiker als zoekmachine en dat zorgt doorgaans voor een hogere Quality Score.

Meer informatie van Google over keyword insertion vind je hier.

Optimaliseer waar kansen liggen
Mijn verwachting is dat je dit blog leest omdat je te maken hebt met een lage Quality Score en mogelijk al een uitgebreid account. Waar je dan begint is waar de kansen het grootst zijn. Relevantie tussen zoekopdracht en advertentietekst is simpel op te lossen door advertentiegroepen te herinrichten en/of advertentieteksten te herschrijven. Waar je dan begint is waar dat het laagst ligt, en dat is zeer gemakkelijk te achterhalen.
Ga naar ‘zoekwoorden en kolommen toevoegen’. Kies daar voor ‘kwaliteitsscore’ en voeg (alle) metrics toe, zoals onderstaand.

Quality Score AdWords Metric

Wanneer je terug gaat naar de zoekwoorden, zijn o.a. onderstaande kolommen zichtbaar. Sorteer vervolgens op advertentierelevantie. Alles wat niet ‘Hoger dan gemiddeld’ is, heeft ruimte tot verbetering. Zoals onderstaand te zien, is bij de onderste advertentie de advertentierelevantie het verschil tussen een Quality Score van 9 (huidig) of 10 (wanneer het hoger dan gemiddeld zou zijn). Daar kun je dus beginnen met je optimalisatie.

Quality Score AdWords Inzien

4. Landingspagina focus verbeteren

Wanneer je zoekwoorden in de advertentie een hoge samenhang hebben, je advertenties zijn geoptimaliseerd en je nog geen hoge Quality Score hebt is het waarschijnlijk zaak om je landingspagina’s onder de loep te nemen. Wanneer de landingspagina een heel andere focus heeft dan de zoekwoorden en ads, zal Google de relevantie als laag (of gemiddeld) beoordelen. Bij AdWords werkt dit vrij basaal. Zorgen dat de zoekwoorden voorkomen op de landingspagina helpt in veel gevallen al de Quality Score te verhogen. Uiteraard is dat enkel de oplossing als je al de juiste landingspagina hebt gekozen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *