Denk je aan linkbuilding, dan denk je wellicht aan het benaderen van blogs, partnersites, verenigingen, kwalitatieve startpagina’s, bedrijvengidsen en andere websites die dichtbij jouw website liggen. Maar waar misschien wel de meeste impact valt te halen, is het benaderen van de pers. Niet alleen de verkregen link is in dat geval van waarde, maar je krijgt ook direct (gratis) aandacht in de media. Maar hoe vergroot je nou de kans om geplaatst te worden op populaire nieuwssites?

De titel moet aansprekend genoeg zijn

Wil je de aandacht trekken? Dan moet de titel natuurlijk aanspreken. Je kunt een titel aansprekend maken door iets te communiceren waar mensen van staan te kijken. Mocht je bijvoorbeeld data uit een onderzoek ter beschikking hebben, dan kun je werken naar een titel zoals “Shirtverkoop van Juventus met 500% toegenomen sinds aankoop Cristiano Ronaldo”. Uiteraard moet de inhoud van het persbericht wel goed aansluiten op deze titel. Het is de kunst om een zo interessant mogelijke titel te maken met de inhoud die je ter beschikking hebt.

Met een standaard format word je beter gezien

Redacties van grote nieuwssites krijgen dagelijks ontzettend veel inzendingen. In plaats van te proberen jezelf te onderscheiden, kun je je het beste houden aan een vast format dat door de meesten gebruikt wordt. Schrijf bijvoorbeeld niet eerst een lang betoog over waarom jouw persbericht zo interessant is, maar ga direct over tot de kern van het verhaal. Onderstaand format geeft je daarbij een houvast.

—————- PERSBERICHT —————-

Titel van het persbericht

Plaats – Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam id arcu in tellus cursus volutpat. Sed dignissim urna diam, ut condimentum arcu fringilla vel. Praesent vitae hendrerit ex, vel pharetra sem. Duis ultricies metus quis ex posuere, et scelerisque nisl luctus. Sed velit purus, vestibulum in urna a, suscipit suscipit ipsum. Nulla feugiat in magna ac condimentum. Integer nec placerat lacus.

Etiam luctus maximus ipsum. Morbi eleifend quam est, ut dapibus ligula pellentesque sit amet. Aenean efficitur vehicula auctor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec quis ullamcorper nibh, a aliquet ante. Maecenas scelerisque mauris ligula, id cursus ipsum tincidunt in. Mauris nec purus at tortor varius consequat ut quis tortor. Donec euismod justo ante, vel hendrerit leo vulputate in. Duis ac aliquet mi.

—————————————————

Voor nadere informatie:
Voornaam Achternaam – Communicatiespecialist
06 123 456 78
communicatie@bedrijf.nl

—————————————————

Maak de boodschap persoonlijk met een dynamisch persbericht

Je kunt de kans op een plaatsing verhogen door een persbericht persoonlijker te maken. Maar hoe maak je het persoonlijk zonder er extreem veel tijd aan kwijt te zijn? Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een persbericht per provincie maken. Een titel als “Meer voetbalfans kiezen voor [club] in [provincie].” zal het waarschijnlijk beter doen bij de lokale pers dan een algemeen nieuwsbericht over een club die niet relevant is aan deze provincie.

Voeg een link toe die meerwaarde biedt

Met oog op het vergroten van de autoriteit van je website, is het natuurlijk goed om in elk persbericht een link naar je eigen website op te nemen. Helaas worden deze links regelmatig verwijderd. Het is daarom belangrijk om de redactie een reden te geven om de link te laten staan. Dit kun je doen door te linken naar een pagina die meer informatie geeft over het onderwerp. Schrijf je bijvoorbeeld over een bepaald evenement? Maak dan een uitgebreide pagina met informatie over dit evenement. Deze informatie kan nooit allemaal in het nieuwsbericht staan, maar is wel van meerwaarde voor de lezer.

Quick wins

  • Stuur altijd een duidelijke en relevante foto mee die rechtenvrij gebruikt mag worden. Zo hoeft de redactie niet zelf op zoek naar een foto en heb je tevens meer controle over de kwaliteit van de foto.
  • Maak gebruik van een goede outreach tool zoals Pitchbox. Zo krijg je volledige controle over websites die je benaderd hebt. Daarnaast kun je regels instellen om een persbericht dynamisch te maken.
  • Het vinden van goede websites is een hele klus. Naast het handmatig zoeken in Google kun je je ook aanmelden voor standaard perslijsten.

Kortom, wil je impact maken via de media en gratis aandacht krijgen op grote nieuwssites? Dan kun je het antwoord vinden in nieuws dat de moeite waard is om te plaatsen. De kans om geplaatst te worden kun je vergroten door een persbericht persoonlijker te maken. Als je je daarbij aan de ‘standaard’ regels houdt, dan maak je de drempel zo laag mogelijk om serieus genomen te worden door de redactie.

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *