Paginaweergaven per kanaal bekijken in Google Analytics 4 (Pure Video)
Om de paginaweergaven per kanaal te bekijken zul je in Google Analytics 4 iets meer moeite moeten doen dan in Universal Analytics. Waar je eerder in het rapport door kon klikken moet er in GA4 iets meer moeite gedaan worden om dezelfde resultaten te zien. In onderstaande video leg ik uit hoe je paginaweergaven per kanaal kunt zien door een vergelijking toe te voegen in Google Analytics 4. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.
Paginaweergaven per kanaal bekijken in Google Analytics 4 (GA4) – Een Pure Handleiding
00:00 Intro
00:25 Verkeersacquisitie rapport bekijken
01:20 Pagina’s en schermen rapport bekijken
02:09 Situatieschets
02:23 Vergelijking toevoegen in GA4
03:35 Conclusie
Transcriptie video
Google Analytics 4 ziet er volledig anders uit dan de normale Google Analytics. Ook zal het rapport zoals bijvoorbeeld paginaweergaven, per kanaal zien, is nu heel anders geworden en misschien iets omslachtiger dan je gewend was. Mijn naam is Eddie Borgers en vandaag laat ik zien hoe je per kanaal de URL weergave in Google Analytics 4 kunt zien.
Verkeersacquisitie rapport bekijken
Google Analytics 4. Ik praat jullie er doorheen. Ik laat het op de website zien. Ik heb, zoals jullie zo meteen zien, ook al de Google Analytics 4 property en stream geopend van een pagina. Als je de homepage binnenkomt zie je allerlei informatie. Bij acquisitie en vervolgens verkeersacquisitie. Acquisitie, verkeersacquisitie zie je van alle kanalen informatie die je voorheen ook kon zien. Zoals gebruikers, sessies, sessie met een actie, gemiddelde paginatijd et cetera.
Vroeger kon je echt op een kanaal, of op een medium, kon je doorklikken en zag je meer informatie. Zo kon je bijvoorbeeld op Google Organic klikken. Vervolgens kiezen voor bestemmingspagina en zag je wat URL was en hoeveel mensen daar binnen zijn gekomen. Dat lukt in Analytics nu niet. Er zijn eigenlijk twee opties.
Pagina’s en schermen rapport bekijken
Je hebt dit rapport wat ik nu laat zien, verkeersacquisitie, en nu kunnen wij kijken bij betrokkenheid, pagina’s en schermen. Ik scroll naar beneden. Hier staat dan paginatitel en schermklasse. Ik kies nu voor paginapad en schermklasse. Vervolgens zien we de URL met weer wat belangrijke data.
Vergeet niet, je kunt hier ook naar rechts scrollen. Het is niet altijd zichtbaar in de browser. Ik laat het nu zien. Je scrollt naar rechts en je krijgt veel meer informatie te zien. Zo ook scrolls op de pagina, aantal gebeurtenissen et cetera. Je aantal gebeurtenissen is even belangrijk om daar nuance in aan te brengen. Er zijn een heleboel gebeurtenissen die Google Analytics 4 standaard doormeet dus dat aantal loopt fors op. Een ander ding is de scrolldiepte, die is standaard 90% of verder. Dus dat zijn echt mensen die tot bijna de onderkant van de pagina gescrollt hebben.
Situatieschets
We zien nu het rapport met URL’s en het scenario wat wij schetsen is: Wat als je wilt zien, vanuit Google Organic, welke pagina’s bekeken zijn? We zagen net wat de paginaweergaven per kanaal waren. Nu zien we wat zijn de URL’s, de paginaweergaven en sessies. En hoe kunnen we hem opsplitsen?
Vergelijking toevoegen in GA4
Nou, je kunt wat voorheen een secundaire dimensie was toevoegen. Dus op het plusje klikken. Maar wat we gaan doen is bovenaan vergelijking toevoegen. Dus klik op vergelijking toevoegen en je opent rechts vergelijking maken. Je kan nu een dimensie toevoegen. Ik kies hier bron/medium van gebruiker en vervolgens kan ik een dimensiewaarde toevoegen. Daar staan eigenlijk alle bekende kanalen tussen. Direct, Bing/organic, Google/organic, Facebook, Google CPC zou er tussen kunnen staan. Ik ga hier kiezen voor Google Organic. Ik sla deze op.
En nu zie je bovenaan alle gebruikers en bron/medium bevat Google Organic. Door ook alle gebruikers weg te klikken. Nu blijft alleen het organische bezoek over. Dus zojuist zagen wij bij pagina’s en schermen de weergave en het aantal gebruikers en nieuwe gebruikers. Van alle bezoekers, en wat ik nu gedaan heb, is bovenaan bij het vergelijken, wat voorheen eigenlijk segmenten was, toegevoegd dat het Google Organic moet zijn. En het rapport bevat organische bezoekers via Google Analytics 4.
Nou, hopelijk heb je wat gehad aan deze video. Is de handeling, die vroeger heel simpel en normaal ging, langzaam ook wat normaler aan het worden in Google Analytics 4. Mochten er meer specifieke verzoeken zijn? Laat het dan zeker weten en wij zullen dat meenemen in toekomstige video’s. Vergeet ook niet te abonneren op ons kanaal want we zullen veel meer video’s over Google Analytics 4 gaan publiceren de aankomende tijd. Dankjewel voor het kijken.