Oog voor detail toepassen op je website of webshop
De meeste websites en webshops lijken ontzettend veel op elkaar. Praktisch elke website heeft een logo, menu, titel, tekst, knoppen en ga zo maar door. Tegenwoordig zijn er zóveel websites, waardoor het steeds moeilijker wordt om jezelf te onderscheiden. Je moet daarom wel echt oog voor detail hebben om het verschil te maken.
In dit blog zal ik een aantal voorbeelden behandelen waarvan ik vind dat er echt is gelet op details. Er zitten niet alleen leuke dingen voor de fun bij, maar ze zijn vaak ook zelf ontzettend praktisch voor de gebruiker.
Met je webcam online brillen passen
Bij online brillenwinkels zoals Specsavers en Charlie Temple kun je een bril passen zonder dat je de deur uit hoeft. Via de webcam wordt er realtime een 3D bril op je hoofd geplaatst. Ik stond ervan te kijken hoe goed het werkt. Als je je hoofd van links naar rechts beweegt, dan beweegt de bril netjes mee.
Deze techniek wordt steeds vaker toegepast. Zo kwam ik laatste een video tegen waarin je zelfs kunt zien hoe die mooie sneaker staat om jouw voeten.
Het dynamische winkelmandje van Coolblue
Een ander leuk detail voor de fun is het winkelwagentje van Coolblue. Deze verandert namelijk naarmate je meer producten in het winkelwagentje plaatst. Van 1 t/m 3 producten plaatst hij er telkens een streepje bij. Vervolgens wordt het bij 10 producten een busje, bij 25 producten een vorkheftruck en bij 35 producten een vrachtwagen. Wil je het echt gek maken? Dan komt er bij 100 producten zelfs een chinook helikopter tevoorschijn.
Bestellen met 1-Click bij Amazon
Hoe fijn zou het zijn als je met 1 muisklik een bestelling kunt plaatsen? Amazon heeft dit mogelijk gemaakt. Wanneer je eerder een bestelling hebt geplaatst, wordt de optie 1-Click vanzelf geactiveerd. In het vervolg kun je een product met 1 druk op de knop bestellen. Je hoeft zelfs niet meer het winkelwagentje te bekijken. Hoe handig is dit?
Beknopte product specificaties
Een product als een e-reader heeft een lange lijst met specificaties. Tijdens de oriëntatie naar een product, kunnen deze specificaties erg belangrijk zijn voor het maken van een keuze.
Binnen deze lange lijst met specificaties is er altijd een aantal specificaties die het belangrijkst zijn. Waarom zou je deze belangrijkste specificaties niet uitlichten? Coolblue.nl heeft dit wel verwerkt in de productpagina’s, maar bij veel andere webshops zoals Bol.com moet je het doen met een waslijst aan specificaties.
Stempel op de postzegel
Op onze eigen website hebben we ook zoveel mogelijk op de details geprobeerd te letten. Een leuk detail is de stempel die op de postzegel wordt gedrukt wanneer je je aanmeldt voor de nieuwsbrief.
Betalen met je glimlach
Door de moderne technieken kun je tegenwoordig zelfs al met je glimlach betalen. Deze week is Apple pay uitgerold. Door gebruik te maken van face ID op je telefoon, kun je een betaling verifiëren zonder een wachtwoord in te typen. Uiteindelijk wordt het geld natuurlijk nog wel van je rekening afgeschreven dus je betaalt met je glimlach én je geld.
Kortom, de technieken van tegenwoordig zorgen voor de details waarbij het gebruikersgemak erop vooruitgaat. Daarnaast zijn er veel webshops die leuke details aanbrengen die gewoon leuk zijn om te zien.
Heb je zelf een website of webshop? Denk dan eens na over details die je op jouw website kunt toepassen. Zo val je meer op en maak je misschien net dat beetje verschil!