Vorige week werkte ik mijn blog Google Algoritme Updates bij toen Google aankondigde dat ze de Helpful Content Update gingen lanceren. Wat betekent deze update en wat zijn onze verwachtingen?

In het kort

  • De Helpful Content Update is 25 augustus live gegaan voor Engelstalige websites
    • Het is nog onbekend wanneer de update voor andere talen gelanceerd wordt
  • Het is een update tegen content wat puur geschreven is voor de zoekmachine
    • Content geschreven voor gebruikers zal dus beter presteren in Google
  • Mocht het algoritme bepalen dat content van een website ‘unhelpful’ is, heeft dit impact op het hele domein
    • De ‘bestraffing’ is dus niet in de vorm van een handmatige penalty zoals deze nu bestaat

Wat is het doel van Google met deze update?

De guidelines van Google zijn al jaren hetzelfde: “Schrijf goede content voor je gebruiker, niet voor de zoekmachine”. Met deze update is dit niet alleen een advies. Content wat enkel voor de zoekmachine geschreven is zal na deze update ook minder presteren in Google. 

Al jaren zijn de technieken van Google slimmer en slimmer. Zo was er in 2018 BERT en kwam daar in 2021 MUM bij. De introductie van MUM is vermoedelijk een belangrijke geweest voor deze update, MUM begrijpt door de inzet van complexe AI veel beter informatie dan vorige systemen als bijvoorbeeld BERT.

Introductie van MUM

Eerst voor Engelstalige websites

De Helpful Content Update wordt eerst uitgerold voor Engelstalige content. Feit is gewoon dat Google veel verder is met het begrijpen van de Engelse taal dan bijvoorbeeld Nederlands, Frans of Duits. 

Het is op dit moment nog onbekend wanneer de update zal uitrollen voor andere talen.

De update heeft impact op het hele domein

Google probeert door het crawlen en indexeren van de website te begrijpen wat voor content op jouw website staat en hoe waardevol deze content is voor gebruikers. Steeds vaker horen we Google zeggen dat ze een site in het algemeen beoordelen op kwaliteit, niet per pagina / onderdeel van de site. 

Dit zei John Mueller bijvoorbeeld nog in een SEO Office Hours Hangout vanaf 8:30.

Hetzelfde geldt voor deze update. Eén onderdeel van de website kan ervoor zorgen dat de gehele website minder gaat ranken. De content van de hele website moet goed zijn, niet enkel 10 van de 400 pagina’s.

Het is goed om te weten dat deze update onderdeel is van de honderden of duizenden signalen die Google gebruikt om het beste antwoord op een vraag te bepalen. Na deze update zal je dus geen penalties van Google krijgen! 

Google begrijpt beter welke content enkel geschreven is voor de zoekmachine en niet waardevol is en zal deze content minder vertonen binnen haar zoekmachine. 

Wat zijn onze verwachtingen van deze update?

Onze verwachtingen zijn dat deze update vooral tegen AI gegenereerde content zal zijn. Wel is het zo dat een algoritme moet leren; de technieken van Google zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat het ook wel eens update zoals Pandas of Penguin kan zijn met heel veel impact.

Dat content wat enkel voor de zoekmachine geschreven, is minder zal presteren is voor ons in ieder geval geen verrassing. Het staat in lijn met het herschrijven van titels wat Google sinds 2021 doet. SEO tactieken als het verwerken van het exacte zoekwoord helemaal vooraan in de titel werkt ook niet meer en wordt aangepast door Google:

Update Google – De Helpful Content Update van Google | Pure” kan door Google best herschreven worden naar “De Helpful Content Update van Google | Pure” . Het verwerken van “update Google” zou dan enkel gedaan zijn voor de zoekmachine en niet voor de gebruiker. Schrijf je voor de gebruiker en laat je de SEO tactieken los, dan zou je wellicht iets schrijven als: “Onze visie op de Helpful Content Update van Google | Pure” (de titel van het huidige blog).

Update week 35

Sinds de lancering van de update zijn er niet veel verschuivingen geweest bij Engelse websites in de zoekmachine. Wel duurt de implementatie van een dergelijke update tot 14 dagen. Het kan dus zijn dat er nog het een en ander gaat gebeuren aankomende week.

En, vond jij dit blog ‘helpful’? We delen dergelijke informatie vaker in onze nieuwsbrief. Schrijf je zeker in voor onze nieuwsbrief mocht je dit interessant vinden, honderden marketeers gingen je voor!